صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۰:۲۸ - ۲۴ آذر ۱۳۹۵

آغاز به کار معاملات آپشن طلا برای نخستین بار در کشور

معاملات قرارداد اختیار معامله سکه طلای بهار آزادی (آپشن) برای نخستین بار امروز در بورس کالای ایران آغاز شد.
کد خبر : 142459

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی آنا، معاملات قرارداد اختیار معامله سکه طلای بهار آزادی (آپشن) با امکان اختیار خرید و به سبک اروپایی انجام می‌شود و در این معاملات اندازه هر قرارداد، یک سکه و کارمزد معامله آن تومان تعیین شده است. آپشن، قراردادی است بین یک خریدار و یک فروشنده به‌نحوی که خریدار، حق خرید یا فروش یک دارایی مشخص را در یک قیمت توافقی تا یک زمان معین، از فروشنده خریداری کرده و مبلغی را برای در اختیار داشتن این حق تا آن زمان می‌پردازد.


بازار این معاملات در روزهای شنبه تا چهارشنبه ساعات یک تا 19 و در روزهای 5شنبه در ساعت 1 تا 16 فعال خواهد بود. در این معاملات فعالان بازار آتی سکه می‌توانند به آسانی و بدون نیاز به دریافت کد معاملاتی جدید و رابط کاربری متفاوت، پس از گذراندن دوره‌های آموزشی به فعالیت بپردازند.


معاملات آپشن، ریسک‌های ناشی از افت و یا افزایش ناگهانی قیمت سکه را پوشش می‌دهد که به گفته مدیرعامل بورس کالای ایران راه‌اندازی بازار آتی و آپشن می‌تواند حلقه پوشش ریسک را در بازار سرمایه کامل‌تر کند.


همچنین کاربرد اصلی اوراق اختیار و تفاوت اصلی آن با قرارداد آتی (فیوچرز)، در این است که برخی می توانند در سمت اختیار و برخی در سمت تعهد قرار بگیرند. یعنی کسانی که می‌توانند سمت اختیار قرار بگیرند از یک طرف ریسک تعهدات ندارند و از یک طرف از اختیار معامله می توانند برای پوشش ریسک خودشان استفاده کنند.


پیش از این پیمانی مشاور سازمان بورس درباره این قراردادها گفته بود: در فاز اول قرار است فقط اختیار خرید اروپایی در بورس، فرابورس و بورس کالا داشته باشیم .البته در بورس و فرابورس قرار است در سمت فروش فقط سهامدار عمده و صندوق های سرمایه گذاری با وثیقه کردن سهامشان قرار بگیرند اما این محدودیت در بورس کالا وجود ندارد و هر کسی می تواند در سمت فروش قرار بگیرد.


انتهای پیام/

برچسب ها: بورس کالا سکه
ارسال نظر