صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۲:۳۴ - ۱۰ دی ۱۳۹۵

وداع شیرین نفت با سال 2016

نفت در حالی آخرین روز از معاملات خود در سال 2016 میلادی را با رشد قیمت ها پشت سر می گذارد که امیدوار است با آغاز سال نو میلادی و کاهش تولید،‌ قیمت‌ها بیش از پیش افزایش پیدا کند و حتی تا نزدیک 60 دلار نیز بالا برود.
کد خبر : 146838

به گزارش خبرنگار اقتصادی آنا،‌ سال 2016 برای قیمت نفت آنقدر فراز و فرود داشته که فعالان این بازار ترجیح داده‌اند تا روزهای پایانی این سال را در آرامش بگذرانند و خود را برای سال آینده میلادی آماده کنند. از همین رو در هفته‌های اخیر قیمت طلای سیاه در بازار نوسان چندانی نداشته و حجم معاملات نیز کاهش را تجربه کرده است.


با این وجود،‌ در آخرین روز سال 2016 و در شرایطی که برای دومین بار در هفته گذشته میزان ذخیره سازی آمریکا بیشتر شده اما بازار بدون توجه به این شرایط،‌رشد قیمت‌ها را به ثبت رساند تا وداع نفت با سال 2016 شیرین باشد.


بر اساس آمار منتشر شده، نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا ۱۸ سنت یا .۰۳۳ درصد افزایش یافت و در ۵۳.۹۵ دلار در هر بشکه ایستاد.


نفت برنت نیز برای تحویل در مارس ۱۲ سنت یا ۰.۲۱ درصد افزایش یافت و به ۵۶.۹۷ دلار رسید.


این در حالی است که قیمت نفت در روز گذشته کاهش را تجربه کرده بود.


هر چند انتظارت متفاوتی از کاهش تولید وجود دارد و معاملات اندک بوده، اما امید به بازار نفت و رشد قیمت‌ها بسیار زیاد است. از همین رو مشاهده وضعیت بازار در دو هفته نخست ژانویه بسیار مهم است. هر گونه اقدام نادرست یا نشانه اختلاف در توافق کاهش تولید منجر به ریزش قیمت نفت خام خواهد شد.


بر اساس نظرسنجی‌ها، قیمت‌های نفت تا پایان سال ۲۰۱۷ به ۶۰ دلار افزایش خواهد یافت اما رشد بیشتر قیمت‌ها به دلیل صعود دلار و احیای تولید نفت آمریکا دور از ذهن است و این دو عامل می‌توانند مانع رشد بیشتر قیمت ها باشد.


آلن والد،‌کارشناس نفتی نیز در یادداشتی پیش بینی کرده که قیمت نفت در سال آینده میلادی به ثبات خواهد رسید و سرمایه گذاری در صنعت نفت جان تازه می گیرد.


افزایش سرمایه گذاری‌ها عامل دیگری است که می‌تواند رشد قیمت‌ها را در سال 2017 کاهش دهد زیرا افزایش سرمایه گذاری،‌رشد تولید نفت و به دنبال آن افزایش مجدد عرضه را در پی خواهد داشت.



انتهای پیام/

ارسال نظر