صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
رئیس مرکز علم‌سنجی دانشگاه آزاد اسلامی خبر داد

همکاری دانشگاه آزاد اسلامی با دو وزارتخانه برای تهیه فهرست نشریات نامعتبر و کم‌اعتبار/ پژوهشگران برای انتخاب مجله معتبر به لیست‌های سیاه توجه کنند

رئیس مرکز علم و علم‌سنجی دانشگاه آزاد اسلامی از همکاری این دانشگاه با وزارت بهداشت و وزارت علوم برای تهیه فهرست جامع و کامل مجلات نامعتبر و کم‌اعتبار خبر داد.
کد خبر : 141564

میترا هاشمی‌طباطبایی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا گفت: «دانشگاه آزاد اسلامی قریب به دو سال است که در حال بررسی مجلات نامعتبر و کم‌اعتبار است. این مجلات، مجلاتی هستند که خروجی‌های تحقیقات استادان، دانشجویان و اعضای هیات علمی را از آن‌ها می‌گیرند و در انتها کمکی به ارتقای رتبه علمی دانشجویان و استادان دانشگاه آزاد اسلامی در پایگاه‌های معتبر بین‌المللی نمی‌کنند.»


طباطبایی گفت: «این مجلات از طریق واسطه‌هایی، تحقیقات را دریافت می‌کنند و در یک فرآیند بدون داوری یا داوری‌های خیلی کوتاه‌مدت و با گرفتن مبلغ قابل توجهی از نویسنده، مقالات آنها را چاپ می‌کنند. اما در پایان این مجلات و مقالات برای ارتقای رتبه دانشگاه و کشور ارزشی ندارند. هر چند ممکن است خروجی داده‌ها خوب باشند اما چون مجلات رتبه خوبی ندارند و نامعتبر هستند، باعث می‌شوند آن نتایج خوب هم از بین برود.»


او افزود: «ما در حال شناسایی این مجلات هستیم و به واحدهای دانشگاهی هم آموزش‌های لازم داده شده است. واحدهای دانشگاهی مجلاتی را که به آنها مشکوک هستند به معاونت پژوهشی دانشگاه اعلام می‌کنند و مجلات در کمیته اعتبارسنجی با کمک‌ مجرب‌ترین پژوهشگران بررسی می‌شوند و مرتب فهرست‌ نشریات نامعتبر را در سایت معاونت پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی اعلام می‌کنیم.»


او ادامه داد: «دانشگاه آزاد اسلامی و وزارت بهداشت با همکاری هم تصمیم گرفته‌اند فهرست نشریات نامعتبر را مقایسه کنند و مواردی را که هم‌پوشانی دارند، مشخص و فهرست کامل و جامعی از نشریات نامعتبر منتشر کنند.»


رئیس مرکز علم و علم‌سنجی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: «به هر حال در سایت معاونت پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی فهرست نشریات نامعتبر اعلام‌شده از سوی دانشگاه، وزارت علوم و وزارت بهداشت قرار دارد و واحدها باید به هر سه فهرست مراجعه کنند و از چاپ مقالات در این مجلات جلوگیری کنند و به نحو مطلوب به دانشجویان و استادان اطلاع‌رسانی کنند. ما با هر دو مجموعه وزارت بهداشت و وزارت علوم همکاری می‌کنیم تا فهرست جامع مورد تایید هر سه مجموعه آماده شود و اقدامات زیادی هم در دانشگاه برای جلوگیری از تخلفات علمی و چاپ مقالات در نشریات نامعتبر و کم‌اعتبار انجام شده و در حال انجام است.»


انتهای پیام/

ارسال نظر