صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۴:۳۵ - ۲۹ آذر ۱۳۹۵
همراه با پژوهشگران در هفته پژوهش/ 77

دلایل اصلی گرایش به سرقت علمی

مراسم هفته پژوهش و فن آوری در دانشکده ادبیات فارسی و زبان‌های خارجه دانشگاه آزاد اسلامی رودهن برگزار شد.
کد خبر : 143705

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، دکتر فاطمه امامی به عنوان سخنران این مراسم با گرامیداشت هفته پژوهش و فن آوری در سخنرانی خود با عنوان «تحلیل واقعه سفرنامه روحی نظامی در مخزن الاسرار»، درباره کتاب مخزن الاسرار نظامی که به باور بیشتر محققان ساختار پیچیده‌ای دارد به ایراد سخن پرداخت.


وی با بیان اینکه نظامی هنگام سرودن این اثر مشغول ریاضت بدن و تهذیب و تصفیه روح و مراقبت در اعمال دین بوده است، اظهار کرد: «کتاب حاصل چله نشینی وی بوده و در این کتاب وی از دیدار نفس یا همزاد یا فرشته آسمانی خویش و تجربه‌های عرفانی خود سخن می‌گوید و توجه او به عدد چهل موید این موضوع است.»


استاد تمام دانشگاه شهید چمران اهواز و رئیس انجمن آموزش زبان و ادبیات انگلیسی ایران هم در سخنرانی خود با عنوان «سرقت ادبی در تولیدات علمی» با ارائه مباحثی در باب چیستی سرقت علمی از دیدگاه زبان‌شناختی به بررسی علل و عوامل بروز این پدیده در میان دانشجویان تحصیلات تکمیلی پرداخت.


دکتر علیرضا جلیلی فر با بیان به این نکته که تولیدات علمی چون مقاله و کتاب در واقع تولید دانش با بهره‌گیری از یافته‌های علمی انجام شده قبلی و افزودن نظرات و دیدگاه‌های جدید است، اضافه کرد: «تولیدات اصیل علمی جدید نشان دهنده درجاتی از بینامتنی در خود هستند.»


وی به آسیب‌شناسی این پدیده پرداخت و عواملی چون نگرش مثبت دانشجویان به کپی، محدودیت‌های اداری و زمانی برای دانشجویان، ناکارآمدی سواد زبانی، وعدم آشنایی صحیح با زبان و کلام گویشوران بومی زبان انگلیسی را از دلایل اصلی گرایش دانشجویان به سرقت علمی عنوان کرد.


جلیلی‌فر از دیگر عوامل موثر در این زمینه را عدم آگاهی پژوهشگران به ویژه پژوهشگران نوپا با اصول اخلاق علمی عنوان کرد.


وی با توجه به نتایج تحقیقاتی گفت: « نشان می‌دهد این پدیده در میان مقالاتی با یک نویسنده نسبت به مقالاتی با چند نویسنده رواج کمتری دارد.»


رئیس انجمن آموزش زبان و ادبیات انگلیسی ایران با بررسی وضعیت سرقت علمی در ایران در ارائه راهکارهای عملی برای جلوگیری از این پدیده شوم در کشورمان به سخن پرداخت.


انتهای پیام/

ارسال نظر