صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۲:۵۷ - ۲۳ آذر ۱۳۹۵

وزیر بهداشت: طرح اجباری پزشکان باید برچیده شود/ زنانی که برای رشته‌های تخصصی از سهمیه زنان استفاده کرده‌اند باید به تعهد خود عمل کنند

وزیر بهداشت با بیان اینکه طرح پزشکان در مناطق محروم یک طرح اجباری است، گفت:‌ این طرح باید برچیده شود که لزوم حذف آن افزایش ظرفیت‌های دانشگاه‌ها است.
کد خبر : 142179

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، سید حسن قاضی‌زاده هاشمی وزیر بهداشت در حاشیه ششمین کنگره انجمن چشم‌پزشکی ایران در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی مبنی‌بر اینکه آیا طرح پزشکان برچیده خواهد شد،افزود: با نگاهی که اکنون در وزارت بهداشت وجود دارد طرح پزشکان یک طرح اجباری تلقی می‌شود که باید حذف شود اما این مساله زمان‌بر است و برچیده شدن آن حدود 10 سال به طول می‌انجامد البته اکنون ما در 10 رشته پزشکی، مانند پزشکی قانونی این طرح را برای پزشکان حذف کرده‌ایم و برای برخی دیگر نیز این مدت را به 20 درصد کاهش داده‌ایم و در تلاش هستیم هر ساله مدت طرح را با اشباع شدن بازار عرضه و تقاضا کاهش دهیم که این امر مستلزم همکاری دولت و مجلس است تا بتوانیم بیمارستان‌های آموزشی را افزایش دهیم زیرا ما از نظر تعداد متخصصان آموزش دهنده بیمار و تجهیزات پزشکی مشکلی نداریم بلکه فقط نیازمند افزایش فضای فیزیکی برای آموزش هستیم زیرا اکنون نیز بیش از استانداردها به گروه‌های آموزشی تحمیل کرده‌ایم.


وی افزود: راه برداشتن طرح پزشکان در عین حال ایجاد عدالت در درآمدها، نظام پرداخت و حل مشکلات مردم برای دسترسی بیشتر به گروه‌های پزشکی نیازمند افزایش تربیت نیروهای انسانی است زیرا در برخی شهرستان‌های دور افتاده به دلیل اینکه متخصص به تعداد کافی نداریم یک نفر خدمات 5 نفر را به بیماران ارائه می‌دهد که متاسفانه گاهی شاهد هستیم برخی افراد با انتشار فیش حقوقی این پزشکان سعی دارند درآمدهای نجومی را به این افراد اختصاص دهند که متاسفانه دود این بی‌اخلاقی‌ها در نهایت به چشم مردم و سلامت آنها وارد می‌شود.


وزیر بهداشت در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگار آنا در خصوص اعتراض جمعی از جراحان زنان که از سهمیه جراحی استفاده کرده‌اند، گفت:‌ برای این افراد قانون باید اجرا شود که اکنون نیز در حال اجراست این گروه از یک امتیازی استفاده کرده‌اند و با نمره کمتر در یک رشته قبول شده‌اند که در ازای این قبولی باید در مناطق محروم خدمت کنند که آنها نیز نسبت به این مساله متعهد شدند. حالا این افراد نباید پس از قبولی و فارغ‌التحصیلی از انجام تعهد خود سر باز زنند.


هاشمی افزود: این جراحان می‌خواهند از زیر بار تعهد فرار کنند و وزارت بهداشت هم زیر بار نخواهد رفت و باید گفت که هیچ چیز برای این افراد تغییر نخواهد کرد و باید به تعهد خود عمل کنند.


وی در ادامه تصریح کرد: این قانون در دولت‌های تعیین شده و زنانی که از این سهمیه استفاده کرده‌اند در زمان قبولی ازدواج نکرده بودند و اکنون پس از متعهد شدن و فارغ‌التحصیلی و تغییر شرایط آنها از دوران مجردی به متاهلی،انجام این تعهد برای‌شان سخت شده است البته ما معتقدیم این سهمیه باید در آن زمان به آقایان اختصاص پیدا می‌کرد تا زنان درگیر مشکلات و تبعات این قانون نشوند.


وزیر بهداشت در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار آنا مبنی‌بر اینکه بسیاری از این متخصصان مدعی شدند که حداقل نمره را در این آزمون کسب کرده‌اند، گفت: ادعاها در این خصوص بسیار زیاد است اما باید گفت این زنان در زمان حضور در آزمون از سهمیه استفاده کرده‌اند در واقع این افراد یک ریسکی را پذیرفته‌اند که اگر نتوانستند نمره خوبی کسب کنند بتوانند از سهمیه استفاده کنند. اما در این میان می‌بینیم افرادی را که نمرات خوبی کسب کرده‌اند اما چون از سهمیه برای حضور در آزمون استفاده کرده‌اند باید بهای این ریسک را بپردازند و در مناطق محروم طبق تعهد عمل کنند.


هاشمی خاطر نشان کرد: البته ما نیز کمک‌هایی به این افراد داشته‌ایم و مدت خدمت را از 12 سال به 8 سال کاهش دادیم و کسانی که نمره آزاد آوردند،مدت خدمت‌شان به 6 سال تقلیل پیدا کرد.


انتهای پیام/

برچسب ها: وزیر بهداشت
ارسال نظر