صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۵:۰۸ - ۲۷ آبان ۱۳۹۵
رییس همایش ملی باریجه در آمل:

71 درصد ایرانی‌ها گیاه دارویی مصرف می کنند/ فعالیت بیش از 100شرکت دانش‌بنیان در عرصه گیاهان دارویی

دکتر فاضل لاریجانی رییس دانشگاه آزاد اسلامی واحد آیت الله آملی درآیین آغاز همایش ملی گیاه باریجه در این واحد دانشگاهی عنوان کرد که 71 درصد جمعیت ایران گیاهان دارویی مصرف می کنند.
کد خبر : 135355

به گزارش خبرنگار آنا از آمل، رییس همایش باریجه با بیان اینکه واحد آیت الله آملی تنها قطب گیاهان دارویی در شمال کشور است، اظهار کرد: این واحد با راه اندازی پژوهشکده گیاهان دارویی یکی از رسالت ها و ماموریت های خاص خود را ارتقا دانش و نوآوری در این عرصه تعریف کرده است.


وی اظهار کرد :خوشبختانه با وجود دانشکده داروسازی در واحد آیت الله آملی این امکان را فراهم ساخته است که نسبت به کاشت، برداشت، فرآوری، تشخیص خواص گیاهان و نحوه علمی آن پرداخته شود.


لاریجانی با ابراز خرسندی از فعالیت نزدیک به 400 شرکت در عرصه گیاهان دارویی اظهار کرد: از این تعداد بالغ بر صد شرکت جزء شرکت های دانش‌بنیان محسوب می‌شود

لاریجانی با بیان اینکه عرصه گیاهان دارویی عرصه گسترده، پویا و رو به رشدی است، تصریح کرد: در کشور ایران با توجه به پتاسیل، تنوع اقلیم و آب و هوا چنانچه عرضه گیاهان دارویی خوب هدایت و مدیریت شود، می تواند نقش مهمی در سلامت جامعه، اشتغال زایی و توسعه صادرات غیرنفتی و اقتصاد مقاومتی ایفا کند.


وی با اشاره به ویژگی های عرصه گیاهان دارویی و چند وجهی بودن آن اظهار کرد: عوامل مختلفی در رشد و توسعه این عرصه دخالت دارند از این رو سیاست گذاری هوشمندانه ای را می طلبد تا بتوان به گونه ای سازگار و متوازن عوامل مختلف هدایت تا منجر به توسعه پایدار در این عرصه شود.


این مسئول، یکی از آفت ها و چالش هایی که حوزه گیاهان دارویی با آن مواجه است را تخریب طبیعت و انقراض گونه های نادر در ایران دانست و گفت: اکنون با توجه به برداشت و جمع آوری گیاهان به نحوی غیراصولی و ناصحیح، می طلبد در این زمینه ها مقررات دقیق وضع شده و نظارت جدی اعمال شود.



لاریجانی ادامه داد: خوشبختانه در سال های اخیر در ایران گرایش بیشتری به مصرف گیاهان دارویی ایجاد شده است و طبق بررسی های به عمل آمده تا 71 درصد جمعیت ایران از گیاهان دارویی مصرف می‌کنند. این خود حاکی از آن است که گیاهان دارویی دارای بازار داخلی قابل ملاحظه ای است.


رییس همایش ملی باریجه گفت: یکی از دلایل گرایش ایرانیان به استفاده از گیاهان دارویی ریشه تاریخی و فرهنگی این دو است. کتاب قانون ابن سینا، نماد اوج تمدن اسلامی ایرانی بوده و بیش از چند صد سال در دانشگاه های اروپا تدریس شده و مورد استفاده قرار گرفته است.


میزان تولیدات و مستندات علمی که توسط پایگاه شناخته شده اسکوپوس احصا شده است، ایران با ارائه 1630 مستند علمی در رده یازدهمین کشور جهان قرار دارد که آمار بسیار لذت بخش و حاکی از نگاه علمی و فعالیت های گسترده دارد

لاریجانی با ابراز خرسندی از فعالیت نزدیک به 400 شرکت در عرصه گیاهان دارویی اظهار کرد: از این تعداد بالغ بر صد شرکت جزء شرکت های دانش‌بنیان محسوب می‌شود.


وی افزود: میزان تولیدات و مستندات علمی که توسط پایگاه شناخته شده اسکوپوس احصا شده است، ایران با ارائه 1630 مستند علمی در رده یازدهمین کشور جهان قرار دارد که آمار بسیار لذت بخش و حاکی از نگاه علمی و فعالیت های گسترده دارد.


این مسوول با بیان اینکه ایران می تواند در صادرات و تجارت جهانی آن از جایگاه برتری برخوردار شود، تصریح کرد: «یکی دیگر از موضوعات و چالشهایی که این عرصه با آن مواجه است استاندارد سازی تولید و فر آوری کشت و برداشت و بسته بندی است.»


وی با اشاره به گستره کاربردهای گیاهان دارویی تصریح کرد: این عرصه محدود به جنبه های درمان انسان نیست از جمله در خواص درمان و تغذیه دامی، در محصولات بهداشتی و آرایشی در عطریات و اسانس ها و در تغذیه انسان ها و مکمل ها کاربرد دارد.


رییس دانشگاه آزاد اسلامی واحد آیت الله آملی تاکید کرد: برای جامعه علمی و دانشگاهیان فرصت خوبی است که در هدایت خلاقیت ها و نوآوری ها در عرصه گیاهان دارویی تلاش مجدانه کنند تا موجب بالندگی و پیشرفت اقتصادی شده و به تحقق اهداف تبیین شده 1404 یاری رساند.


همایش ملی باریجه با همکاری شبکه ملی پژوهش و فناوری گیاهان دارویی، انجمن گیاهان دارویی ایران و سازمان‌ها و مؤسسات ذی‌ربط عصر دیروز در دانشگاه آزاد اسلامی واحد آیت الله آملی برگزار شد.


انتهای پیام/

ارسال نظر