صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۲:۰۸ - ۰۹ دی ۱۳۹۵

رکود سرد زمستانی در بازار بورس

با افت 500 واحدی شاخص کل بازار بورس در هفته نخست زمستان به نظر می‌رسد که این بازار وارد رکود سرد زمستانی شده است و پیش‌بینی‌های کارشناسان بازار سرمایه نیز از آن حکایت دارد که روند حرکت بورس در ماه‌های پایانی سال چندان صعودی نخواهد بود.
کد خبر : 146662

سهیلا گلی‌زاده، گروه اقتصادی- بازار بورس هفته نخست معاملاتی فصل زمستان را در حالی به پایان رساند که با افت 558 واحدی همراه بود. در این هفته تعداد 6369 میلیون سهم و حق تقدم به ارزش 11860میلیارد ریال در 253 هزار دفعه مورد معامله قرار گرفت و در نهایت نیز شاخص کل با 0.7 درصد کاهش به رقم 79 هزار و 692 واحد رسید.


همچنین تعداد 4 میلیون برگه اوراق مشارکت به ارزش 4 هزار و 244 میلیارد ریال در این مدت معامله شد که به ترتیب 234 و 240 درصد افزایش را نشان می دهد.


افزون بر این تعداد 13 میلیون واحد از صندوق‌های سرمایه گذاری قابل معامله در بورس تهران به ارزش کل بیش از 127 میلیارد ریال در هفته گذشته مورد معامله قرار گرفت که به ترتیب با 171 و 155 درصد افزایش را ثبت کردند.


شاخص بازار اول نیز در این مدت با 408 واحد کاهش به رقم 56697 واحد و شاخص بازار دوم با 1122 واحد کاهش به عدد 168863 واحد رسیدند که به ترتیب با 0.7 و 0.66 درصد کاهش مواجه شدند.


در این هفته گروه‌های انتشار و چاپ با 6.21 درصد، سایر معادن با 2.92 درصد، قند و شکر با 2.37 درصد و لاستیک با 1.43 درصد پیشتاز سایر گروه‌های بورسی بودند و با رشد خود مانع از افت بیش‌تر شاخص بازار شدند.


اما حجم معاملات بازار بورس از ابتدای سال جاری نیز نشان می‌دهد که تاکنون ۱۸۷ میلیارد سهم و حق تقدم معامله شده است. ارزش این اوراق در این مدت 484 هزار و 676 میلیارد ریال بوده است که در12 میلیون و 775 هزار و 151 دفعه مورد معامله قرار گرفته‌اند.


سال افت شاخص برای بورس


بررسی روند حرکت بازار بورس از ابتدای سال تاکنون نیز حاکی از آن است که شاخص کل طی این مدت افت یک درصدی را به ثبت رسانده است. شاخص کل معاملات امسال بورس را از ارتفاع 80 هزار و 219 واحد آغاز کرده و تاکنون با 528 واحد کاهش، به ارتفاع 79 هزار و 691 واحد در پایان هفته نخست معاملاتی فصل زمستان رسیده است.


شاخص بازار اول نیز در این مدت با 307 واحد و شاخص بازار دوم با 1405 واحد افت مواجه شده اند. بدین ترتیب روند بازار سرمایه بیانگر حرکت شاخص این بازار در مدار کاهشی است و پیش‌بینی‌های کارشناسان این بازار نیز بر ادامه این روند تاکید دارد.


حرکت نقدینگی بازار بورس به سوی بازارهای رقیب


در همین رابطه مجید علیزاده آرانی کارشناس ارشد بازار سرمایه با تاکید بر اینکه بعید به نظر می‌رسد که وضعیت بازار بورس در ماه‌های پایانی سال بهبود یابد، به خبرنگار اقتصادی آنا گفت: شاخصه‌های فعلی اقتصاد کشور از ادامه روند فعلی بازار بورس حکایت دارد. دولت با حجم بدهی‌های بسیار زیاد مواجه است که بر همین اساس باید ابزارهایی را برای جمع‌آوری نقدینگی از سطح جامعه طراحی کند.


وی تصریح کرد: از طرفی اکنون بیش‌ترین حجم نقدینگی‌ها به سمت و سوی سایر ابزارها و اوراق بهادار در حال حرکت است و از این رو حجم نقدینگی‌های بازار بورس با افت مواجه شده است.


علیزاده آرانی تاکید کرد: از سوی دیگر جذابیتی در بازار وجود ندارد و سودهای پیش‌بینی شده از سوی شرکت‌ها نیز جذابیت لازم برای سرمایه‌گذاران را ندارد بنابراین طبیعی است تا سرمایه‌گذار بخواهد تا ریسک کم‌تری را در این بازار متحمل شود.


به گفته وی، توقف زیاد نمادهای بورسی نیز افت شاخص را موجب شده و این امر سرمایه‌های این بازار را قفل کرده است. از همین رو حجم معاملات کاهش یافته و رکود شدیدی در بازار بورس رقم خورده است. به عبارتی از عوامل موثر بر رکود و نزول شاخص بورس اوراق بهادار تهران، توقف طولانی مدت نمادهای معاملاتی شرکت های پذیرفته شده است و این عامل اعتماد سرمایه گذار را در بازار سرمایه کاهش می دهد.


این کارشناس بازار بورس ادامه داد: در این میان جذابیت بازارهای رقیب از جمله سکه و ارز نیز دلیلی شده تا بازار سرمایه وارد یک رکود سرد زمستانی شود و بعید هم به نظر می‌رسد که بتواند در ماه‌های پایان سال وضعیت خود را بهبود بخشد و پیش‌بینی سایر کارشناسان بازار نیز بر این امر تاکید دارد.


وی ابراز کرد: دولت تا پایان سال با کمبود و کسری نقدینگی مواجه است و این امر احتمال اینکه بخواهد اوراق جدیدی را منتشر کند، بالا می‌برد. این امر در راستای جمع‌آوری نقدینگی و اخذ سیاست انقباضی و کنترل نرخ تورم نیز هست و از این رو فکر نمی‌کنم تا پایان سال شاهد روند صعودی در بازار بورس باشیم.


انتهای پیام/

ارسال نظر