صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۱:۴۹ - ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۴
عبدالحسین مختاباد در صحن علنی شورای شهر:

تهران برای زندگی مثال زدنی نیست

عضو کمیسیون فرهنگی شورای شهر تهران در نطق پیش از دستور خود بر ظرفیت‌های شهر تهران برای زندگی تاکید کرد و گفت: با این وجود پایتخت سیاسی کشور از مشکلات عدیده‌ای رنج می‌برد که باید به آن رسیدگی شود.
کد خبر : 13966

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری آنا عبدالحسین مختاباد در یکصدو چهل و ششمین جلسه رسمی چهارمین دوره شورای اسلامی شهر تهران مشکلاتی را که پایتخت از آن رنج می‌برد آلودگی هوا، ترافیک، ساخت و ساز بی‌رویه، کودکان خیابانی و از این دست دانست و افزود: بدون تردید در سال‌های گذشته اقدامات بایسته‌ای در جهت توسعه ساختار‌های شهری در شهرداری تهران صورت گرفته است که هر یک به نوبه خود در تعدیل این آسیب‌ها نقش بسزایی داشته‌اند.
وی افزود: لذا باید اذعان کرد که تهران در قیاس با شهرهای دیگر کشور‌ها در ابعاد پروژه‌های عمرانی شهری مثال زدنی است و در خصوص اتوبان‌ها، پل‌ها، برج‌های سر به فلک کشیده، پارک‌ها و حتی اماکن فرهنگی و هنری نیز اینطور است.
به گفته مختاباد اما تهران شهر مثال زدنی برای زندگی نیست چرا که بایسته‌های اقتصادی، ‌شغلی و نسبت‌های عاطفی در آن وجود ندارد و در انبوه معضلات طبیعی اجتماعی و فرهنگی دست و پا می‌زند.
ضرورت تئوری اکولوژیکی شهری
مختاباد با بیان اینکه شخصیت هر شهری ناشی از تاریخ و ایدئولوژی و منافع سازندگان آن است، افزود: لذا با دید ساده می‌توان از شهر برج و امپراطوری مالی، شهر فرهنگی شهر اذان و مسجد‌ها را به وجود آورد.
وی افزود: تهران شهری است که از دوران پهلوی به سوی مدرنیزم حرکت کرده و بناهای تاریخی زیادی از [دوران قاجار] دارد که بعد از انقلاب با شتاب گسترش شهر تخریب شده‌اند. در سال‌های گذشته نیز بیشترین رشد تهران افقی بوده و به علت نیاز ساکنان به مسکن و تمرکز اداری و اقتصادی به سرعت به سوی توسعه عمودی نیز حرکت کرده است.


عضو شورای چهارم یادآور شد: تا چندی پیش میانگین طبقات در شهر تهران یک یا دو طبقه بود و بر اساس طرح تفضیلی شهرداری در افق ۱۴۰۰ به ۴ طبقه افزایش می‌یافت اما اکنون ساختمان‌های بلند و برج سازی‌های مسکونی افزایش یافته و ۱۰ درصد ساختمان‌های تهران بلند مرتبه هستند.
مختاباد در ادامه سخنانش به مشکل جابجایی در شهر تهران اشاره کرد و گفت: گذشته از کمبود‌های ساختار فیزیکی و فضایی در شهر با مشکلات جابجایی نیز مواجهیم و بنابراین زیر ساخت‌ها از قبیل شبکه‌های ریلی، سیستم اتوبوسرانی و استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی بسیار حائز اهمیت است.
وی گفت: طبق آماری که از سوی دولت منتشر شده برای ۱۰ میلیون جمعیت تهران و حومه فقط ۷ هزار و ۵۲۲ دستگاه اتوبوس وجود دارد که ۶۰۹ دستگاه از این اتوبوس‌ها نیز بیش از ۱۰ سال عمر دارند. همچنین هر ماه به طور متوسط ۷۶ دستگاه اتوبوس در پایتخت فرسوده می‌شود و باید جانشین شود.
مختاباد در ادامه تاکید کرد: برای پاسخگویی به نیازهای کنونی شهر تهران باید تعداد اتوبوس‌ها به بیش از ۱۲ هزار دستگاه برسد به علاوه تهران حداکثر برای ۲ میلیون دستگاه خودرو ظرفیت دارد در صورتی که در سال ۹۳ نزدیک به ۶ میلیون دستگاه خودرو در تهران تردد می‌کرد که این خود باعث ایجاد ۸۰ درصد از آلودگی در هوای تهران شد.
وی همچنین به بحران آب در تهران اشاره کرد و گفت: در حال حاضر سد لتیان یک دوم و سد لار یک بیست و هفتم ظرفیت مخزن آب دارد. سد لتیان از ۸۵ میلیون متر مکعب ظرفیت ذخیره آب ۴۰ میلیون متر مکعب و لار از ۹۵۰ میلیون متر مکعب ظرفیت فقط ۳۵ میلیون متر مکعب آب دارد بنابراین حجم مخازن سد‌ها خالی شده و این معضلی برای مدیریت شهری تهران شده است.
مختاباد پیشنهاد کرد که اهالی شریف تهران باید به شادی بدون دلهره برگردند و یکی از راه‌های شادمانی بازگشت به یک محیط زیست سالم و با طراوت است که مدیریت شهری باید آن را فراهم کند.


انتهای پیام/

برچسب ها: شورای شهر تهران
ارسال نظر