سهم معاونت زنان ریاست جمهوری از بودجه 96 چقدر است؟
به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری آنا، بودجه مصوب معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری در سال گذشته حدود 128 هزار میلیون ریال بوده است که این بودجه برای سال آینده به رقم پیشنهادی 151 هزار و 443 میلیون ریال افزایش یافته است که از افزایش 18درصدی بودجه معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری در سال آینده خبر میدهد.
اعتبار موضوع حق بیمه زنان خانهدار متأهل با اولویت زنان سرپرست خانوار با 20 درصد کاهش نسبت به سال جاری مبلغ 240.000 میلیون ریال برای سال آینده از سوی دولت پیشبینی شده است.
شهیندخت مولاوردی، معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده نیز در این باره در حساب توییتری خود نوشت: ردیف اعتباری که در قانون بودجه سالانه برای بیمه زنان خانهدار (و نه زنان سرپرست خانوار که سازمان بهزیستی متولی آن است) در نظر گرفته میشود، صرفا جهت حذف نشدن آن ردیف از قانون بودجه است. طبق نظر شورای نگهبان بیمه زنان خانهدار باید منفک از قانون بودجه مطرح شود و تبدیل به قانون دائمی شود که هم اکنون در قالب آیین نامه ماده 27 قانون برنامه پنجم توسعه در خصوص بیمههای چندلایه پیگیری میشود.
همچنین بودجه مصوب شورای سیاستگذاری حوزه علمی خواهران در سال 95، 2.029.500 میلیون ریال بوده است که با رشد 12 درصدی در سال 96 به مبلغ 2.290.000 میلیون ریال پیشنهاد شده است.
بودجه مصوب شورای فرهنگی اجتماعی زنان در سال 95 نیز 14.852 میلیون ریال بوده است که با رشد 16 درصدی به مبلغ 17.250 میلیون ریال برای سال 96 پیشنهاد شده است.
دیه محکومان معسر با اولویت زنان معسر
در بند الف تبصره 11 ماده واحده لایحه بودجه سال 96 آمده است: به منظور تأمین کسری اعتبارات دیه محکومان معسر با اولویت زنان معسر و مواردی که پرداخت خسارات برعهده بیتالمال یا دولت است، وزارت دادگستری مجاز است با تصویب هیأت نظارت صندوق تأمین خسارت بدنی حداکثر تا سه هزار و پانصد میلیارد ریال از منابع درآمد سالانه موضوع بندهای (ث) و (ج) ماده 24 قانون بیمه اجباری خسارات واردشده به شخص ثالث در اثر حوادث ناشی از وسایل نقلیه را از محل اعتبارات ردیف 5 -110000 جدول شماره (7) این قانون دریافت و هزینه کند. مدیرعامل صندوق مزبور مکلف است با اعلام وزیر دادگستری مبلغ یادشده را به نسبت در مقاطع سه ماهه در اختیار وزارت دادگستری قرار دهد.
بودجه تسهیلات ازدواج
بند «د» تبصره 17 به پرداخت تسهیلات برای ازدواج جوانان اختصاص یافته و آورده است: به منظور حمایت از ازدواج جوانان، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران موظف است تمام بانکها و مؤسسات اعتباری کشور را ملزم کند به اندازه سهم خود از مجموع سپردههای قرضالحسنه پسانداز و جاری در پرداخت تسهیلات قرضالحسنه مشارکت کرده و تسهیلات قرضالحسنه ازدواج را در اولویت نخست پرداخت قرار دهد.
برهمین اساس تسهیلات قرضالحسنه ازدواج برای هریک از زوجین در سال 1396 یکصد میلیون ریال با دوره بازپرداخت چهارساله است، بانک مرکزی وظیفه نظارت بر اجرای این قانون و جریمه بانکهای متخلف در این زمینه را برعهده دارد.
بودجه نگهداری از والدین یا همسران شهدا
در بند «د» تبصره 18 ماده واحده آمده است: بنیاد شهید و امور ایثارگران مکلف است از محل اعتبارات خود موضوع ردیف 131600 جدول شماره (7) این قانون با تشخیص کمیسیون پزشکی بنیاد و یا مراجع قانونی ذیربط حسب مورد به والدین و همسران شهدا که به دلیل کهولت سن و یا بیماری صعبالعلاج نیاز به نگهداری دارند؛ درصورتیکه در میان خانواده، فرد یا افرادی از آنها نگهداری کنند، نسبت به پرداخت حق نگهداری به میزان سی درصد حداقل حقوق کارکنان دولت اقدام کند.
بودجه مشارکت اقتصادی زنان
همچنین در بند الف تبصره 19 ماده واحده نیز آمده است: به دولت اجازه داده میشود برای مردمی شدن اقتصاد، حداکثرسازی مشارکت اقتصادی، بهرهگیری موثر از ظرفیتهای عظیم جمعیت فعال کشور (جوانان، زنان و دانشآموختگان دانشگاهی) و برای بهرهبرداری مؤثر از مزیتهای نسبی و رقابتی مناطق در پهنه سرزمینی ایران اسلامی (با اولویت مناطق روستایی و محروم) نسبت به برنامهریزی و سیاستگذاری مناسب برای ایجاد فرصتهای شغلی جدید و پایدار در منطقه و شناسایی استعدادها و قابلیتهای مناطق، از طریق حمایتهای نهادی، اعتباری، آموزشی و اجرایی؛ اقدامات زیر را براساس سیاستهای مصوب شورایعالی اشتغال انجام دهد.
1- تدوین و ارائه اولویتهای سرمایهگذاری به تفکیک رشته فعالیتها تا سطح شهرستان توسط دستگاههای اجرایی با همکاری بخش خصوصی و تعاونی با توجه به قابلیتها و محدودیتهای محیطی و اقتصادی منطقه و تحلیل دینامیک کسبوکار، بازار عوامل و اشتغال، بازار محصول و زیرساختهای موجود
2- ظرفیتسازی برای مشارکت فعال و مؤثر جامعه هدف توسط دستگاه اجرایی
3- تسهیلگری و ظرفیتسازی نهادی در مناطق روستایی و گروههای هدف
4- اطلاعرسانی شفاف مشوقهای مالی، حمایتی مستمر و فراگیر هر یک از دستگاههای اجرایی
5- ایجاد رونق در بخش ساختمان و خدمات عمومی
6-اولویت تخصیص مشوقهای مالی به پروژهها، به ترتیب برای ایجاد و توسعه بنگاههای کوچک، متوسط و صنایع دستی.
بودجه خوداتکایی خانوادههای محروم
در جدول شماره 8 که به برآورد اعتبارات تملک داراییهای مالی سال 1396 اختصاص دارد به ایجاد خوداتکایی برای خانوادههای مستضعف و محروم و تقویت اجتماعی (موضوع بند 1 ماده 29 قانون سیاستهای کلی اصل 44 قانون اساسی و نیز مفاد بند 2 قانون یاد شده) اشاره و برای این منظور 7.000.000 میلیون ریال بودجه در نظر گرفته شده است.
جدول شماره 9 ، برآورد اعتبارات ردیفهای متفرقه در سال1396 را نشان میدهد. یکی از بخشهای این جدول به «پرداخت مستمری به فرزندان و همسران بیمهشده متوفی و 60 سال برای مردان و 55 سال برای زنان که زیر 10 سال سابقه پرداخت حق بیمه دارند نسبت به سنوات مستمری - موضوع درآمد حاصل از اخذ یک در هزار قیمت منطقه ای بابت حقالثبت اموال غیرمنقول» اختصاص دارد که برای این منظور 1.500 در نظر گرفته شده است.
به گزارش آنا، پیش از این شهیندخت مولاوردی، معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده گفته بود: با توجه به مطالبات فزاینده حوزه زنان، این بودجه کافی نیست و باید چند برابر شود و امیدواریم برنامه و بودجه مشخصی برای آسیب های اجتماعی کشور در نظر گرفته شود.
انتهای پیام/