صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۳:۰۹ - ۱۴ آذر ۱۳۹۵
توسط دانش‌آموخته واحد گرمسار

«متافیزیک حضور در تعزیه» به بازار نشر رسید

امین خادمی، دانش‌آموخته رشته مدیریت آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرمسار کتاب «متافیزیک حضور در تعزیه» جستاری فلسفی در باب هنر نمایش تعزیه ایرانی را تالیف و منتشر کرد.
کد خبر : 139359

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، خادمی در این کتاب تعزیه را یکی از اصلی ترین صور نمایش ایرانی دانسته و آن را میراث هنری، مذهبی و ملی دارای ظرفیت‌های متنوع در زمینه‌های هنری، تاریخی، دینی، فلسفی و جامعه شناسی بیان کرده است.


وی با بیان اینکه متاسفانه اغلب به ظرفیت‌های دینی و تاریخی تعزیه نگاه شده و از تامل در قابلیت‌های دیگر این نوع نمایش غافل بوده‌ایم، اضافه کرده: «در این پژوهش سعی شده که تعزیه را ازدید فلسفی آن هم مبتنی بر نظریات ژاک دریدا واکاوی کرده و قدمی کوچک در بررسی و شناخت ظرفیت‌های این گونه ناب نمایش ایرانی برداریم.»



دانش آموخته دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرمسار واسازی در نمایش تعزیه را به عنوان یک روش علمی مددکار اجراکنندگان و پژوهشگران دانسته و بازیگری، موسیقی و متن شناسی را ارکان اصلی تعزیه عنوان کرد.


وی در این کتاب تعزیه امروز را به سبب رویکردهای علمی با مشکلات جدی که حیات تعزیه را به خطر انداخته عنوان و اظهار کرد: «تعزیه خوانان جوان و جویای نام برای جلب نظر مخاطب به هر کاری دست زده و اصول وقراردادهایی که باید رعایت شود را زیر پا می گذارند.»


خادمی واسازی در تعزیه را سبب شکستن بنیادین اصول و قراردادها و بناکردن دوباره آنها برشمرد و گفت: «این بنا می تواند به عنوان معیار نقد و تحلیل برای تعزیه خوانان خوش ذوق به کار رود.»


این پژوهشگر حوزه تعزیه در کتاب متافیزیک حضور در تعزیه خاطرنشان کرد: «به رغم برگزاری سمینارها و نشست های متعدد و طبع کتاب ها، مقاله ها و پایان نامه های مقاطع مختلف دانشگاهی همچنان تعزیه از فقدان نگاه علمی معتبر رنج می برد و پژوهش های صورت گرفته بیشتر به لایه های بیرونی نظر دارند و از کنکاش و اکتشاف در لایه های عمیق تر غافل اند.»



خادمی از سال 1370 تا به امروز زیر نظر اساتید برجسته هنر تعزیه ایران در استان های تهران و سمنان اجرای تعزیه داشته و با استادانی همچون قدرت اله صائمی و علی عزیزی و گروه پژوهشی نمایشی شبیه خوانی متوسلین به حضرت علی اکبر (ع) همکاری نموده و مخالف خوانی و نوازندگی ترومپت در عرصه تعزیه را زیر نظر اساتید برجسته تعزیه ایران مرحوم اردشیر صالح پور، داوود فتحعلی بیگی و عباس حیدری فراگرفته است.


انتهای پیام/

ارسال نظر