صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۰:۲۲ - ۲۱ آذر ۱۳۹۵

رئیس مجلس در کنفرانس امنیتی تهران: آرامش ماحصل سایس_پیکو دچار سقط جنین شد

رئیس مجلس با اشاره به حمایت غرب از گروهک های تروریستی غرب آسیا گفت: گروه‌های مقاومت اسلامی در منطقه در صف مقدم مبارزه با پدربزرگ‌های تروریسم هستند.
کد خبر : 141376

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری آنا به نقل از خبرگزاری صداو سیما، علی لاریجانی در نخستین کنفرانس امنیتی تهران در سالن اجلاس سران گفت: از دیرباز به چند علت این منطقه مد نظر بوده نخست بخش قابل توجهی از انرژی در این منطقه است به نحوی که بیش از یک سوم نفت جهان و 15 درصد صادرات گاز از این منطقه است دوم آنکه این منطقه محل تلاقی سه قاره مهم اروپا، آسیا و آفریقاست.


لاریجانی افزود : وجود آبراهه‌های مهم و دسترسی به آب‌های آزاد و بزرگ و نیز وجود کانون های اصلی مد نظر مسلمانان در این منطقه از دیگر ویژگی‌های غرب آسیاست و از این نظر صاحبنظران این منطقه را قلب زمین می نامند.


رئیس مجلس گفت: به این علت غرب آسیا محل کشمکش‌های بین‌المللی در ادوار مختلف بوده و جنگ‌های گوناگونی با رویه های مختلف در این منطقه رخ داده است و امروز نیز کشمکش‌هایی از جنس متفاوت در آن دیده می‌شود و غرب آسیا امروز در به هم ریختگی امنیتی نسبتا شدیدی به سر می‌برد.


لاریجانی افزود: قرارداد سایس - پیکو میان فرانسه و انگلیس برای تشکیل کشورها و مرزبندی‌های قراردادی براساس نظم وستفالیایی از حدود صد سال پیش تاکنون نتوانسته به انضباط امنیتی منجر شود و نه فقط آرامشی خلق نکرد که جنگهای پی در پی چه از جنس مبارزه با خلق دروغین رژیم صهیونیستی و چه جنگ‌های نیابتی کنونی و مهم تر از آن احساس نا امنی در منطقه و سرنوشت آن و بی اعتمادی به قدرت‌ها را در برداشته است.


ریشه‌های فرهنگی منطقه سلطه گری رژیم صهیونیستی را هضم نمی‌کند


رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: ریشه‌های فرهنگی منطقه ، سلطه گری رژیم صهیونیستی را نه تنها هضم نمی کند بلکه اصل وجود آن را نیز تحمیلی می داند.


لاریجانی در ادامه سخنانش در کنفرانس امنیتی تهران افزود: در تحلیلی کلی ریشه این به هم ریختگی امنیتی را می توان در چند عامل مهم دسته بندی کرد.


وی گفت: تضاد راهبردی میان قدرت های بزرگ در تفوق قدرت رژیم صهیونیستی در منطقه با خواست ملت های مسلمان منطقه یکی از این عوامل است.


لاریجانی افزود: هر چند دولت ها بازیگری در این مسئله داشته باشند اما ریشه‌های فرهنگی منطقه برای مسلمانان نه تنها این سلطه گری رژیم دروغین را قابل هضم نمی کند بلکه وجود آن را تحمیلی و قابل پذیرش نمی‌داند.


وی گفت: استفاده استراتژیک قدرت های بزرگ و برخی قدرت های منطقه ای از تروریسم در جهت منافع یا حوزه نفوذ یا درگیرکردن حریف از عوامل دیگر است که از نحوه مبارزه با اشغال افغانستان توسط شوروی سابق این استراتژی دنبال شد تا اشغال عراق و لیبی و امروز در سوریه و یمن و عملاً این استراتژی به گسترش تروریسم دامن زد.


رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: بی توجهی به پدیده هوشیاری سیاسی در مردم به خصوص جوانان و بهره جستن از روش‌های فرسوده قهرآمیز گذشته در ساماندهی نظم جدید از دیگر عوامل است و این نبود فهم هم در نسخه های درمانی قدرت های بزرگ دیده می شود و نظیر آن کاری بود که در افغانستان ، عراق و لیبی انجام دادند و هم در دولت های منطقه که بدون توجه به پدیده نوظهور هوشیاری سیاسی ، روش های کهنه را در برقراری امنیت دنبال می کنند.


وی گفت: جمعیت این منطقه از 170 میلیون نفر در سال 1970 به 500 میلیون نفر در سال 2015 رسیده و هرم سنی جمعیت منطقه ، جوان است و این نیروی جوان به دلیل تحصیلات و ارتباطات جدید در خصوص سرنوشت خود هوشیاری سیاسی دارد و قالب‌های نو را می‌طلبد.


رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: البته علل دیگر نظیر نبود قدرت مسلط ، توسعه نیافتگی از بعد اقتصادی و گسترش فرهنگ افراطی‌گری نیز موثر هستند.


لاریجانی گفت: باید توجه کرد انضباط و آرامشی که قرار بود در پناه قرارداد سایس - پیکو شکل گیرد از ابتدا دچار سقط جنین شد و هیچ گاه نتوانست ره آوردی برای امنیت پایدار منطقه داشته باشد و در درون خود تناقضات فرهنگی ، قومی و سیاسی زیادی داشت لذا نه در گذشته پایگاه امنیتی منطقه بود و نه امروز انرژی ساماندهی نظم امنیت زا را در بر دارد.


انتهای پیام/

برچسب ها: علی لاریجانی
ارسال نظر