صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۲:۰۴ - ۰۴ دی ۱۳۹۵

نشست نقد برترین فیلمنامه‌های سینمای جهان برگزار شد

نشست نقد و بررسی مجموعه کتاب‌های «برترین فیلمنامه‌های سینمای جهان» عصر چهارشنبه 1 دی‌ماه با حضور شادمهر راستین، رامتین شهبازی و شیوا مقانلو در سرای اهل قلم برگزار شد.
کد خبر : 145034

به گزارش گروه فرهنگی آنا،‌ شیوا مقانلو، نویسنده و فیلمنامه‌نویس که دبیر و ویراستار مجموعه «برترین فیلم‌نامه‌های سینمای جهان» در نشر سفیدسار است، در این نشست اظهار کرد: از نظر من، سینمای ما هنوز برخی از اصول فیلمنامه‌نویسی استاندارد را ندارد. شاید چنین نظری برآمده از نگاه معلم‌وار من باشد، اما من فکر می‌کنم تا زمانی که نتوانیم یک کات زدن معمولی را به‌درستی انجام دهیم، نمی‌توانیم یک فیلم کامل را با دارا بودن استانداردهای جهانی بسازیم.


وی درباره هدف نشر سفیدسار از انتشار مجموعه «برترین فیلمنامه‌های سینمای جهان» گفت: ما تلاش می‌کنیم تا براساس ویژگی‌های منحصربه‌فرد هر اثری آن را در این مجموعه قرار دهیم. البته همان‌طور که می‌دانید در بازار کتاب، فیلمنامه به لحاظ اقتصادی وضع چندان به‌سامانی ندارد، بنابراین جذابیت آثار هم یکی از مشخصه‌هایی بود که ما برای انتشار فیلمنامه‌ها از آن استفاده کردیم. در مجموع ما تلاش کردیم کاری را ارائه دهیم که مخاطب عام و مخاطب خاص بتواند استفاده خودش را از آن ببرد.


رامتین شهبازی، منتقد و مدرس فیلم نیز در این نشست بیان کرد: وقتی به حوزه فرهنگ در کشور خودمان نگاه می‌کنیم، درخواهیم یافت که انگار به فعالیت‌ها نگاه تفننی می‌شود. اگر کسی فیلمی می‌سازد، نمایشنامه‌ای می‌نویسد، موسیقی ارائه می‌دهد یا تدریس می‌کند، به‌طور جدی به او نگاه نمی‌شود و این تلقی وجود دارد که چنین کارهایی تفننی است، اما باید گفت که ما به کاری که در حوزه فرهنگ انجام می‌دهیم نگاهی جدی داریم و آن را ادامه خواهیم داد.


شادمهر راستین، فیلمنامه‌نویس و مدرس دانشگاه، به‌عنوان دیگر سخنران این نشست تخصصی اظهار کرد: اولین‌بار که کتاب‌های مجموعه «برترین فیلمنامه‌های سینمای جهان» را خواندم در کانون نویسندگان بودم. در این کتاب‌ها اهمیت ویراستار به‌ اندازه مترجم کتاب است.


وی افزود: قبل از انقلاب مجموعه‌ای از فیلمنامه ترجمه شد که با توجه به محدودیت‌های موجود در نمایش برخی از فیلم‌ها ما در ابتدا فیلمنامه را خواندیم و بعدها فیلم را دیدیم. بعدها بود که متوجه شدم این فیلمنامه‌ها پس از ساخت تهیه شده است. در سال‌های بعد دریافتم فیلم‌هایی که معمولا به لحاظ اقتصادی مورد استقبال قرار گرفته و فیلمنامه‌اش هم در موفقیت فیلم نامزد شده است، با هدف موفقیت بیشتر اقتصادی منتشر می‌شود.


انتهای پیام/

برچسب ها: نقد و بررسی
ارسال نظر