صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۴:۲۵ - ۰۱ دی ۱۳۹۵
رئیس سازمان نظام روانشناسی کشور:

وزارت بهداشت باید نگاه سنتی خود را کنار بگذارد/ اگر روانشناسی منتقل شود دنیا به ما می‌خندد

دکتر عباس‌علی الهیاری، رئیس سازمان نظام روانشناسی کشور انتقال رشته‌های روانشناسی بالینی و روانشناسی سلامت از مجموعه وزارت علوم به وزارت بهداشت را نگاهی غیرحقوقی و غیرکارشناسانه دانست که باعث می‌شود ایران از استانداردهای دنیا عقب بیفتد.
کد خبر : 144386

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، عباس‌علی الهیاری، رئیس سازمان نظام روانشناسی کشور در حاشیه نشست مشترک روسای دانشکده‌ها و مدیران گروه‌های روانشناسی و مشاوره دانشگاه‌های تهران در جمع خبرنگاران گفت: «روانشناسی در دنیا وقتی رشد کرد که از زیر نگاه پزشکی و درمانی،‌ طب و دارویی خود را خارج کرد و با همه گرایش‌های خود اکنون رشد خوبی پیدا کرده است، به طوری‌ که امروزه در دنیا، روانشناسی جزو علوم قدرت است. چون کشوری توسعه‌یافته است که انسان‌های متخصص و سالم داشته باشد.»


الهیاری گفت: «روانشناسی بالینی و سلامت که دو شاخه اصلی روانشناسی هستند، وقتی در دنیا از نگاه سنتی رها شدند، رشد بسیار خوبی پیدا کردند و اکنون هم تاثیر خوبی در سلامت خانواده‌ها و افراد دارند. در ایران نیز از زمانی که این نگاه سنتی را کنار گذاشتیم، روانشناسی، رشد، بالندگی و پویایی خوبی داشته است، به طوری‌ که امروزه در همه عرصه‌ها خانواده‌ها احساس می‌کنند که نگاه جسمی و دارو سلامت‌شان را تضمین نمی‌کند و اگر می‌خواهد سلامت تضمین شود، باید به مهارت‌های مقابله با بحران، زندگی، سلامت اجتماعی و معنوی آنها توجه شود.»


او افزود: ««اینکه ما به بیش از 70 سال گذشته برگردیم و با همان نگاه سنتی و قدیم روانشناسی بالینی و سلامت را که هسته درخت روانشناسی کشور هستند، اداره کنیم، قطعا ضرر به رشد علمی، پژوهشی و فناوری کشور است. اگر قرار باشد این دو رشته جدا شوند، مبانی حقوقی و قانونی محل اشکال است و مخالفت جدی با اسناد بالادستی دارد. حتی به لحاظ علمی و کارشناسی همه دنیا به ما می‌خندند که این کار را انجام داده‌ایم.»


رئیس سازمان نظام روانشناسی کشور ادامه داد: «از سوی دیگر به لحاظ اجرایی هم وزارت بهداشت به هیچ‌وجه امکانات این را ندارد که براساس نیاز جامعه به تربیت دانشجوی این رشته بپردازد. ما همین الان هم از استانداردهای دنیا عقب هستیم، حالا وزارت علوم را تعطیل کنیم و این دو رشته را واگذار کنیم، حتما دانش‌آموخته متناسب با نیاز جامعه تربیت نمی‌شود و از استانداردها هم بیشتر عقب می‌افتیم. به اعتقاد من هر دو وزارتخانه باید امکانات خود را در اختیار دانشجویان بین‌رشته‌ای بگذارند. نهاد علم، تحقیق و فناوری در کشور باید یک نگاه وحدت‌آمیز و وحدت‌بخش داشته باشد. اگر قرار باشد این دو رشته با این نگاه که رشته‌هایی مرتبط با سلامت هستند، جدا شوند و به وزارت بهداشت بروند، پس عرفان اسلامی حوزه و جامعه‌شناسی، روانشناسی، مددکاری و مهندسی تغذیه هم باید از وزارت علوم به وزارت بهداشت سپرده شود. به اعتقاد من این نگاه اساسا یک نگاه غلط است.»


او در پایان گفت: «ما 37 سال پیش آموزش پزشکی را براساس ضرورت آن زمان جدا کرده‌ایم و آن نیاز اکنون از بین رفته است. به جای اینکه فکر کنیم آموزش پزشکی به وزارت علوم برگردد و یک متولی تعریف کنیم، براساس استدلالی غلط، غیرحقوقی و غیرکارشناسانه رشته‌ها را جدا می‌کنیم. ما حاضریم در کنار وزارت بهداشت به ایفای نقش اصلی خود بپردازیم و آن اینکه 80 درصد بار سلامت را روانشناسان به دوش می‌کشند، پس باید با هم هم‌پیمان شویم. از طرف دیگر وزارت بهداشت هم باید این نگاه سنتی را کنار بگذارد، چون نگاه دنیا یک نگاه تیمی است و مشکلات را با همکاری همدیگر حل می‌کنند. امیدواریم مسئولان وزارت بهداشت، استدلال‌های ما را هم بشنوند و در اقدامات خود تجدیدنظر کنند.»


انتهای پیام/

ارسال نظر