صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۰:۲۳ - ۰۱ دی ۱۳۹۵
در جلسه شورای ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی مطرح شد

کبکانیان: برای انتظارات واقفین نیاز به قانون داریم/ برنامه‌های دانشگاه آزاد اسلامی در سند وقف و امور خیریه در آموزش عالی دیده می‌شود

جلسه شورای ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور با حضور دکتر حمید میرزاده رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، دکتر محمد فرهادی وزیر علوم تحقیقات و فناوری و دکتر منصور کبکانیان عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، و اعضای شورا روز گذشته برگزار شد.
کد خبر : 144258

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، کبکانیان درباره این جلسه گفت:‌ «جلسه هشتاد و هفتم شورای ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور با موضوع وقف و امور خیریه در حوزه علم و فناوری و با حضور همه دستگاه‌های مربوطه از جمله سازمان اوقاف نماینده آستان قدس رضوی و دیگر دستگاه‌هایی که در این حوزه نقش دارند، برگزار شد.»


او به ضرورت بررسی حوزه وقف در آموزش عالی اشاره کرد و گفت:‌ «کلیت سند وقف و امور خیریه در آموزش عالی در این جلسه ارائه، مطالب بررسی و پیشنهادات اصلاحی مطرح شد. برخی موارد باید به متن اضافه شود همچنین در برخی موارد اصلاح و حذف داشتیم و در نهایت مقرر شد دستگاه‌های مربوطه در مدت دو هفته این موضوع را بررسی و جمع‌بندی کنند تا در جلسه آینده پیش‌نویس سند نهایی تصویب شود.»


عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: «این اولین گامی است که در سامانه امور وقف و خیرین در حوزه علم و فناوری، آموزش، پژوهش برداشته‌ایم و امیدواریم با سرعت بیشتری پیگیری شود.»


کبکانیان حوزه‌های وقف در آموزش عالی را برشمرد و گفت:‌ «تجهیز و تعمیر ساختمان‌های فرسوده آموزشی و پژوهشی دانشگاه‌ها، تجهیز ساختمان‌های رفاهی مانند خوابگاه‌ها و تجاری‌سازی فناوری از زمینه‌هایی است که امور خیریه می‌تواند به آنها کمک کند.»


او افزود: «حمایت از کارآفرینی، حمایت از دانشجویان ممتاز، حمایت از دانشجویان کم‌بضاعت، تسهیل ازدواج دانشجویی، مشاوره‌های علمی و تخصصی و برخی حق مالکیت‌های فکری از مصادیق وقف هستند. همچنین انفاق ثلث ارث و احداث کتابخانه نیز از موضوعاتی است که امور خیریه می‌تواند در آن تاثیرگذار باشد.»


کبکانیان تاکید کرد این موضوع می‌تواند مستقیما از طریق رئیس ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور ابلاغ شود و برای دستگاه‌ها لازم‌الاجراست.


عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت:‌ «در حال حاضر ظرفیت عظیمی در حوزه وقف و امور خیریه در کشور هست. طبق گزارشی که رئیس سازمان اوقاف در این جلسه ارائه کرد پتانسیل‌های زیادی وجود دارد. بنابراین باید در این زمینه فرهنگ‌سازی شود. خوشبختانه داوطلبان برای امور خیریه بسیار زیاد هستند اما ساز و کارها و قوانین و مقررات برای آن‌ها آسان نیست.»


او افزود: «بسیاری از دانشگاه‌ها در دنیا سرمایه‌هایشان را از واقفین دارند اما دانشگاه‌های ما عمدتا دولتی است متاسفانه اطلاعات و داده‌های خوب و کافی در این زمینه وجود ندارد که در چه حوزه‌هایی به وقف علم و فناوری نیازمندیم به طور مثال در زمینه آموزش و پرورش خیرین با اطلاعات کافی در زمینه وقف وارد می‌شوند اما در حوزه علم و فناوری چون موضوع پیچیده‌ای است اطلاعات خوبی در دسترس واقفین نیست.»


کبکانیان به انتظارات واقفان اشاره کرد و گفت: «برخی از واقفان انتظاراتی دارند که باید برآورده و برای آن‌ها قانون تصویب شود بنابراین ما نیاز به قوانینی داریم که این موضوع تسهیل شود.»


عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره امور وقف و خیریه در دانشگاه‌ آزاد اسلامی گفت:‌ «با توجه به صحبت‌های رئیس دانشگاه آزاد اسلامی این دانشگاه نیز در موضوع خیرین برنامه‌هایی دارد که در سند دیده خواهد شد. واقفین هم می‌توانند طبق قوانینی که برای این موضوع تدوین می‌شود با دانشگاه آزاد اسلامی همکاری کنند.»



انتهای پیام/

ارسال نظر