صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

اعضای تشکل‌های دانشگاه آزاد اسلامی در دیدار با آیت‌الله هاشمی رفسنجانی چه گفتند؟

مراسم دیدار آیت‌‌الله هاشمی رفسنجانی با اعضای تشکل‌های سیاسی و کانون‌های فرهنگی- اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی با حضور دکتر سیدطه هاشمی معاون دانشجویی و فرهنگی و حجت‌الاسلام نمازی مدیرکل تشکل‌های دانشجویی به مناسبت روز دانشجو امروز برگزار شد.
کد خبر : 140533

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، اعضای تشکل‌های سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی در این دیدار مشکلات خود را با رئیس هیات امنا و هیات موسس دانشگاه آزاد اسلامی مطرح کردند.


محمد حجتی، به نمایندگی از اتحادیه اول دانشگاه آزاد اسلامی در این مراسم گفت: «دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی از کیان این دانشگاه همیشه دفاع می‌کنند. هرچه تشکل‌های این دانشگاه مستقل‌تر باشند، بهتر می‌توانند از دانشگاه آزاد اسلامی در مقابل هجمه‌های بی‌روا حمایت کنند. اداره کل تشکل‌ها باید مانند یک دبیرخانه عمل کند و استقلال تشکل‌ها را در نظر بگیرد.»


او ادامه داد: «با توجه به سرمایه‌هایی که دانشگاه آزاد اسلامی دارد، باید فضای کار بیشتر شود. پیشنهاد می‌کنیم واحد جامع علوم‌انسانی در این دانشگاه راه‌اندازی شود تا نحله‌های مختلف فکری برای مبارزه با افراط‌گرایی و گسترش اعتدال‌گری توسعه‌ یابد. متاسفانه امروز با جماعتی روبه‌رو هستیم که بزرگترین کابوس‌شان ذکر خاطرات امام‌(ره) و انقلاب از زبان آیت‌الله هاشمی رفسنجانی است.»


در ادامه این مراسم رویا زارع‌زاده، سخنگوی اتحادیه دوم، گفت: «دانشجویانی که در اینجا حضور دارند حقیقت جنبش دانشجویی هستند. ما باید توانمندی‌های‌مان را به اشتراک گذاریم. دانشگاه آزاد اسلامی نباید دانشجویان را به خودی و غیرخودی تقسیم کند و نباید به اختلاف‌ها بین تشکل‌های این دانشگاه دامن بزنیم.»


او افزود: «سیاست‌ها و اساسنامه‌ها برای تشکل‌ها باید بازنگری شود تا روند فعالیت‌ تشکل‌ها تسهیل شود و آنها بتوانند از ظرفیت‌ها استفاده بهینه کنند.»


همچنین سامان کرم‌نیا،رییس شورای سیاستگزاری انجمن اسلامی دانشجویان متحد واحد کازرون نیز در این دیدار گفت: «روز دانشجو تلاش برای حفظ آزادی است و نشان‌دهنده آرمان حق‌طلبانه دانشجویان است که نماد محترم‌شمردن حقوق شهروندی و انسانی است. حقوق شهروندی باید مورد توجه قرار بگیرد؛ مردم نباید از حقوق اولیه خود منع شوند و وای به حال کسانی که دانشجویان را به بهانه حقوق شهروندی و کسانی که برای رسیدن به جامعه مدنی تلاش می‌کنند را تحت فشار قرار می‌دهند.»


کرم‌نیا گفت: «دانشجو نسبت به مسائل جامعه و بی‌عدالتی نباید ساکت باشد. قرار بود آزادی بیان وجود داشته باشد، چطور کسانی منویات مقام معظم رهبری را می‌شنوند و آزادی بیان را نقض می‌کنند. تا آزادی بیان و نقد منصفانه همراه با تجزیه و تحلیل جامعه وجود نداشته باشد، جامعه در مسیر روشنگری و اعتلا قرار نمی‌گیرد.»


رئیس انجمن اسلامی کازرون گفت: «ما در جایگاه دانشجویان حق‌طلبانه فریاد می‌زنیم که از دولت تدبیر و امید انتظار داریم به حقوق شهروندی افراد توجه کند و توجه بیشتری به بیکاری جوانان داشته باشد. از دانشگاه آزاد اسلامی انتظار داریم به توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان بیشتر توجه کند و تریبونی برای حرف‌هایمان به ما بدهد.»


اهداف ما بدون پشتیبانی آیت‌الله هاشمی رفسنجانی و سران اصلاح‌طلب محقق نمی‌شود



در ادامه امیرپویا پیشخوان، نماینده مدیران مسئول در شورای نشریات تشکل‌ها ضمن گرامیداشت یاد شهدای 16 آذر گفت: «پس از طی یک دوره خفقان، در خرداد 92 با تدبیر آیت‌الله هاشمی رفسنجانی بارقه‌های امید به فضای دانشگاه بازگشت و با انتصاب دکتر میرزاده و دکتر سیدطه هاشمی فضا برای نشریات دانشجویی باز شد که نمونه آن برگزاری جشنواره نشریات بود و همچنین توجه به انتخابات مدیران مسئول؛ که این امر مهم به نتیجه رسید. البته با فضاسازی‌ها گاهی کام دانشجویان تلخ می‌شود و هنوز برخی از مشکلات در واحدها وجود دارد که متاسفانه با وجود نص صریح قانون برخی مدیران برای فعالیت دانشجویان با قانون‌شکنی مشکل ایجاد می‌کنند.»


او ادامه داد: «متاسفانه گاهی با سنگ‌اندازی بر سر راه نشریات روبه‌رو هستیم که امید دارم این مشکلات نیز رفع شود. ما هرگز نخواهیم گذاشت فرد یا گروهی با هجمه‌ها تصویر رئیس هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی را خدشه‌دار کند.»


می‌خواهیم با صراحت کلام پای حفظ منافع خود بایستیم


علیرضا زارع، یکی دیگر از دانشجویان عضو تشکل‌ها نیز در این دیدار گفت: «ما می‌خواهیم با صراحت کلام به پای حفظ منافع خود در دانشگاه و آرمان‌هایمان بایستیم، همان‌طور که شهید مطهری ایستاده بود. ما پایبند عهدی هستیم که در خرداد 76 و در خرداد 92 احیا کردیم. ما همچنان با سختی‌ها به پای اصلاح‌طلبی ایستاده‌ایم تا از انقلاب اسلامی و اجرای قانون اساسی حفاظت کنیم.»


او افزود: «اهداف ما بدون پشتیبانی دانشگاه آزاد اسلامی، آیت‌الله هاشمی رفسنجانی و سران اصلاح‌طلب محقق نمی‌شود. باید بیش از پیش به معضلاتی همچون بیکاری توجه شود. جوانان از شما انتظار دارند؛ همان‌طور که نسل اول انقلاب مورد اعتماد قرار گرفتند، به آن‌ها نیز اعتماد شود.»


او افزود: «فضای تعدیل‌شده دانشگاه‌ها یکی از دستاوردهای انتخابات 92 است. ما به شما اطمینان می‌دهیم دیدن و شنیدن تخریب‌ها هیچ‌گاه کارساز نبوده است و امروز که در آستانه انتخابات مهم قرار داریم، مانند گذشته به پای صندوق‌های رای خواهیم رفت که تابوتی برای رادیکالیسم است. برای ما فرقی نمی‌کند که انتخابات در خرداد باشد یا اسفند. با وجود آیت‌الله هاشمی رفسنجانی همه فصل‌ها برای ما بهار است.»


نماینده کانون‌های فرهنگی دانشگاه‌ آزاد اسلامی نیز در این مراسم گفت: «امروز عرصه فرهنگ کمرنگ شده است و کارهای سیاسی بر این عرصه ترجیح داده می‌شود، در صورتی‌که توسعه سیاسی با توسعه فرهنگی و اجتماعی همراه است که این امر با گسترش کانون‌های فرهنگی و اجرای کامل قانون محقق می‌شود. تشکل‌ها پسوند سیاسی دارند و برای این پسوند از حمایت بیشتری برخوردار هستند.»


او به تغییر فضای فرهنگی با مدیریت دکتر سیدطه هاشمی اشاره کرد و افزود: «قسمت قابل‌توجهی از مطالبات ما با مدیریت دکتر هاشمی محقق شد. قوانین و سیاست‌ها بر روی کاغذ مطلوب هستند، اما باید نظارت دقیق بر اجرای آنها وجود داشته باشد. دانشگاه برخلاف دیگر موسسات آموزشی فقط موظف به اجرای امر آموزش نیست، بلکه دانشگاه مکانی برای فرهنگ‌سازی است.»


نماینده کانون‌های فرهنگی دانشگاه‌ آزاد اسلامی گفت: «از دانشگاه آزاد اسلامی می‌خواهیم برای حضور بهتر بانوان بسترسازی کنند. امروز فرهنگ در کشور ما به عنوان مقوله‌ای مصرف‌گرا دیده می‌شود. ما باید باور کنیم سرمایه‌ها زیر خاک و در چاه‌های نفتی نیستند، بلکه سرمایه‌های ما جوانان نخبه هستند. امیدواریم فضای فرهنگی دانشگاه با تغییرات معناداری که در پیش دارد همچنان از حوزه فرهنگ حمایت کند.»


با تفکر صلح از تشکل‌های دانشجویی حمایت شود



انصاری‌پور، عضو دیگر تشکل‌های دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی نیز در این دیدار ضمن قدردانی از انتصاب حجت‌الاسلام والمسلمین نمازی گفت: «خدمات دانشگاه آزاد اسلامی از زمانی که در اوایل انقلاب تاسیس شد و امکانات آموزشی که امروز فراهم کرده است، حتی مورد توجه منتقدان قرار گرفته است. ما باید به خودمان ببالیم که دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی هستیم و در برهه‌های زمانی مختلف مورد حمله روحی و معنوی قرار گرفتیم، اما همچنان رشد کردیم. ما نه فقط در مقابل هجمه‌های بیرون، بلکه براساس دین اسلام و با خرد جمعی و در مقابل تمام اختلافات در بیرون و درون دانشگاه ایستادگی کردیم.»


او ادامه داد: «فعالیت در تشکل‌ها یعنی احترام به افکار منتقدان؛ ما نگران نفس‌هایمان هستیم که همان دانشگاه آزاد اسلامی است. امیدواریم این دانشگاه سرمایه‌هایش را فراموش نکند، به ویژه بانوان که هنوز به جایگاه خود نرسیده‌اند.»


انصاری‌پور افزود: «متاسفانه امروز برخی از فعالان فرهنگی به شغل‌های سطحی روی آوردند. آیت‌الله هاشمی رفسنجانی مشکلات این دانشگاه را با پوست و گوشت خود حس کرده است. بنابراین می‌تواند همچنان از ما حمایت کند. در حوزه زنان نیز با وجود اینکه زنان ما سال‌هاست به بلوغ رسیده‌اند، اما نیاز به خودباوری دارند. زنان به حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی ورود می‌کنند و بارها خود را ثابت کردند، اما متاسفانه ماندنی نیستند.»


او به تشکیل شورای بانوان فرهیخته در دانشگاه آزاد اسلامی اشاره کرد و گفت: «انتظار داریم شورای بانوان فرهیخته دانشجویان نیز تشکیل شود. همچنین پیشنهاد می‌دهیم خیریه‌ای برای حمایت از دختران بدسرپرست دانشگاه راه‌اندازی شود. ما برای حمایت از این دانشگاه با تمام توان ایستاده‌ایم.»


احسان شهنوازی، مسئول هماهنگی و پیگیری تشکل‌های دانشگاه آزاد اسلامی استان سیستان و بلوچستان نیز در این دیدار گفت: «طبق بخشنامه شورای عالی انقلاب فرهنگی هیچ نهاد داخلی و خارجی حق دخالت در امور داخلی و اجرای برنامه‌های تشکل‌ها را ندارد، اما متاسفانه برخی مسئولان برنامه‌های تشکل‌ها را لغو می‌کنند. ما انتظار داریم با تفکر صلح از تشکل‌های دانشجویی حمایت شود.»


او افزود: «ما می‌خواهیم در حوزه تحصیلات تکمیلی و جذب دانشجویان سوابق افرادی که در تشکل‌ها فعالیت کردند، دیده شود. همچنین برای ثبت طرح‌های دانش‌بنیان نیاز به کمتر شدن بروکراسی و حمایت بیشتری است.»


رئیس انجمن اسلامی واحد زاهدان درباره عملکرد این انجمن گفت: «ایجاد 9 تشکل جدید با رویکرد وحدت سنت و تشیع، برگزاری مراسم قیام تاریخی امام‌حسین(ع) از دیدگاه اهل سنت و همچنین فعالیت‌هایی از این دست جزو برنامه‌های جدیدی است که با حمایت معاونت فرهنگی دانشگاه اجرا شده است.»


انتهای پیام/

ارسال نظر