صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۴:۱۳ - ۰۱ دی ۱۳۹۵
دلار بالای 4 هزار تومان رفت؛

زمستان داغ برای قیمت دلار

قیمت دلار که چند هفته ای است در بازار آزاد افرایش پیدا کرده، در روز نخست زمستان مرز 4 هزار تومان را در نوردید.
کد خبر : 144384

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی آنا،‌ تابلوی صرافی ها در چهارراه استانبول تهران امروز در مقابل قیمت دلار رقم 4005 تومان را به ثبت رساندند تا رکوردی جدید در قیمت این ارز را شاهد باشیم.


یکی از دلایل افزایش قیمت دلار در بازار آزاد را می توان نزدیکی به تعطیلات سال نو میلادی و افزایش سفرها دانست. افزایش حجم تقاضا از سوی بازار سبب بالارفتن قیمت این ارز شده است.


از سوی دیگر چندی پیش پای دلار پتروشیمی ها نیز به این ماجرا باز شد و برخی عقیده داشتند عدم توازن در تزریق این دلارها برای تسعیر آن،‌ سبب برهم خوردن نمودار عرضه و تقاضا در بازار آزاد ارز شده است.


برخی دیگر نیز انتظار داشتند انک مرکزی با دیدن نشانه‌های رشد قیمت دلار دست به کار شود و با مداخله مستقیم بازار را متعادل کند که این‌گونه نشد.


البته مانند همیشه سفته بازان این بازار نیز نقش مهمی در بالا و پایین رفتن قیمت ها بازی کرده اند. این افراد بدون وارد شدن به معاملات واقعی با خرید و فروش های صوری قیمت ها را دستخوش تغییر می کنند.


با وجود آنکه همگان به حضور این افراد در بازار ارز اعتقاد دارند اما برخوردی محکم برای خروج از این بازار با آنها نمی شود.


نکته مهم در این بازه زمانی این است که به دلیل رکود در بخش ساختمان،‌ بیشتر سرمایه های سرگردان به سمت بازار ارز،‌طلا و بورس سرازیر شده است و به همین دلیل با ورود و خروج حجم وسیعی از این سرمایه ها در یکی از بازارهای ذکر شده،‌نوسانات شدید قیمتی ایجاد می شود.


همچنین از عوامل دیگر افزایش قیمت دلار می توان به رشد ارزش این ارز در بازارهای جهانی اشاره کرد. ارزش دلار در چند ماه اخیر رشد قابل توجهی داشته و همین امر یکی از نگرانی ها در خصوص روند شد قیمت نفت به شمار می رود.



انتهای پیام/

ارسال نظر