صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۱:۰۸ - ۱۴ دی ۱۳۹۵
نشست خبری رئیس‌پلیس مبارزه با موادمخدر:(1)

پیچیده‌ترین جاسازی‌های موادمخدر: از فرشی با بافت هروئین تا مجسمه‌ای که با تریاک ساخته شده بود

رئیس پلیس مبارزه با موادمخدر ناجا به تشریح آخرین اقدامات این پلیس طی 9 ماهه سال 95 پرداخت و به پیچیده‌ترین جاسازی‌های موادمخدر کشف شده اشاره کرد.
کد خبر : 147997

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری آنا، سردار محمدمسعود زاهدیان، رئیس پلیس مبارزه با موادمخدر در نشست خبری خود با اصحاب رسانه با بیان اینکه موادمخدر یکی از 5 تهدید اصلی جامعه بشری است، اظهار کرد: با توجه به اینکه ایران در مجاورت کشور تولیدکننده موادمخدر است، این موضوع برای پلیس ایران بیش از پیش اهمیت دارد و پلیس همواره در جریان مبارزه با قاچاقچیان بزرگ مواد مخدر است.


وی با بیان اینکه پلیس مبارزه با موادمخدر ایران بزرگترین کاشف موادمخدر در سطح جهان است، تصریح کرد:‌ موفقیت و توفیقات ما در این زمینه باعث شده تا الگویی برای پلیس سایر کشورها جهت آموزش و دستاوردهای خود شویم.


تولید 3300 تن موادمخدر در افغانستان


زاهدیان با بیان اینکه طی سنوات گذشته تولید موادمخدر در کشور افغانستان به صورت تصاعدی افزایش پیدا کرده است، گفت: سازمان جهانی UNODC (دفتر مقابله با مواد مخد و جرم سازمان ملل متحد)پیش‌بینی کرده که در سال میلادی 2017 بیش از 7000 تن مواد مخدر (تریاک) در افغانستان تولید شود و این به نوعی سونامی تولید موادمخدر است و آسیب‌های شدیدی را برای جامعه جهانی ایجاد خواهد کرد. این در حالی است که علی‌رغم حضور کشورهای غربی در افغانستان، ما شاهد رشد کشت و برداشت تریاک در این کشور هستیم.


به گفته رئیس پلیس مبارزه با موادمخدر ناجا، در سال گذشته 3300 تن موادمخدر (تریاک) کاشت و برداشت شده است.


کشف بیش از 75‌درصد موادمخدر در مرزهای شرقی


وی با بیان اینکه پلیس به دنبال شناسایی نقاط آسیب‌زا در کشور است و بیش از 75درصد کشفیات موادمخدر در مرزهای شرقی اتفاق می‌افتد، اضافه کرد: استان‌های هرمزگان، کرمان، یزد، سیستان و بلوچستان و استان‌هایی که در حاشیه شرق کشور وجود دارند، بیشترین موادمخدر در آنها کشف می‌شود.


زاهدیان با بیان اینکه در 9 ماهه اول امسال، 482تن و 500 کیلوگرم انواع موادمخدر توسط پلیس کشف شده است، تصریح کرد: این اتفاق رکوردی بی‌نظیر است و تا همین لحظه براساس اطلاعات به دست آمده این میزان به 510 تن افزایش پیدا کرده است.


به گفته رئیس‌ پلیس مبارزه با موادمخدر، روزانه در ایران حدود 2 تن موادمخدر توسط پلیس کشف و ضبط می‌شود.


وی با بیان اینکه اگر کشفیات دیگر دستگاه‌ها را هم به این میزان اضافه کنیم، طی 9 ماهه امسال حدودا 550 تن موادمخدر کشف شده است، عنوان کرد: وزارت اطلاعات، سپاه پاسداران، گمرک و سازمان زندان‌ها دیگر دستگاه‌هایی هستند که در کشف موادمخدر به پلیس کمک می‌کنند.


وی با بیان اینکه در 9 ماهه سال 95، 1825 شبکه و باند قاچاق موادمخدر متلاشی و به مراجع قضایی معرفی شدند، عنوان کرد: همچنین بالغ بر 108هزار معتاد پرخطر و متجاهر از ابتدای سال تاکنون جمع‌آوری شده و به مراکز درمان، بازپروری و گاهی مراجع قضایی معرفی شده‌اند که این موضوع رشد 25درصدی در این زمینه را نشان می‌دهد.


به گفته وی، این رشد در حالی اتفاق افتاده است که همچنان زیرساخت‌های کافی وجود ندارد و محدودیت‌ها در این زمینه برای پلیس پابرجاست.


رئیس پلیس مبارزه با موادمخدر با اشاره به افزایش 2 درصدی دستگیری قاچاقچیان طی مدت یاد شده، تمرکز پلیس با توجه به اقدامات اطلاعاتی به سمت کیفی‌تر شدن دستگیری‌ها رفته است.


دستگیری نصیر بامری، سرشبکه بین‌المللی قاچاق موادمخدر


زاهدیان با اشاره به دستگیری یک قاچاقچی بین‌المللی به نام نصیر بامری در خردادماه امسال، توضیح داد: وی 11 شبکه بین‌المللی را هدایت می‌کرده و ارتباطات بسیار سنگینی با قاچاقچیان موادمخدر و پولشویی داشته است. دارایی این فرد که توسط پلیس شناسایی شد، چیزی در حدود 200میلیارد تومان تخمین زده شده است که البته توسط مراجع ذی‌ربط توقیف شد.


وی ادامه داد: بیش از 15 عنصر اصلی قاچاق مواد مخدر که با وی همکاری می‌کردند شناسایی و دستگیر شدند و حدود 300 نفر دیگر در نقاط مختلف کشور که با او همکاری می‌کردند، شناسایی شده و تحت تعقیب هستند.


به گفته رئیس پلیس مبارزه با موادمخدر، بامری 50 ساله بوده و بیش از 15 سال در حوزه موادمخدر فعالیت داشته است که البته اوج کار او مربوط به 4 سال اخیر می‌شود.


زاهدیان تصریح کرد: ‌این فرد موادمخدر را از خارج از کشور وارد کرده و به سایر کشورهای آفریقایی و حوزه خلیج فارس انتقال می‌داده است. همچنین باند تمساح خلیج یکی از گروه‌هایی بوده که با این فرد همکاری می‌کرده است.


کشف 678 قبضه سلاح


رئیس پلیس مبارزه با موادمخدر از کشف 678 قبضه سلاح غیرمجاز در دست قاچاقچیان طی 9 ماه سال 95 خبر داد و گفت: کشف موادمخدر کار پیچیده‌ای است و برای شناسایی جاسازی‌ها به اقدامات فنی و تجهیزات نیازمندیم. نوع جاسازی‌ها با توجه به نحوه ورود متفاوت است و هرچه از سمت مرز به داخل کشور می‌آییم حجم و وزن قاچاق کاهش پیدا می‌کند. از لحاظ تجهیزات و امکانات برای کشف جاسازی‌ها با محدودیت‌هایی روبه‌رو هستیم که امیدواریم پس از برداشته شدن تحریم‌ها همکاری‌ها در این زمینه افزایش پیدا کند.


وی در پاسخ به سوال خبرنگار آنا مبنی‌بر اینکه طی 9 ماهه امسال پیچیده‌ترین کشف جاسازی موادمخدر چه بوده است؟ گفت: جاسازی‌ها ممکن است از پیدا شدن موادمخدر از یک جعبه کبریت شروع شود و به جاسازی در خودروها یا چمدان‌ها ختم شود. این موضوع بسته به موقعیت و نوع فعالیت متفاوت است.


وی در توضیح پیچیده‌ترین جاسازی‌های موادمخدر گفت: کشف فرشی که در تار و پود آن هروئین را به صورت نخ درآورده و فرش را بافته بودند تا آن را از کشور خارج کنند یا مجسمه‌ای که از جنس تریاک ساخته شده بود و روی آن رنگ زده بودند به گونه‌ای که اصلا مشخص نبود جنس مجسمه از چیست‌ که آن را از کشور خارج کنند از جمله پیچیده‌ترین جاسازی‌هایی بود که کشف شده است.


وی در پاسخ به سوال دیگری در خصوص ورود تجهیزات موادیاب به کشور بعد از توافقات برجام اظهار کرد:‌ پیگیری وضعیت تجهیزات برعهده ستاد مبارزه با موادمخدر است اما بعد از بحث برجام تا به امروز جز سگ‌های موادیاب، تجهیزات دیگری در اختیار ما قرار نگرفته است.


انتهای پیام/

برچسب ها: افغانستان
ارسال نظر