صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
سرمایه‌های اسپانیا و آلمان در پروژه‌های ایرانی؛

تصویب 11.8 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی در پسا برجام/ سهم 57 درصدی قاره سبز برای سرمایه‌گذاری خارجی در ایران

از زمان اجرای برجام در دی‌ماه سال گذشته تاکنون، ‌11.8 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی در کشور مصوب شده است که در این بین سهم اسپانیا و آلمان در مقایسه با سایر کشورها برای تامین مالی پروژه‌های ایرانی بیشتر بوده است.
کد خبر : 148714

به گزارش خبرنگار اقتصادی آنا، پس از اجرای برجام در دی ماه سال گذشته، انتظار برای ‌افزایش سرمایه‌گذاری خارجی در حوزه‌های مختلف بیشتر شده است.


بر اساس آمار نیز در طول یکسال گذشته این امر تسریع شده و افزایش پیدا کرده است. هر چند که 11.8 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در کشور به تصویب رسیده اما هنوز این میزان به پروژه‌های ایرانی تزریق نشده و به تدریج در حال ورود به کشور است.


این میزان سرمایه‌گذاری برای 113 طرح جدید و 44 مجوز افزایش سرمایه‌گذاری طرح‌های در حال اجرا است، به این صورت که 11.3 میلیارد دلار آن برای طرح‌های جدید هزینه خواهد شد و سهم افزایش سرمایه‌گذاری نیز حدود 0.5 میلیارد دلار است.


این سرمایه‌ها بیش از همه در طرح‌های مربوط به تامین آب و برق و گاز هزینه می‌شود. سهم این بخش 8.5 میلیارد دلار است،‌ به عبارت دیگر بیش از 75 درصد از سرمایه‌گذاری خارجی در کشور به سمت طرح‌های حامل‌ انرژی سرازیر خواهد شد. سودده بودن این طرح‌ها در ایران و پایین بودن هزینه‌های تولید از مهمترین دلایلی است که سرمایه‌های خارجی را به سمت خود جذب می‌کند.


همچنین همانگونه که اشاره شد،‌ فضای پسا برجام این امکان را فراهم آورده تا شرکت‌های بزرگ نفتی جهان سودای بازگشت به بازار پرسود ایران را در سر داشته باشند. هرچند که هنوز امکان مبادلات مالی ایران با جهان به طور کامل هموار نیست اما گام‌های مهمی در همکاری با خارجی‌ها در کشور برداشته شده است.


صنعت و خدمات نیز هر کدام حدود 12 درصد از سهم سرمایه‌گذاری خارجی را به خود اختصاص خواهند داد. سایر بخش‌ها مانند ارتباطات،‌ کشاورزی،‌ ساختمان و ... نیز در مجموع سهمی حدود 2 درصد خواهند داشت.


اما نکته مهم دیگری که در جذب سرمایه خارجی برای ایران وجود دارد این است که کشورهای اروپایی که تا پیش از برداشته‌شدن تحریم‌ها امکان حضور در ایران را نداشتند بیشترین سهم از سرمایه‌گذاری مصوب را به خود اختصاص داده‌اند.


اسپانیا به تنهایی 3.2 میلیارد دلار از سرمایه‌گذاری خارجی را انجام خواهد داد. این به معنای سهمی 27 درصدی برای این کشور است. آلمان نیز شرایطی نزدیک به اسپانیا دارد و با 2.9 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری بیش از 24 درصد سرمایه‌گذاری مصوب در ایران را انجام می‌دهد.


از دیگر کشورهای اروپایی که در ایران حاضر می‌شوند، می‌توان به فرانسه، ‌انگلستان،‌ ارمنستان،‌ قبرس، ‌ایرلند و بلاروس اشاره کرد که هر کدام به ترتیب با 389، 245، 15، 6 ، 2 و 1 میلیون دلار سهمی از تامین مالی پروژه‌های ایرانی را به خود اختصاص می‌دهند.


در مجموع می‌توان گفت،‌ قاره سبز سهمی بیش از 57 درصد از سرمایه‌گذاری خارجی مصوب ایران را به خود اختصاص داده است که نشان از موفقیت برجام و افزایش مبادلات با کشورهایی دارد که به واسطه تحریم‌ها همکاری با آنها به حداقل رسیده بود.


نکته حائز اهمیت دیگر در این بین آن است که چین با تصویب 895 میلیون دلار سرمایه‌گذاری ، سهم کوچک 7.5 درصدی را از آن خود کرده است.


چین که در روزگار تحریم، بی‌رقیب در ایران حضور داشت،‌ اکنون رقبای تازه نفسی را می‌بیند که به دنبال جبران سال‌های از دست رفته هستند و از همین رو کار را برای کشور اژدهای زرد مشکل خواهند کرد.


اما موضوعی که بیش از هر چیز در لیست کشورهای سرمایه‌گذار در ایران، توجه را به خود جلب می‌کند،‌ حضور دو کشور همسایه عراق و افغانستان در این بین است.


عراق با 254 میلیون دلار و افغانستان با 33 میلیون دلار در پروژه‌های ایرانی حاضر خواهند شد.


این دو کشور در سال‌های گذشته، بیشترین کمک مالی را برای بازسازی کشور جنگ زده خود از ایران دریافت کرده‌اند، از همین رو حضور آنها به عنوان سرمایه‌گذار در ایران قابل توجه است.


به نظر می‌رسد در آستانه یکساله شدن اجرای برجام،‌ بازار حضور خارجی‌ها و سرمایه‌گذاری آنها در حال گرم شدن است،‌ هرچند که فرآیند ورود سرمایه خارجی در طرح‌های مصوب بتدریج در حال انجام است.


انتهای پیام/

ارسال نظر