لزوم انطباق فینتکها با استانداردهای بینالمللی در حوزه بانکی
به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی آنا، شکوه حسین آبادی در ششمین همایش بانکداری الکترونیک و نظامهای پرداخت در برج میلاد تهران با تفکیک مقوله تطبیق به دو بخش مجزای تطبیق مقررات و نیز تطبیق جرائم مالی افزود: در بخش تطبیق مقررات، مقولات نظارت احتیاطی و سلامت مالی از قبیل ورشکستگی، شفافیت مالی، ذینفع واحد، تسهیلات کلان و کفایت سرمایه مطرح است و بخش تطبیق جرائم مالی دربرگیرنده مقولات مهمی مانند تحریمهای دوجانبه و بین المللی (سازمان ملل)، رشوه، فساد، تقلب، پولشویی و تأمین مالی تروریسم است.
وی با اشاره به ضرورت گزارشدهی فرآیندها و مراحل اجرای ریسک تطبیق به مدیران عالی و سهامداران، افزود: گزارشهای مذکور زمینه تدوین بازخوردها جهت ارتقاء کارایی روشهای مدیریت ریسک تطبیق و بازنگری در فرآیندهای مذکور را فراهم خواهد ساخت.
حسینآبادی همچنین بر رابطه متقابل بهبود فنآوریهای نوین با ضوابط جدید تطبیق پرداخت و تصریح کرد: کارگروه خدمات مالی، مقامات نظارتی را بر شناسایی، تدوین و ارزیابی ریسکهای مقرراتی هر فنآوری ملزم ساخته است.
وی خاطر نشان کرد: به منظور ارتقاء و بهبود روشهای تطبیق، بکارگیری فنآوریهای اطلاعات و نرمافزارها و سختافزارهای مختلف اجتنابناپذیر است.
همچنین مهدی حسینی، مدیر امور مالی و سرمایه گذاری بانک سپه، در سخنرانی خود درباره کارکرد شبکههای اجتماعی و تأثیر آن بر صنعت بانکداری اظهار کرد: امروزه فناوری اطلاعات و ارتباطات به عنوان یکی از بسترهای نوین به سرعت در حال تأثیرگذاری بر زندگی جوامع در ابعاد مختلف اقتصادی و اجتماعی است.
وی با بیان اینکه در بانکداری جدید که مبتنی بر شبکههای اجتماعی است، محیط کسبوکار و فرصتهای شغلی در فضایی مجازی شکل میگیرند، ادامه داد: در جهان امروز شبکههای اجتماعی در حال تبدیلشدن به مراکزی در وب برای عضویت و ارتباط گروههای مختلف مردم بوده که عموماً دارای علایق مشترک بر روی موضوعات خاص هستند. این شبکهها بر اساس فلسفه ساده حضور داشتن در جایی که مخاطبان شما نیز در آنجا حضور دارند، بنا شدهاند.
مدیر امور مالی و سرمایه گذاری بانک سپه تاکید کرد: بنگاههای تجاری از جمله بانکها با استفاده از شبکههای اجتماعی میتوانند بدون پرداخت هزینههای سرسامآور تبلیغاتی، به گروههای مختلف مشتریان دسترسی داشته باشند. به طور کلی شبکههای اجتماعی نقش پررنگی در دنیای امروز دارند و نمیتوان آنها را نادیده گرفت.
وی ادامه داد: این شبکهها بر ابعاد مختلف زندگی فردی و اجتماعی افراد در سطح ملی و بینالمللی تأثیرگذارند و به همین دلیل در حال گسترش بوده و در آینده نقش به مراتب بیشتر و مهمتری را ایفا خواهند کرد.
حسینی گفت: شبکههای اجتماعی یک نیروی قدرتمند در شکلدهی به جنبههای مختلف تجارت و کسب و کار تبدیل شدهاند. این تأثیر را میتوان در ابعاد گوناگون مورد ارزیابی قرار داد. از جمله مهمترین تأثیرات شبکههای اجتماعی در عرصه تجارت میتوان به حرکت مشتریان به سوی رسانههای جدید، کاهش اثربخشی تبلیغات سنتی، اهمیت یافتن تبلیغات دهان به دهان به خصوص در فضای مجازی، دسترسی به انبوهی از مخاطبان و بازارها، فرصتهای کمنظیر فضای مجازی در ایجاد و توسعه ارتباطات، ظرفیتهای شبکههای اجتماعی در ارائه و فروش محصولات، تقویت برند و ... اشاره کرد.
وی با تأکید بر نقش بانکها افزود: بانکها نیز به عنوان یکی از مهمترین بازیگران عرصه کسبوکار و تجارت از این قاعده مستثنی نیستند، به طوری که هر روزه شاهد حضور فعالتر آنها در شبکههای اجتماعی هستیم. آنها به فراخور استراتژیهای در پیشگرفتهشده، توجه ویژهای به شبکههای اجتماعی به عنوان الگوی جدید عرضه محصولات به مشتریان دارند.
مدیر امور مالی و سرمایه گذاری بانک سپه در پایان به تجربیات سایر کشورها در این زمینه اشاره و مؤلفههای برقراری صحیح ارتباط با مشتریان از طریق این شبکهها و مزایا و ملاحظات حضور بانکها در آنها را تبیین کرد.
انتهای پیام/