صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۳:۱۴ - ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۴

ماجرای شهادت جانشین امام خمینی در عراق

در مصاحبه‌ای با مرحوم سید صادق طباطبایی، خواهر زاده امام موسی صدر که به تازگی منتشر شده است، از شهید آیت‌الله سید محمدباقر صدر(پسر عموی امام موسی صدر) به عنوان فردی که قرار بوده جانشین امام خمینی باشد نام برده شده است.
کد خبر : 14250

به گزارش گروه رسانه‌های دیگر خبرگزاری آنا، گزیده‌ای از گفتگوی منتشر نشده‌ای با مرحوم سید صادق طباطبایی که در نخستین شماره ماهنامه حوزوی تقریرات منتشر شده است را در ادامه می‌خوانید:


* زمانی که بنا به دستور امام خمینی ما قصد داشتیم آیت‌الله سید محمد باقر صدر را مخفیانه از عراق به ایران بیاوریم و [به عنوان جانشین امام خمینی] مقدمات کار از هر لحاظ آماده شده بود و آقای دعایی با گذرنامه آماده برای خروج مناسب ایشان از عراق، عازم بغداد گردید، گویا طرح مذکور لو رفته و ایشان دستگیر و به شهادت رسیدند. غالب عناصر اصلی این جریان روشنگر دینی و انقلابی و مصلحان سیاسی به مرور و در اندک مدتی با دسیسه دشمن از صحنه انقلاب و اجتماع حذف شدند.


* من خود به عنوان کسی که با بسیاری از اعضای نهضت آزادی خارج از کشور، دوستی صمیمانه و همکاری گسترده‌ای داشته و از سوی دیگر به عنوان یکی از مدیران انجمن‌های اسلامی مستمرا با امام خمینی در ارتباط بودم، هیچ‌گاه احساس نکردم که آقای خمینی در دوره مبارزه، نسبت به تکنوکرات‌های مسلمان و متعهد و سیاسیون مذهبی نهضت آزادی نظر منفی داشته باشد.


به گزارش آنا، پس از درگذشت آیت الله محسن حکیم به دنبال یک نبرد طولانی با حزب بعث عراق، به تدریج آیت‌الله سید محمدباقر صدر به عنوان یک رهبر شناخته شده مورد توجه مردم قرار گرفت.او به علت مبارزاتش با حکومت بعثی عراق بارها توسط حکومت عراق دستگیر و زندانی شد. در آخرین مرحله وی را در خانه خود زندانی کردند و از رفت‌وآمد مردم به خانه او به طور جدی جلوگیری نمودند.


سرانجام در تاریخ ۱۶ فروردین ۱۳۵۹ او را دستگیر کردند و به بغداد بردند و در تاریخ ۱۹ فروردین ۱۳۵۹ صدام حسین وی و خواهرش بنت‌الهدی صدر را به شهادت رساند.


انتهای پیام/

ارسال نظر