صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

تفاوت حاج‌سلیم مؤذن‌زاده با برخی مداحان امروزی

مداحانی که برخلاف برخی از مداحان امروزی که از اصل و ریشه خود جا مانده‌اند و کمتر نشانه‌ای از آن همه شور و هیجان اصیل مذهبی را می‌توانید در آثار و اجراهایشان ببینید، اصیل بودند و پایبند به ارزش‌ها. برای همین است که به‌‌واقع، فوت مرحوم حاج‌سلیم ضایعه‌ای جبران‌ناپذیر برای جامعه مداحی و مذهبی ما است.
کد خبر : 136748

به گزارش گروه رسانه‌های دیگر خبرگزاری آنا، سیدمحمد بهشتی در مطلبی در روزنامه «اعتماد» نوشت: مرحوم حاج‌سلیم مؤذن‌زاده به حق از معدود باقی‌مانده‌های سنت اصیل مداحی در ایران بود. استادی از جمله معدود اساتیدی که هنوز به رسم مداحان قدیم هم آشنا به «فرم» و دستگاه‌های موسیقی بودند، هم پایبند به «کیفیت» و محتوا. نسلی از مداحانی که در کنار مداحی‌هایشان هم مناجات‌خوانی می‌کردند و هم اذان‌خوانی، هم روضه می‌خواندند و هم مولودی‌خوانی می‌کردند. ضمن آنکه در این میان به لحاظ فرم نیز به آواها و نواهای ایرانی آشنا و پایبند بودند.


حاج‌سلیم علاوه بر اینها از خاندانی بود که همگی حنجره‌ای استثنایی داشتند و صدایی ملکوتی. از پدرش، عبدالکریم مؤذن‌زاده بزرگ که اذانی تکرارنشدنی را از خود به جا گذاشته تا رحیم که اذانش را بارها و بارها با اشتیاق از صداوسیما شنیده‌ایم؛ بزرگانی که نسلی تکرارنشدنی از نسل مداحان اصیل ایرانی بودند.


مداحانی که برخلاف برخی از مداحان امروزی که از اصل و ریشه خود جا مانده‌اند و کمتر نشانه‌ای از آن همه شور و هیجان اصیل مذهبی را می‌توانید در آثار و اجراهای‌شان ببینید، اصیل بودند و پایبند به ارزش‌ها. برای همین است که به‌‌واقع، فوت مرحوم حاج‌سلیم ضایعه‌ای جبران‌ناپذیر برای جامعه مداحی و مذهبی ما است. گرچه خوشبختانه آثار بسیار زیادی از وی باقی مانده که می‌تواند تا ابد، هم مستمعینش را بر سر شوق آورد و هم دوره و کلاسی آموزشی باشد برای علاقه‌مندان و جوانان عاشق مداحی.


فوت حاج‌سلیم بار دیگر تاکیدی بود براین نکته که باز هم قدر این گوهرها و ذخایر ناب دینی و معنوی خود که پشتوانه‌هایی محکم برای فرهنگ دینی ما محسوب می‌شوند را ندانستیم؛ چراکه سنت مداحی و مناجات‌خوانی ریشه در فرهنگ اصیل ایرانی دارد و حاج سلیم از همان نسلی بود که می‌توان از وی به عنوان پیوند‌دهنده این ریشه‌ها یاد کرد. نسلی که متأسفانه در حاشیه قرار گرفتند و آنگونه که باید و شاید قدرشناس‌ آنها نبودیم. گرچه این، ما هستیم که از نبود این عزیزان خسران می‌بینیم.


حاج‌سلیم و امثال حاج‌سلیم، از همان نسلی هستند که مخاطبانشان با گوش «دلشان» گوش می‌دادند نه با «گوش» سرشان، چراکه صدا و آوای‌شان از دل‌شان برمی‌خاست. چه خوب بود اگر حاج‌سلیم و حاج‌سلیم‌ها در همان زمان حیاتشان مورد تقدیر قرار می‌گرفتند و از آنها نهایت بهره برای تربیت نسل‌های جدید مداحان و مناجات‌خوان‌ها می‌شد. گوهرهایی تکرارنشدنی که در گوشه و کنار ما کم نیستند ولی باز هم گوهرشناس خوبی نبوده‌ایم تا قدردانشان باشیم.


حاج‌سلیم رفت اما صدا و یادش تا نام آقا ابی‌عبدالله در این جهان هست، در ذهن و خاطره دوستداران اهل بیت باقی خواهد ماند. فخر الذاکرینی با صدایی ملکوتی که تمام زندگی‌اش اهل بیت بود و با صدای تکرارنشدنی‌اش یکی از بزرگ‌ترین مروجین فرهنگ مناجات‌خوانی و توصیف عاشورا و معرفی خاندان اهل بیت و پیغام و پیام آنها بود.


انتهای پیام/

ارسال نظر