صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۰:۱۱ - ۳۰ آذر ۱۳۹۵
رئیس مرکز آموزشی و فرهنگی سما لنگرود:

ایده نو، سما را از دیگر مدارس جدا می‌سازد/ حمایت از ایده‌ معلمان

معاون دانشگاه و رئیس مرکز آموزشی و فرهنگی سما لنگرود خاطرنشان کرد: «همواره در سما به دنبال معلمانی هستیم که دارای ایده‌های نو در عرصه‌های آموزشی و پژوهشی باشند زیرا ایده نو در سما می‌تواند به عنوان یکی از شاخصه‌های مهم، سما را از دیگر مدارس جدا سازد.»
کد خبر : 143919

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، امیر زارع در کارگاهی که با محوریت پژوهش در مدارس سما با موضوع «از ایده تا اجرا» در محل آموزشکد سما واحد لنگرود با حضور کارکنان و معلمان مدارس و آموزشکده برگزار شد، با توجه به اهمیت پژوهش بیان کرد: «هفته پژوهش، فرصت مناسبی برای توجّه و تمرکز روی ابعاد مختلف امر پژوهش در کشور فراهم می‌آورد»


وی با بیان اینکه پژوهش در دو بعد «یافت پرسش پژوهش» و دیگر «پاسخ دادن به آن» است، اظهار کرد: پژوهش یا تحقیق یک روند فعالانه، هوشیارانه و سامانمند برای کشف، تعبیر و بازنگری پدیده‌ها، رخداد‌ها، رفتار‌ها و فرضیه‌ها است؛ پژوهش برای استفاده از پدیده‌های موجود برای دست یافتن به راهکارهای عملی و فناوری‌ها به‌کار می‌رود و به طور معمول پژوهشگر نتایج پژوهش خود را در مجله‌های علمی ارائه می‌دهد.


زارع با توجه به اهمیت رشد و شکوفایی استعدادهای جوان کشور بیان کرد: «شناسایی دانشجویان، دانش‌پژوهان جوان و مستعد، حمایت و تقویت و راهنمایی آن‌ها به منظور ارتقای سطح دانش و بروز خلاقیت‌ها و نوآوری‌های آنان، تاثیر بسزایی در نیل به اهداف آموزشکده فنی و حرفه‌ای سما خواهد داشت.»


رئیس مرکز آموزشی و فرهنگی سما لنگرود افزود: «با توجه به سهم مدارس از بودجه پژوهشی در حوزه معاونت و مدارس امید آن می‌رود که با هزینه‌کرد تمام بودجه در راستای هوشمندسازی کامل مدارس و پرداختن به امور بنیادین در امر پژوهش در مدارس به عنوان اصلیترین و بنیادی‌ترین بخش‌های پژوهش در ساختن نسلی پژوهش محور در آینده نه چندان دور مفید واقع شود.»


زارع: پژوهش یا تحقیق یک روند فعالانه، هوشیارانه و سامانمند برای کشف، تعبیر و بازنگری پدیده‌ها، رخداد‌ها، رفتار‌ها و فرضیه‌ها است و پژوهش همچنین برای استفاده از پدیده‌های موجود برای دست یافتن به راهکارهای عملی و فناوری‌ها به‌کار می‌رود که به طور معمول پژوهشگر نتایج پژوهش خود را در مجله‌های علمی ارائه می‌دهد

زارع گفت: «آموزشکده سما لنگرود تلاش می‌کند تا تسهیلات و امکانات لازم را برای تشویق جوانان خلاق و کارآفرین و علاقه‌مند به دانش و پژوهش از هر جهت در چارچوب امکانات موجود، فراهم سازد.»


وی با توجه به ایجاد مراکز کاربنیان در سازمان سما افزود: «از معلمانی که در زمینه ساخت و مسائل کمک آموزشی دارای ایده‌های نو هستند خواست که با توجه به استقبال سازمان از انجام اینگونه فعالیت‌ها، می‌توانیم با ساخت و تجاری سازی اید‌ها، ضمن بهره‌مندی از مزایای مالی، در راستای رشد و شکوفایی آموزش عالی کشور نیز اقدامی موثر داشته باشیم.»


معاون پیشین پژوهشی واحد لنگرود و یکی از پژوهشگران بر‌تر در امور پژوهشی نیز با تشکر از زحمات بیدریغ معلمان در حوزه آموزش کشور اظهار کرد: «پژوهش یک اصل بنیادی و جداناپذیر با آموزش است و نام گذاری یک هفته به عنوان هفته پژوهش را اهمیت این موضوع در نظام آموزشی کشور دانست.»


مهندس راوک پورجعفر گفت: «هدف نهایی از هر علم نتایج حاصل از آن است که گره خوردن علوم مختلف با پژوهش می‌تواند سبب شکوفایی آنها شود.»


وی در تعریف پژوهش بیان کرد: «پژوهش یک نگاه خلاقانه برای رسیدن به هدف نو است و استفاده از فعالیت‌های پژوهشی امری اجتناب ناپذیر است.»


معاون پیشین پژوهشی واحد لنگرود تاکید کرد که با نگاه پژوهش محور می‌توان از دانشگاه به صنعت رسید.


وی با توجه به بررسی‌های اخیر در امر پژوهش گفت: «درک فلسفه پژوهش باید در سنین کودکی شروع شود و بهترین سن برای ساختن جامعه‌ای پژوهشی در نوزادان، در بازهٔ سنی ۳ تا ۵ سال است که باید با ایجاد ساختاری مناسب در آینده در راستای بستر سازی در راستای ترغیب والدین به تربیت نسلی پژوهش محور در سنین کودکی، گنجاندن یک زمان در ساعت کلاسی دانش آموزان پایه به عنوان زنگ پژوهش، ایجاد نگاه پژوهش محورانه در کنار آموزش، ترغیب دانش آموزان به انجام فعالیت‌های گروهی و مهم‌تر از همه تربیت معلمان با نگاه پژوهشی همگی راه کارهایی برای ساختن نسلی پژوهشی در آینده دانست.»


پورجعفر با بیان شناخت روش‌های تحقیق در راستای بخشی به مسئله افزود: «این روش به عنوان ابتدایی‌ترین رکن پژوهش است که با برگزاری دوره‌های آموزشی کوتاه مدت و تبیین ساختار کلی پژوهش می‌توان به این مهم دست یافت.»


در پایان جلسه معلمان و همکاران در حوزه‌های مختلف پژوهشی به بحث و تبادل نظر پرداختند.


انتهای پیام/

برچسب ها: هفته پژوهش
ارسال نظر