صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

پیشگیری از خسارت 422 میلیارد تومانی بخش کشاورزی با پیش‌بینی به‌موقع هوا

یکی از مهم‌ترین عوامل تأثیر‌گذار در رشد محصولات کشاورزی، آب و هوا و شرایط اقلیمی است و این شرایط برای کشاورزی در کشوری مانند ایران که گاه اختلاف دمای سردترین و گرمترین نقطه آن به بیش از 50 درجه سانتیگراد می‌رسد می‌تواند ایده آل باشد، اما اوضاع همیشه بر وفق مراد نیست و کشاورزان در گوشه‌ای از کشور با افت ناگهانی یا افزایش یکباره دما مواجه می‌شوند که می‌تواند حتی دسترنج یکساله آنان را به مخاطره اندازد.
کد خبر : 145012
به گزارش گروه رسانه های دیگر خبرگزاری آنا از ایران، سرمای آذرماه مازندران که موجب سرمازدگی 450 هزار تن پرتقال شد یا دمای بالای گرما درمازندران در تابستان سال گذشته که بدون شک برای درختان میوه استان‌های شمالی قابل تحمل نیست، نمونه‌ای از این تغییرات ناگهانی دماست. کشاورزان به صورت سنتی معمولاً بارش برف یا باران را برای یک روز بعد متوجه می‌شوند یا با تجربه‌ای که از پدرانشان به آنان منتقل شده برای کاشت یا برداشت محصول در زمانی که خود مناسب می‌دانند، اقدام می‌کنند ولی از 45 سال پیش هواشناسی کشاورزی به‌عنوان یک ابزار علمی به کمک کشاورزان سراسر دنیا آمد و البته کشور ما نیز چندی است در این عرصه گام نهاده است.
«مسعود حقیقت» رئیس اداره هواشناسی کشاورزی کشور در حاشیه بازدید از ایستگاه کرمان تصریح کرد: در سال 1971 سازمان جهانی هواشناسی که ایران هم عضو آن است، تمام کشورهای عضو را مکلف به راه‌اندازی ایستگاه‌های هواشناسی کشاورزی درکشورهایشان کرد. ایران نیز از سال 1345 واحد هواشناسی کشاورزی را فعال کرد و جالب است بدانید که نخستین ایستگاه هواشناسی کشاورزی در همدان راه‌اندازی شد. اما در سال 92 با انجام یک آسیب شناسی مشخص شد داده‌های تولید شده در بخش هواشناسی کشاورزی کاربردی نبوده است. لذا از همان سال شروع کردیم به کاربردی کردن داده‌ها و گروهای هدف درهر منطقه و استان را شناسایی کردیم.
فرضاً با تغییرات آب و هوا در اردبیل زراعت، باغبانی و زنبورداری تحت تأثیر قرار می‌گیرد و توصیه‌ها و اخطارها را برای آنان تهیه و بدون واسطه در اختیارشان قرار می‌دهیم. توصیه‌های هواشناسی کشاورزی برای بهره برداران علاوه بر اخطارهای نوسان دما، زمان مناسب برای کاشت، برداشت، سم پاشی، نقل و انتقال دام، خاموش کردن سامانه‌های آبیاری تحت فشار، حذف علف‌های هرز با هدف نابود کردن آفات و... را تعیین می‌کند. برای آشنایی کشاورزان سراسر کشور با هواشناسی کشاورزی تاکنون 500 کارگاه آموزشی برگزار کرده‌ایم. در هواشناسی به صورت عام معمولاً اطلاعات به صورت خام به مردم داده می‌شود، فرضاً گفته می‌شود فردا در تهران باران می‌بارد اما اگر بخواهیم از دید هواشناسی کشاورزی به قضیه نگاه کنیم باید به مردم بگوییم فردا بارش باران درحدی است که شما باید حتماً چتر بردارید یا سرعت وزش باد اینقدر است و باید شال هم ببرید.
وی با اشاره به اینکه هواشناسی کشاورزی هم‌اکنون به طور بی‌واسطه با کشاورزان هر استان و هر بخش در ارتباط است، افزود: ارتباط ما با کشاورزان از طریق کانال تلگرام، سامانه توسعه هواشناسی کاربردی کشاورزی (تهک)، وب سایت هواشناسی کشاورزی و سامانه پیامکی 20134 است.
حقیقت در پاسخ به این پرسش که اخطارها و توصیه‌های کشاورزی تا چه حد کاربردی است، گفت: در جریان سرمای اخیر مازندران ما از 5 روز پیش به کشاورزان و مسئولان این استان اخطار داده بودیم که سرما می‌آید و این سرما برای چند ساعت در زیر صفر ماندگار است و این پایداری برای نارنگی و پرتقال خطرناک است که اسناد آن نیز موجود است. هواشناسی کشاورزی هم‌اکنون یک میلیون و 214 هزار عضو ثابت کشاورز دارد که البته بیشتر آنان از کشاورزان پیشرو هستند.
وی در خصوص نقش هواشناسی کشاورزی در کاهش خسارت به بخش کشاورزی، افزود: در پایان سال زراعی 95-94 یک بررسی جامع انجام دادیم و به این نتیجه رسیدیم که پیش‌بینی‌های هواشناسی کشاورزی توانسته در سال زراعی گذشته بالغ بر 422 میلیارد تومان ارزش افزوده برای این بخش داشته باشد یعنی جلوی این میزان خسارت به بخش کشاورزی گرفته شده است. بررسی‌های میدانی ما نشان می‌دهد بیشتر کشاورزان نمونه و پیشرو که عمدتاً از قشر باسواد کشاورزان هستند از توصیه‌های کشاورزی در کشت و کار خود استفاده می‌کنند.

انتهای پیام/

ارسال نظر