صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۰:۱۵ - ۰۶ آذر ۱۳۹۵

اینتل وارد دنیای خودروهای بدون راننده شد

شرکت اینتل که از آن به عنوان «غول دنیای پردازنده» نام برده می‌شود و مغز اکثر کامپیوترهای جهان را می‌سازد برای ساخت خودرو های بدون راننده وارد میدان شد.
کد خبر : 137405

به گزارش گروه علم و فناوری آنا به نقل از رویترز، این شرکت برای تحقیقات اولیه قصد دارد ۲۵۰ میلیون دلار برای توسعه خودروهای خودران و توسعه هوش مصنوعی به کار رفته در این خودرو‌ها هزینه کند.


از جمله فناوری‌هایی که اینتل قصد گسترش آن را دارد می‌توان به ارتباطات بی‌سیم، آگاهی هوشمند از شرایط محیطی، هوش مصنوعی و امنیت اشاره کرد.


اینتل امیدوار است از این طریق خودروهایی تولید شوند که با حداقل میزان دخالت انسانی بتوانند در جاده‌هاو خیابان‌ها حرکت کنند و امنیت عابران پیاده را به خطر نیندازند. همچنین این خودروها می‌توانند به طور آنی و سریع حجم زیادی از داده‌ها را برای افزایش امنیت و مسیریابی بهتر با یکدیگر رد وبدل کنند.


برای خودروهای خودران اینتل قصد دارد در آینده پردازنده‌های قدرتمندی را تولید کند که بتوانند ارائه خدمات یاد شده را از طریق اتومبیل‌های خودران ممکن کنند. البته خودروهای امروزی به طیف گسترده‌ای از حسگرها، دوربین‌ها و سیستم‌های کنترلی مجهز هستند که اطلاعات مختلف را خلق، جمع‌آوری، پردازش و منتقل می‌کنند.


برآوردها حاکی از آن است که هر یک از خودروهای خودران هر روز چهار ترابایت داده تولید خواهند کرد و صنعت خودروسازی باید زیرساخت‌های لازم برای تبادل این حجم از اطلاعات را به وجود آورد.


شرکت اینتل برای خودروهای خودران با شرکت بی‌ام‌دبلیوی آلمان متحد شده است. هدف نهایی این همکاری، تولید یک خودروی خودران صرف نیست؛ بلکه تولید خودرویی است که نیازی به توجه یک انسان هوشیار نداشته باشد. به عبارت دیگر این شرکت‌ها خودرویی خواهند ساخت تا حضور یا عدم حضور سرنشینان تاثیری بر عملکرد آنها نداشته باشد و به صورت مستقل به عملکرد خود ادامه دهند. بدین ترتیب حتی اگر انسان داخل خودرو نباشد، خودرو می‌تواند به هر جای مختلفی که به آن دستور داده شود برود؛ این خودروها که به اصطلاح مستقل نامیده می‌شوند، اطلاعات رانندگی را با یکدیگر به تبادل می‌گذارند، در سطح شهر حرکت و مسافران را پیاده و سوار می‌کنند.


برای رسیدن به این دستاورد نقشه‌ راهی تهیه شده است. به زودی اولین نمونه این خودروی هوشمند به نمایش درخواهد آمد و در سال ۲۰۱۷ مورد آزمایش قرار خواهد گرفت. هدف نهایی عبور و مرور خودروهای مستقل در جاده‌ها تا سال ۲۰۲۱ خواهد بود.


البته اینتل کمی ‌دیر به شرکت‌هایی پیوسته است که در زمینه خودرو‌های خودران کار می‌کنند.


در سال‌های اخیر تعداد زیادی از شرکت‌های خودروسازی در آمریکا، اروپا و شرق آسیا برنامه‌ریزی برای تولید انبوه اتومبیل‌های بدون راننده را آغاز کرده‌اند و پیش‌بینی می‌شود استفاده از این خودروها ظرف پنج سال آینده همه‌گیر شود.


فعلا پیشگام خودروهای بدون راننده شرکت گوگل است. این شرکت تصمیم گرفته است با همکاری فیات این طرح را به فاز تجاری نزدیک کند.


البته هم‌اکنون به غیر از گوگل و فیات شرکت‌های مختلفی در حال کار بر خودروهای بدون راننده هستند. شرکت تسلا توانسته است گام بزرگی را در تجاری‌سازی خودروهای بدون راننده بر دارد. در کنار تسلا شرکت‌های دیگر مثل نیسان و جنرال موتورز هم سخت در حال کار بر روی خودروهای بدون راننده هستند.


گام بعدی در این تکنولوژی استفاده از هوش مصنوعی در خودروهای بدون راننده است، ایده‌ای که عملا خودرو را می‌تواند به اتومبیلی با شوفری باهوش و حرفه‌ای در رانندگی تبدیل کند. البته این ایده جذاب ممکن است خطراتی هم داشته باشد یکی از این خطرها طغیان ماشین‌های هوشمند علیه انسان است. خطر دیگر این است که اگر خودروها آنقدر قابلیت پیدا کنند هک شدن آنها هم دردسرساز خواهد شد.


انتهای پیام/

ارسال نظر