صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۵:۳۷ - ۲۸ آذر ۱۳۹۵
رشد 4 درصدی قیمت نفت ایران؛

ادامه رشد قیمت نفت در سایه افزایش ارزش دلار

قیمت انواع نفت در بازارهای جهانی بالای 50 دلار قرار گرفته و این در حالی است که هنوز نه تنها بشکه ای از بازار نفت خارج نشده بلکه حتی کشورهای تولید کننده نفت از روزهای آخر سال میلادی نهایت بهره را برده و تولید خود را افزایش داده اند.از سوی دیگر با وجود فشار افزایش ارزش دلار،‌ روند رشد قیمت نفت در بازار ادامه دارد.
کد خبر : 143395

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی آنا، 12 روز به اجرای توافق تاریخی اوپک زمان باقی است.12 روز دیگر قرار است تولید 13 کشور عضو اوپک به همراه 12 تولید کننده نفت غیر اوپکی کاهش پیدا کند.


در این شرایط قیمت انواع نفت در بالای 50 دلار قرار گرفته و این در حالی است که هنوز نه تنها بشکه ای از بازار نفت خارج نشده بلکه حتی کشورهای تولید کننده نفت از روزهای آخر سال میلادی نهایت بهره را برده و تولید خود را افزایش داده اند. از سوی دیگر با وجود فشار افزایش ارزش دلار،‌ روند رشد قیمت نفت در بازار ادامه دارد.


امید به پایبندی تولیدکنندگان برای کاهش تولید آنقدر قوی بوده که افزایش تولید اوپک و افزایش ارزش دلار نتوانسته این روند را متوقف کند.


همچنین اعلام آمادگی عربستان مبنی بر کاهش تولید نفت خود، پیش از زمان اجرای توافق اوپک از اول ژانویه ٢٠١٧ سبب تقویت قیمت‌های نفت جهانی شد.


خالد الفالح، وزیر انرژی عربستان گفته که کاهش تولید نفت عربستان ممکن است بیشتر از رقم توافق شده باشد.


دبیرخانه اوپک نیز در تازه‎ترین گزارش ماهانه خود، تقاضای جهانی نفت خام را در سال ٢٠١٦ میلادی ٩٤ میلیون و ٤١٠ هزار بشکه و در سال ٢٠١٥ میلادی ٩٣ میلیون و ١٧٠ هزار بشکه ارزیابی کرد که یک میلیون و ٢٤٠ هزار بشکه افزایش نشان می دهد.


بر اساس این گزارش،‌ تقاضای جهانی نفت خام در سال ٢٠١٧ میلادی ٩٥ میلیون و ٥٦٠ هزار بشکه در روز پیش بینی شده است که نسبت به سال جاری یک میلیون و ١٥٠ هزار بشکه در روز افزایش خواهد داشت.


همین امر می‌تواند به تقویت قیمت نفت کمک کند و رشد قیمت نفت را به دنبال داشته باشد.


قیمت نفت ایران نیز در این بازه زمانی افزایش پیدا کرد و به بالای 50 دلار رسید. ایران برای بودجه سال آینده خود،‌ قیمت هر بشکه نفت را 50 دلار در نظر گرفته و امیدوار است بتواند این رقم را محقق کند.


انتهای پیام/

ارسال نظر