بانوان نقش مهمی در فرهنگ سازی مصرف کالای ایرانی دارند
به گزارش گروه اقتصادی آنا به نقل از شاتا، محمدرضا نعمتزاده در مراسم افتتاح کمپین بانوی ایرانی- خرید کالای ایرانی (از یلدا تا نوروز) گفت: فرهنگ سازی و افزایش مصرف کالای ساخت داخل به ویژه توسط بانوان ، موجب اشتغالزایی جوانان ایرانی و ارتقای نشاط و امید در جامعه می شود.
وی با تاکید بر تولید کالا با رویکرد صادرات محور به عنوان یکی از راهکارهای حمایت از تولید داخل افزود: اگرمی خواهیم مصرف محصولات و تولیدات ملی در داخل کشور رونق داشته باشد باید به صادرات و ارتقای کیفییت محصولات مطابق با استانهدارد ها توجه و اهتمام ویژه داشته باشیم.
وزیر صنعت، معدن و تجارت به نقش بی بدیل بانوان در عرصه های مختلف به ویژه درعرصه های پیروزی انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی اشاره و تصریح کرد: بانوانی چه در خانواده و چه در عرصه تولید و صنعت همواره نقش تاثیر گذاری ایفا کردند و در این شرایط هم یکی از ارکان مهم حمایت از تولید داخلی هستند.
نعمت زاده با بیان اینکه استفاده از تولیدات برندهای خارجی افتخار نیست بلکه در شرایط کنونی که تولید کنندگان داخلی نیاز به حمایت دارند مایه تاسف است افزود: من به انحصار اعتقاد ندارم، اما اینکه بازار ما در اختیار دیگران باشد و جوانان ما بیکار باشند را عار می دانم.
وی به افزایش تولید و صادرات نفت بعد از برجام نیز اشاره و تصریح کرد: این موضوع حرکتی جهشی در اقتصاد ایجاد کرد ولی باید بدانیم که این اتفاقی کوتاه مدت است و هر سال تکرار نمی شود.
نعمتزاده در ادامه با اشاره به آخرین وضعیت طرح کارتهای اعتباری خرید کالای ایرانی گفت: زمانی که طرح کارتهای اعتباری خرید کالای ایرانی مطرح شد سود تسهیلات بانکی حدود ۲۱ درصد بود که با نرخ سود تعیین شده در طرح کارتهای اعتباری خرید کالای داخلی چند درصد تفاوت داشت و بانکها نتوانستند با توجه به منابع مالی موجود مابهالتفاوت سود بانکی این طرح را تامین کنند برای همین تلاشی در ترویج این طرح انجام ندادند که در نهایت موجب عدم استقبال مردم از این طرح شد.
وی افزود: در عین حال طرحهای دیگری از کارت اعتباری خرید کالا از طرف بانک مرکزی تعریف شده که جزئیات آن را ندارم اما در حال انجام است.
وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه افزایش قیمت لوازم خانگی خارجی مربوط به افزایش نرخ دلار نیست و این موضوع به قاچاق کالا بر میگردد گفت: چندی پیش افرادی به سمت خرید و فروش کالا و لوازم خانگی خارجی به صورت کالای قاچاق رفتند که بعد از برخورد با این پدیده و کاهش عرضه این کالا در بازار این دسته محصولات و کالاهای خارجی با افزایش قیمت روبرو شدند که این به صورت مقطعی بود و وضعیت به حالت عادی برگشته است.
وی همچنین افزود: تمرکز ما روی تولید کالای ایرانی است و علی رغم اظهارات رییس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی که افزایش پنج تا شش درصدی لوازم خارجی را تایید کرده بود، لوازم خانگی ایرانی در سطح بازار افزایش قیمت نداشته است و باید مردم برای تقویت این حوزه به سمت خرید کالای ایرانی حرکت کنند.
انتهای پیام/