صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در نشست هم‌اندیشی اتحادیه تشکل‌های دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی با رئیس دانشگاه

سیدطه هاشمی: تشکل‌های سیاسی ایده‌های خودرا برای تبدیل به محصول در حوزه فرهنگی و هنری ارائه کنند/ برگزاری باشکوه مراسم 16 آذر در دانشگاه آزاد اسلامی

نشست هم‌اندیشی اتحادیه‌های دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی با رئیس دانشگاه، با حضور دکتر حمید میرزاده، دکتر سیدطه هاشمی، معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی و حجت‌الاسلام حسن نمازی، رئیس اداره کل تشکل‌های دانشگاه در سازمان مرکزی برگزار شد.
کد خبر : 137026

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، سیدطه هاشمی، معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی در این جلسه از برگزاری باشکوه مراسم 16 آذر در دانشگاه آزاد اسلامی خبر داد و گفت: «رویکرد جدیدی در دوران مدیریت دکتر میرزاده آغاز شده است و ایشان دستور دادند تا تشکل‌ها از وضعیت خشک سیاسی، هرچند که فعالیت‌های سیاسی چیز بدی نیست، بیرون بیایند و در حوزه‌های هنری، فرهنگی و اجتماعی هم وارد شوند. به همین دلیل این امر در قالب یک بخشنامه تنظیم شد تا بودجه خاصی هم برای فعالیت‌های فرهنگی در اختیار تشکل‌ها قرار گیرد.»


هاشمی گفت: «من از تشکل‌ها می‌خواهم که اگر در واحدهایشان برنامه‌ای دارند که اجرا یا تامین بودجه نمی‌شود، اطلاع‌رسانی کنند تا ما هم پیگیر آن شویم، چون تفاوتی از نظر ما بین صاحبان نشریات، کانون‌ها، تشکل‌ها و هیات‌های مذهبی و ... در دانشگاه آزاد اسلامی وجود ندارد.»


او افزود: «برای سال آینده هم سعی می‌کنیم در برنامه بودجه به این مورد اشاره شود و بودجه فعالیت‌های فرهنگی تشکل‌ها دیده شود.»


معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی درباره تشکیل اتحادیه‌ چهارم دانشجویان دانشگاه و شورای معین هم گفت:‌ «براساس قانون اگر 20 تشکل درخواست تشکیل ارائه دهند، اتحادیه تشکیل می‌شود. قرار بوده است که اداره تشکل‌ها اصلاحات را انجام دهد و به محض آماده شدن به ما اطلاع دهند تا دستور تشکیل جلسه صادر شود. محیط امروز دانشگاه به سمتی می‌رود که بانشاط شود.»


هاشمی به فعالیت‌ها و اقدامات حوزه دانشجویی اشاره کرد و گفت: «گاهی نقل و انتقالات دانشجویی سالیانه به 120 هزار مورد آن هم به صورت مراجعه حضوری رسیده است، اما در طول سه سال گذشته با اقداماتی که انجام شد به 16 هزار مورد کاهش یافته است و تصورمان این است که امسال هم بخش زیادی از این رقم کم شود. هدف ما صرفه‌جویی در هزینه دانشجو و سایر مشکلاتی است که شاید اتفاق بیفتد. بحث دانش‌نامه‌ها هم قبلا 6 ماه طول می‌کشید که در حال حاضر با تمهیداتی که اندیشیده شده است به 40 روز رسیده و هدف ما رساندن آن به کمتر از 10 روز است.»


او طرح‌های ماندگار فرهنگی را در سه بخش رخدادی، کالبدی و نهادی که ناظر بر فعالیت دانشجویان است تقسیم‌بندی کرد و افزود: «در گذشته از حوزه فرهنگی سوال نمی‌شد که آیا مدیران فرهنگی در اجرای فعالیت‌ها موفق بوده‌اند یا نه؟ ولی امروزه در کنار سایر معاونت‌ها یکی از معاونت‌هایی را که سوال می‌شود عملکرد مدیران آن توفیقی داشته است یا نه، معاونت فرهنگی است. یعنی امروز شکل‌گیری تشکل‌ها و نهادها برای فعالیت‌های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و هنری یک ارزش شده است. امروز هیچ مدیری حق ندارد از دادن مجوز فرار کند. در سه سال گذشته تعداد نشریات در سطح دانشگاه آزاد اسلامی تقریبا 4 برابر شده است.»


هاشمی به اجلاس سراسری دانشگاه آزاد اسلامی هم اشاره کرد و گفت: «هر سال در دانشگاه آزاد اسلامی در 29 بهمن یک اجلاس برگزار می‌شود که همه روسای واحدهای سراسر کشور در آن حاضر می‌شوند. شعار اصلی این اجلاس‌ها دانش، فرهنگ و اقتصاد است که یک شعار مستمر و ماندگار بوده و هست. اما اجلاس 71 که در 29 بهمن امسال برگزار می‌شود موضوع اصلی آن فرهنگی است، بنابراین در این اجلاس موضوع پیوست فرهنگی مطرح است که یکی از اتفاقات بزرگ دانشگاه است. سال 86 مقام معظم رهبری فرموده بودند که همه طرح‌های کلان نیازمند یک پیوست فرهنگی است این امر در دانشگاه آزاد اسلامی در دستور کار قرار گفت و الان هر معاونتی دارای پیوست فرهنگی است و اگر امروز معاونت فرهنگی را تعطیل کنیم همه معاونت‌ها می‌دانند که باید در حوزه فرهنگی چگونه فعال باشند. یکی از موضوعات اصلی ما در اجلاس هفتاد و یکم چگونگی پیاده شدن پیوست‌های فرهنگی معاونت‌های مختلف در واحدهای سراسر کشور است.»


او ادامه داد: «بعد از اینکه مقام معظم رهبری «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل» را به عنوان شعار امسال مطرح کردند، دانشگاه دستور داد که پیوست فرهنگی اقتصاد مقاومتی را با همکاری تشکل‌ها آماده کنیم. موضوع گفتمان‌سازی فرهنگی اقتصاد مقاومتی در دستور کار دانشگاه آزاد اسلامی قرار گرفته است و معاونت دانشجویی و فرهنگی دانشگاه این موضوع را دنبال می‌کند. ما با استفاده از ظرفیت استادان در حوزه برنامه‌ریزی فرهنگی، مدیریت فرهنگی و اقتصاد مقاومتی و توان تشکل‌ها می‌خواهیم این سند را تمام کنیم تا در شورای عالی انقلاب فرهنگی هم مطرح شود.»


هاشمی گفت: «کار دیگری که در اجلاس انجام می‌شود برپایی نمایشگاه دستاوردهای فرهنگی، هنری و اجتماعی دانشگاه است. از تولید کتاب و نشریه تا شرکت‌های دانش‌بنیان فرهنگی، اجتماعی و غیره با همکاری معاونت‌های دیگر به یک بخشنامه تبدیل شده است و موضوع تشکیل شرکت‌های فرهنگی، هنری، اجتماعی را ابلاغ کرده‌ایم.»


معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی از تشکل‌ها خواست تا ایده‌های خود را در حوزه‌های علوم انسانی، فرهنگی، هنری و اجتماعی ارائه دهند و گفت: «دانشگاه برای این ایده‌ها برنامه دارد و می‌خواهد آنها را به محصول تبدیل کند. ما همچنین بخشنامه‌ای را به واحدها ابلاغ کرده‌ایم که همه مفاخر و مشاهیر طول تاریخ منطقه خود را معرفی کنند، برای این کار یک شورای علمی تشکیل داده‌ایم و در 4 سطح محلی، منطقه‌ای، ملی و بین‌المللی سطح‌بندی کرده‌ایم و گفته‌ایم که باید زندگی‌نامه و آثار این شخصیت‌ها موضوع پایان‌نامه‌های دانشجویان تحصیلات تکمیلی مرتبط با آن شخصیت‌ها باشد. این کاری است که اگر سازمان میراث فرهنگی، وزارت فرهنگ و ارشاد و یا هر جای دیگری که می‌خواست انجام دهد با این گستردگی امکان نداشت و این یکی از طرح‌ها و مطالعات بنیادین دانشگاه آزاد اسلامی است.»


او افزود: «در ارتباط با طرح اخلاق حرفه‌ای در فاز اول 45 رشته را انتخاب کردیم و معضلات مرتبط با آن رشته‌ها را شناسایی و تولید محتوا می‌کنیم. این در واقع متوجه استادان و اعضای هیات علمی است. کار اخلاق حرفه‌ای در ایران و جهان اسلام وجود نداشت و یک مورد بسیار مختصر در این زمینه انجام شده است در حالی که این کار در دنیا در همه کشورها به صورت جدی دنبال می‌شود.»


هاشمی در پایان تاکید کرد: «ما اجازه نمی‌دهیم در دانشگاه آزاد اسلامی به آیت‌الله هاشمی رفسنجانی توهین شود و هیچ وقت هم اجازه نمی‌دهیم رئیس دانشگاه آزاد اسلامی را که هم مورد تایید و منصوب از جانب رئیس هیات امنا، هم هیات موسس و هم شورای عالی انقلاب فرهنگی است و هم اینکه یک شخصیت وارسته و اندیشمند است در دانشگاه خودش به او توهین شود. دکتر میرزاده شخصیت اول مهندسی پزشکی در ایران است و این یک واقعیت است.»





انتهای پیام/

ارسال نظر