صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۰:۲۴ - ۲۷ آذر ۱۳۹۵
یک متخصص گوش، حلق و بینی عنوان کرد:

جرم گوش را پاک نکنید/ آیا شست‌و‌شوی گوش موجب عادت می‌شود؟

یک متخصص گوش، حلق و بینی با بیان اینکه جرم گوش موجب محافظت گوش در برابر میکروب و حمله حشرات می‌شود، عنوان کرد: به افراد توصیه می‌شود جرم گوششان را دستکاری و پاک نکنند، زیرا این امر موجب از بین رفتن سیستم دفاعی گوش می‌شود.
کد خبر : 142839

دکتر محمود صدوقی، متخصص گوش، حلق و بینی در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری آنا درباره تجمع جرم در گوش، گفت: افراد در تجمع و پر شدن گوش از جرم دخالتی ندارند. زیرا ترشح جرم گوش در افرادی که پوست چرب دارند، زیاد و در افرادی که پوست خشک دارند، کم است.


وی با بیان اینکه ترشح جرم یا واکس در گوش یک عمل دفاعی سیستم دفاعی گوش است، افزود: مجرای گوش محیطی مرطوب، تاریک و گرم است که داشتن چنین ویژگی‌هایی موجب ترشح جرم می‌شود و چون جرم گوش اسیدی است می‌تواند اثر ضد میکروبی و ضد حشره‌ای داشته باشد.


این عضو هیان علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران یادآور شد: متاسفانه برخی افراد به خصوص افرادی که وسواس دارند به هنگام استحمام گوش را با لیف و صابون شست‌و‌شو می‌دهند که این دخالت موجب از بین بردن سیسیتم محافظتی گوش می‌شود و گوش مستعد عفونت می‌شود. بنابراین به افراد توصیه می‌شود به هیچ عنوان داخل گوش را شست‌و‌شو ندهند و دخالتی در سیستم محافظتی گوش نداشته باشند.


صدوقی در ادامه درباره گرفتگی گوش بر اثر تجمع جرم، گفت: افراد باید به محض گرفتگی گوش به پزشک مراجعه کنند و تحت نظر پزشک گوش را به روش‌های مختلفی که وجود دارد، شست‌و‌شو دهند.


وی در پاسخ به این سوال خبرنگار آنا مبنی براینکه آیا شست‌و‌شوی گوش موجب ایجاد عادت می‌شود، گفت: خیر، این مساله هیچ گونه دلیل علمی ندارد.


انتهای پیام/

ارسال نظر