صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

سهام شرکت‌های زیانده در جیب فقرا/ دلیل پرداخت‌نشدن سود سهام عدالت در ١٠‌ سال گذشته

آمار مشمولان سهام عدالت اعلام شد. تعداد مشمولان این طرح بیش از ٤٩‌ میلیون و ١٣٢‌هزار نفر و ارزش کلی سهام آنها در حدود ٤٧‌هزار ‌میلیارد تومان برآورد شده است.
کد خبر : 142741

به گزارش گروه رسانه های دیگر خبرگزاری آنا به نقل از شهروند، این موضوع در حالی رخ می‌دهد که با گذشت ١٠‌ سال از واگذاری سهام عدالت به مردم، سازمان خصوصی‌سازی اعلام کرده است که سود این سهام از‌ سال آینده واریز می‌شود و جعفر سبحانی، مشاور رئیس سازمان خصوصی‌سازی خبر می‌دهد تا پایان امسال صورتحساب جزییات هر سهم و سود آن در اختیار سهامداران قرار می‌گیرد.


طرح سهام عدالت در ‌سال ٨٥ با دستور محمود احمدی‌نژاد، رئیس دولت وقت آغاز شد. سهامی که تاکنون عاید چندانی برای صاحبانشان نداشته‌ است؛ جز چند ١٠هزار تومان در ایام نزدیک به انتخابات در دولت سابق. رئیس دولت قبل با اعلام این‌که می‌خواهد ثروت را در جامعه توزیع کند، سهام تعدادی از شرکت‌های دولتی را با تخفیف در اختیار دهک‌های پایین جامعه قرار داد. شرکت‌هایی که هرگز گردش مالی آنها به صورت شفاف منتشر نشد و تنها پول سهامداران را به مدت ١٠‌سال بلوکه کرد.



سهام شرکت‌های زیانده به مردم فروخته شد
سازمان خصوصی‌سازی با استناد به تبصره یک ماده ۱۰۰ قانون برنامه پنجم توسعه اقتصادی می‌گوید که پرداخت هر گونه سود سهام عدالت تا زمان برابری آن با ارزش سهام فروخته شده به مردم ممنوع است. بر این اساس، پرداخت سود به سهامداران از‌ سال ٨٧ ممنوع شده و مسئولان دولت یازدهم می‌گویند که سودهایی که در دولت گذشته به سهامداران پرداخت شده است، به قصد تأثیرگذاری بر نتیجه انتخابات بوده است و مبنای قانونی ندارد. گفتنی است تا پیش از ابلاغ قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی، با تصویب ستاد مرکزی توزیع سهام عدالت، سود سال‌های ۸۵ و ۸۶ بین مشمولان مراحل اول تا سوم طرح واگذاری پرداخت شد؛ اما پس از تصویب و ابلاغ قانون یاد‌شده و به استناد ماده ۶ آیین‌نامه اجرایی توزیع سهام عدالت، مطالبات دولت بابت اقساط سهام باید از محل سود سالانه شرکت‌ها واریز و تسویه شود. تاکنون گزارش شفافی از هیچ‌کدام از دولت‌ها در زمینه عملکرد و حسابرسی شرکت‌های واگذار‌شده به مردم منتشر نشده است و روشن نیست که چگونه سهم نزدیک به یک‌میلیون تومانی هر شخص بعد از یک دهه جبران نشده و این سهام‌ها هنوز به مرحله سودآوری نرسیده‌اند.
«جعفر سبحانی»، مشاور سازمان خصوصی‌سازی اما در رابطه با پرداخت‌نشدن سود سهام عدالت در ١٠‌ سال گذشته می‌گوید: تعداد زیادی از ٤٠ شرکت حاضر در طرح سهام عدالت زیانده هستند؛ به‌گونه‌ای که در سال‌های گذشته حتی یک ریال نیز سود نکرده‌اند؛ اگر چه تعدادی از شرکت‌ها نیز سودهای خوبی پرداخت می‌کنند که مجموع این مبالغ در ١٠سال گذشته به حساب خزانه واریز شده است تا با ارزش سهامی که در اختیار مردم قرار گرفته است
برابر شود.
تا پایان امسال برای سهامداران عدالت صورتحساب ارسال می‌شود
سبحانی با انتقاد از پرداخت سود به تعدادی از مشمولان طرح سهام عدالت در سال‌های ٨٥ و ٨٦، می‌افزاید: این اقدام نه‌تنها مدت زمان پرداخت هزینه اولیه سهام عدالت را افزایش داد بلکه غیرقانونی بود و بعدتر در صورتحسابی که در اختیار مردم قرار می‌گیرد، از مجموع سود دریافتی آنها کسر خواهد شد.
مشاور سازمان خصوصی‌سازی تخفیف سهام عدالت را خاص ٢ دهک پایین جامعه می‌داند و می‌گوید: فقط دو دهک پایینی جامعه ازجمله مددجویان کمیته امداد، سازمان بهزیستی و روستاییان فاقد شغل مشمول تخفیف می‌شوند. او ادامه می‌دهد: در پایان دوره ١٠ ساله سهام عدالت (سال ٩٤)، سهم هر شخص از این طرح ٥٤٠ تا ٥٥٠‌هزار تومان است که ارزش این سهم در بورس با توجه به شرایط فعلی تا ١,٧ برابر افزایش می‌یابد. از این پس سود سالیانه شرکت‌های مشمول سهام عدالت به مردم پرداخت خواهد شد و اگر شخصی خواستار سهم یک‌میلیون تومانی است، باید مابه‌التفاوت را حداکثر ظرف ٦ ماه به دولت پرداخت کند. البته اجباری در این کار نیست و ما به مردم توصیه نمی‌کنیم. سبحانی بیان می‌کند: سود ‌سال ٩٥ سهام عدالت در میانه ‌سال ٩٦ بررسی و تعیین می‌شود و شرکت‌ها
٨ ماه زمان دارند تا این مبلغ را به حساب سهامداران واریز کنند. همچنین تا پایان امسال صورتحساب جزییات سهم هر شخص در اختیار او قرار می‌گیرد.



هشدار سازمان خصوصی‌سازی: سهام عدالت نخرید



درشرایطی که سازمان خصوصی‌سازی اعلام کرده تکلیف سهام عدالت در‌ سال ٩٦ روشن می‌شود و از پایان ‌سال آینده سود سهام عدالت به دارندگان آن پرداخت خواهد شد، گزارش‌هایی از خریدوفروش این سهام در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی منتشر شده که با واکنش مسئولان اقتصادی دولت مواجه شده است. رئیس سازمان خصوصی‌سازی هرگونه معامله سهام عدالت را باطل می‌داند و می‌گوید: مردم مراقب باشند که با این معامله سرخود کلاه نگذارند.


جزییات آماری مشمولان سهام عدالت


تعداد مشمولان سهام عدالت بیش از ٤٩‌میلیون و١٣٢‌هزار نفر و ارزش کلی سهام آنها درحدود ٤٧‌هزار‌میلیارد تومان برآورد شده است. درگروه ١، مددجویان طرح شهید رجایی، کمیته امداد، کودکان و زنان بی‌سرپرست، کودکان بدسرپرست، معلولان نیازمند خانواده‌های دارای معلول، آسیب‌دیدگان اجتماعی و رزمندگان داوطلب فاقد شغل با جمعیت سهامداری بیش از ٧‌میلیون نفر و ارزش سهام بیش از ٧‌هزار‌میلیارد تومان قرار دارند. در گروه ٢، روستاییان سرپرست خانوار فاقد شغل و کارگر فصلی و ساده روستایی، از کارافتادگان و خانواده‌های فاقد سرپرست یا سرپرست زن روستایی شغل با جمعیت سهامداری بیش از ٥‌میلیون نفر و ارزش سهام بیش از ٥‌هزار‌میلیارد تومان قرار گرفته‌اند. درگروه ٣، کارکنان شاغل در دستگاه‌های اجرایی، بازنشستگان کشوری و لشکری و تأمین‌اجتماعی با جمعیت سهامداری بیش از ١٣‌میلیون نفر و ارزش سهام درحدود ١٣هزار‌میلیارد تومان قرار دارند. درگروه ٤، والدین، همسر و فرزندان شهید و افراد تحت تکفل آنان، جانبازان، آزادگان و افراد تحت تکفل آنان با جمعیت سهامداری بیش از یک‌میلیون نفر و ارزش سهام بیش از‌ هزار‌میلیارد تومان و در گروه ٥، دختران کارگر مجرد و زنان کارگر سرپرست خانوار (مشمول قانون کار) با جمعیت سهامداری ٦‌هزارو٩٠٠ نفر و ارزش سهام بیش از ٦‌میلیارد تومان قرار گرفته‌اند.
گروه ٦ همه روستاییان و عشایر با جمعیت سهامداری ١١‌میلیون نفر و ارزش سهام ١٠‌هزار میلیارد تومان را در برمی‌گیرد و درگروه ٧ خادمان مساجد، حسینیه‌ها و امامزاده‌ها و اماکن زیارتی متبرکه با جمعیت سهامداری ٣١‌هزار نفر و ارزش سهام ٣٠‌میلیارد تومان قرار دارند. گروه‌های ٨، ٩ و ١٠ نیز به ترتیب شامل طلاب حوزه‌های علمیه سراسر کشور با جمعیت سهامداری ١٦٧‌هزار نفر و ارزش سهام ١٦٥میلیارد تومان، بیماران خاص با جمعیت سهامداری ١١‌هزار نفر و ارزش سهام ١٠‌میلیارد تومان و کارکنان ستادهای نمازجمعه با جمعیت سهامداری ٦‌هزار نفر و ارزش سهام ٦‌میلیارد تومان می‌شود.
همچنین درگروه ١١، کارکنان هیأت‌های تحریریه رسانه‌ها (خبرنگاران) با جمعیت سهامداری ٨‌هزار نفر و ارزش سهام بیش از ٨‌میلیارد تومان و در گروه‌های ١٢ تا ١٨، دست‌اندرکاران امر شناسایی و واگذاری سهام عدالت، مددجویان و کارکنان موسسه‌های خیریه، فعالان قرانی، قالیبافان، زندانیان آزادشده (مددجویان تحت پوشش مراکز مراقبت از زندانیان آزاد شده)، درخواست‌کنندگان مردمی و کارگران فصلی و ساختمانی درمجموع با جمعیت سهامداری ٩‌میلیون نفر و ارزش سهام ٩‌هزارو٢٩٧‌میلیارد تومان قرار دارند.



انتهای پیام/

ارسال نظر