صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در جشنواره لقمان حکیم دانشگاه آزاد اسلامی

باقر لاریجانی: دانشجویان پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی برای نوآوری در آموزش حرکت می کنند

سومین جشنواره لقمان حکیم در دانشگاه آزاد اسلامی صبح امروز با حضور دکتر حمید میرزاده رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، دکتر باقر لاریجانی معاون آموزشی وزارت بهداشت، دکتر سیدعلی ابطحی معاون علوم‌پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی و دیگر پزشکان و اساتید برگزار شد. 
کد خبر : 141464

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، باقر لاریجانی، معاون آموزشی وزارت بهداشت در این مراسم درباره آموزش پزشکی گفت: «آینده‌نگری و مرجعیت علمی در بحث آموزش پزشکی، همچنین حرکت دانشگاه‌ها به سوی دانشگاه نسل سوم، پاسخگویی و عدالت‌محور بودن، توسعه راهبردی، ماموریت‌گرایی، اخلاق حرفه‌ای و توسعه آموزش مجازی از جمله بسته‌های تحول و نوآوری در حوزه آموزش پزشکی است.»


او ادامه داد: «در کشورهایی مانند چین، فضاسازی‌های قابل ملاحظه‌ای در روند تولیدات علمی ایجاد شده که توسعه اقتصادی این کشور را در پی خود داشته است. ما نیز می‌توانیم با برنامه‌ریزی در این جهت حرکت کنیم.»


لاریجانی یکی از مهم‌ترین ابزارهای توسعه آموزش پزشکی را آینده‌نگری و تحقق مرجعیت علمی در آموزش علوم‌پزشکی خواند و گفت: «استقرار نظامی برای رصد و مدیریت باعث تحقق مرجعیت علمی خواهد شد که در این جهت مرکز تحقیقات راهبردی آموزش علوم‌پزشکی راه‌اندازی شده است و هیات امنای آن مرداد سال‌جاری برگزار شد.»


معاون آموزشی وزیر بهداشت گفت: «یکی از اقدامات بسیار اثربخش توجه به دانش بومی و ایجاد زمینه‌ای برای تحقق مرجعیت علمی، تدوین کتب مرجع ملی در علوم‌پزشکی است که در این جهت کتب مرجع ملی دندانپزشکی با همکاری اعضای بردهای تخصصی دندانپزشکی و استادان دانشگاه‌ها تدوین شده و در اختیار دانشجویان در رده‌های مختلف تحصیلی قرار گرفته است که تاکنون 14 جلد از این کتاب تدوین و 6 جلد آن چاپ و توزیع شده است.»


او متناسب‌سازی کوریکولوم‌ها برای هزاره سوم را یکی دیگر از برنامه‌های حوزه آموزش پزشکی خواند و گفت:‌ «باید همه کریکولوم‌های آموزشی در رشته‌ها و مقاطع تحصیلات تکمیلی مختلف به صورت اساسی بازنگری شود و متحول گردد.»


او افزود: «تربیت نیروهای حدواسط، راهبردی برای ارتقای پاسخگویی به نیازهای بومی و منطقه‌ای است. به طور مثال، تکنسین‌های دندانپزشکی می‌توانند در این زمینه مثمرثمر باشند. ما نیاز داریم نیروی انسانی در حوزه آموزش پزشکی را توسعه دهیم. همچنین این موضوع باید با توجه به مساله آمایش انجام شود که در همین مسیر می‌توانیم بسته آموزشی عدالت‌محوری را محقق کنیم. با توجه به اینکه این نیاز ضروری است، برنامه‌هایی از سال 93 در دستور کار قرار گرفت و پس از نهایی شدن پیشنهادات، شورای عالی برنامه‌ریزی در مردادماه این برنامه را تصویب و به دانشگاه‌ها ابلاغ کرد.»


اولین دوره آزمون رشته تخصص پزشک خانواده برگزار شد



لاریجانی درباره رشته تخصصی پزشک خانواده نیز گفت: «در کشور ما استقرار برنامه پزشک خانواده یکی از تکالیف وزارت بهداشت در برنامه توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی بوده است که امروز با راه‌اندازی تخصص پزشک خانواده به آن جامه عمل پوشیده شده است. همچنین اولین دوره آزمون رشته تخصص پزشک خانواده برگزار شد و از سال 96 در 8 دانشگاه علوم‌پزشکی در سراسر کشور دانشجو در این رشته پذیرش می‌شود.»


معاون آموزشی وزیر بهداشت از ابلاغ دستورالعمل تشکیل کمیته بین‌رشته‌ای خبر داد و گفت: «این کمیته با همکاری دانشگاه‌ها و وزارتین تشکیل می‌شود تا بتوانیم توسعه رشته‌های چند نظمی یا بین‌رشته‌ای را شاهد باشیم.»


او درباره منابع انسانی موردنیاز آموزش پزشکی نیز گفت: «کارگروهی برای برآورد منابع انسانی حوزه سلامت برای تربیت و تعلیم نیروی انسانی حوزه آموزش پزشکی تشکیل شده که خروجی این کارگروه برنامه‌ریزی‌های مختلف برای این موضوع است و در آینده نزدیک همه برآوردهای ظرفیت پذیرش مبتنی‌بر نتایج برنامه‌ریزی‌های این کارگروه انجام می‌شود.»


لاریجانی درباره آمایش سرزمینی و راهبردهایی برای توسعه آموزش پزشکی گفت: «راهبردی اساسی برای توسعه آموزش علوم‌پزشکی مبتنی‌ بر ظرفیت‌های بومی، بهره‌مندی از امکانات و بسترهای منطقه‌ای و استانی، ماموریت‌محور کردن دانشگاه‌های علوم‌پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی و تمرکززدایی فعالیت‌ها از ستاد به سمت مناطق آمایشی، از جمله مواردی است که حوزه آموزش پزشکی باید به آن توجه کرد و جزو راهبردهایی برای توسعه آموزش پزشکی قرار گرفته است.»


او درباره اقدامات عملیاتی در این حوزه گفت: «آیین‌نامه استاد وابسته تدوین شده تا بخشی از نیاز دانشگاه‌ها را به اعضای هیات علمی فراهم کند. از سوی دیگر، امکان بهره‌مندی دانشگاه‌ها از وجود استادان برجسته داخلی و خارجی را بدون طی مراحل پیچیده اداری فراهم سازد. این آیین‌نامه به زودی برای اجرا به دانشگاه‌های علوم‌پزشکی ابلاغ می‌شود.»


لاریجانی گفت: «در طول 18 ماه گذشته تحولات قابل توجهی در عرصه آموزش ایجاد شده است که عمده آن مرهون تلاش‌ها و همت مدیران، استادان و دانشجویان دانشگاه‌ها علوم‌پزشکی در سراسر کشور بوده است. ما در مسیر تحقق تحول در آموزش علوم‌‌پزشکی در ابتدای راه هستیم و تداوم این حرکت در گروی همت همه دانشگاهیان است.»


او ادامه داد: «کشور ما این ظرفیت را دارد که در منطقه و جهان به عنوان الگویی برای پیشرفت آموزش علوم‌پزشکی شناخته شود، اما شرط تحقق این مرجعیت تلاش و جوشش دانشگاه‌ها است.»


حوزه علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی با تدبیر آیت‌الله هاشمی و دکتر میرزاده وضعیت مناسب‌تری پیدا کرده است



معاون آموزشی وزیر بهداشت افزود: «دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان بزرگترین نهاد غیردولتی، خدمات آموزش علوم‌پزشکی را در کنار بخش دولتی به مردم کشورمان ارائه می‌دهد و مشغول تربیت دانشجویان زیادی در رشته‌های تحصیلی مختلف بوده و نقش بسزایی در توسعه آموزش پزشکی ایفا کرده است.»


لاریجانی گفت: «دانشجویان و اعضای هیات علمی حوزه علوم‌پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی باید در کنار دانشگاه‌های علوم‌پزشکی کشور برای برنامه‌های تحول و نوآوری در آموزش علوم‌پزشکی حرکت کنند و به عنوان آینده‌سازان این حوزه در زمینه‌های مختلف فعالیت کنند. حوزه معاونت آموزشی از هر حرکتی برای تحقق اهداف بسته‌های تحول و نوآوری در آموزش علوم‌پزشکی حمایت می‌کند.»


او گفت: «دانشگاه آزاد اسلامی تاکنون تحول زیادی در حوزه آموزش پزشکی ایجاد کرده و امیدواریم بتواند در این حوزه بدرخشد. خوشبختانه دانشگاه آزاد اسلامی ارتباط معقولی با دانشگاه‌های دیگر دارد و با تدبیر آیت‌الله هاشمی رفسنجانی و دکتر میرزاده، حوزه علوم‌پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی وضعیت مناسب‌تری پیدا کرده که امیدواریم این موضوع برای آموزش پزشکی کشور خوب باشد. کشور باید در این زمینه سرمایه‌گذاری بیشتری کند.»


لاریجانی افزود: «موضوع اخلاق نیز بسیار در حوزه آموزش پزشکی مهم است که باید جزئی از راهبردها باشد. همچنین بین‌المللی‌سازی و اعتباربخشی بین‌المللی نیز آغاز شده و آموزش مجازی نیز توسعه چشمگیری پیدا کرده است. از طرفی آزمون‌ها ارتقا پیدا کردند که همه این موارد نشانه توسعه آموزش پزشکی است.»


معاون آموزشی وزیر بهداشت افزود: «واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی نیز باید موضوع اعتباربخشی را ساماندهی کنند. زیرساخت‌های حوزه آموزش پزشکی در سراسر کشور باید اصلاح شود و امر پایش بر اساس چارچوب‌ها باید در این حوزه رصد شود. خوشبختانه محورهای روشنی در آموزش پزشکی وجود دارد که با تعریف کردن ماموریت برای دانشگاه‌ها می‌توانیم این مسیر طولانی را طی کنیم.»


لاریجانی در پایان ضمن قدردانی از دانشگاه آزاد اسلامی گفت: «دانشگاه آزاد اسلامی می‌تواند یکی از بزرگترین حوزه‌های آموزشی خود را در مقوله پزشکی داشته باشد.»


انتهای پیام/

ارسال نظر