صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

داور بین‌المللی فوتبال بانوان: لباس همرنگ نداریم، چه برسد به هدست رادیویی!

بعد از حضور در مسابقات قهرمانی شرق آسیا و قضاوت دیدار کره‌جنوبی و گوام همه توجهات به سمت یک داور بین‌المللی ایرانی جلب شد. شیوا یاری سال‌هاست که در لیگ ایران و مسابقات بین‌المللی داوری می‌کند اما هیچ‌وقت از مشکلاتش نگفته است، او دل پری از بی‌توجهی به ورزش بانوان و حق‌الزحمه‎هایی دارد که حتی قابل قیاس با داوران مرد ایران نیست.
کد خبر : 134877

به گزارش گروه رسانه‌های دیگر خبرگزاری آنا، روزنامه شهروند نوشت: با شیوا یاری، داور کرمانشاهی که چندین بار به مسابقات مهم آسیایی دعوت شده و قضاوت‌های خوبی هم داشته به گفت‌وگو نشستیم تا از سختی‌های مسیرش در راه رسیدن به مسابقات مهم بپرسیم.



قضاوت بازی کره‌جنوبی و گوام توجهات را به شما جلب کرد. چرا تا قبل از این چنین اتفاقی رخ نمی‌داد؟
این موضوع برای من بسیار ناراحت‌کننده است. من از‌سال ٩٠ تا امروز در لیست آسیا بودم و قبلا هم یکی، دو قضاوت بین‌المللی انجام داده بودم ولی متاسفانه چون کسی به ورزش بانوان اهمیت نمی‌دهد، همه گفتند این نخستین قضاوت من است. البته مهم‌ترین قضاوتم تاکنون بود.
عدم توجه به داوران بانوان به‌خاطر کم‌توجهی رسانه‌هاست یا فدراسیون کمتر اخبار مربوط به این حوزه را پوشش می‌دهد؟
هر مسابقه‌ای که ما در خارج از کشور حضور داریم، سایت فدراسیون آن‌را پوشش می‌دهد و فکر نمی‌کنم ایرادی از این نظر متوجه فدراسیون باشد ولی واقعا نمی‌دانم چرا وقتی آقایان قضاوت می‌کنند اخبار مربوط به آن در همه سایت‌ها و روزنامه‌ها پوشش داده ‌می‌شود ولی به حضور ما بی‌توجه هستند.
ما داوران بین‌المللی خوبی در بخش آقایان داریم، مثلا فغانی در فینال المپیک سوت می‌زند، از تجربیات داوران آقایان در این زمینه استفاده کرده‌اید؟
خیر چون اولا من ساکن تهران نیستم که بتوانم از تجربیات آقایان استفاده کنم و ثانیا مشکلات بانوان خیلی زیاد است، ما مشکلات زیادی داریم که یکی از آنها کمبود ناظران است، ما نمی‌توانیم از اساتید آقایان استفاده کنیم، اگر می‌شد از ناظران آقا استفاده کنیم خیلی خوب پیشرفت می‌کردیم ولی عملا این اتفاق ممکن نیست.
یعنی اگر تعداد ناظران بیشتر شود، می‌توانیم به پیشرفت داوری بانوان امیدوار باشیم؟
تعداد مسابقات هم خیلی کم است چون اسپانسرها خیلی کمتر از آقایان است و کمتر اسپانسری می‌آید برای فوتبال بانوان هزینه کند، ما جام حذفی نداریم و لیگ‌های پایه هم برگزار نمی‌شود، هفته‌ای٥، ٦ بازی برگزار و برخی از آنها هم کنسل می‌شود. مثلا یک تیم از خرم‌آباد به بم نمی‌رود چون مطمئن هستند می‌بازند بنابراین قید بازی را می‌زنند و می‌گویند این هم ٣ بر صفر بشود، ایرادی ندارد درحالیکه به‌هرحال این مسائل در فوتبال آقایان دیده نمی‌شود.
از نظر سخت‌افزاری مشکلی ندارید؟ فدراسیون تمامی امکانات را در اختیار شما قرار داده است؟
وسایل داوری توسط داور تهیه می‌شود ولی مثلا هزینه‌هایی مثل خرید سیستم‌های رادیویی که برای آقایان انجام شده قطعا برای بانوان نمی‌شود چون آن‌قدر بازتاب ندارد. از نظر مکان تمرین هم فدراسیون به این مسائل کاری ندارد و هر داور شخصا وظیفه دارد که بدنش را آماده نگه دارد. از نظر آمادگی جسمانی و دانش داوری اگر در سطح بالایی نباشیم به راحتی کنار گذاشته می‌شویم بنابراین خودمان تلاش می‌کنیم که به روز باشیم. لباس‌های داوران هم طی یکی، دو‌ سال اخیر مشکل حل شده ولی سالیان گذشته هر کدام‌مان یک لباس با رنگ متفاوت می‌پوشیدیم و مثل رنگین‌کمان داخل زمین می‌رفتیم (با خنده). یکی از مشکلات بزرگ داوران ما حق‌الزحمه است که خیلی پایین است.
پرداختی‌ها به موقع است؟
از نظر پرداختی مشکلی نداریم چون داوران لیگ برتر زیر نظر سازمان لیگ هستند و بعد از هر نیم‌فصل پرداخت می‌شود ولی فوتسال و فوتبال ساحلی ممکن است دو، سه‌سال دریافت نکرده باشند.
مبلغ آن چقدر است؟
فقط این را می‌گویم که نسبت به آقایان خیلی پایین‌تر است ولی اجازه بدهید مبلغ دقیق آن ذکر نشود.
از مسابقات شرق آسیا برای‌مان بگویید، سطح مسابقات چطور است؟
سطح بازی‌ها نسبت به غرب آسیا خیلی بهتر است ولی این‌جا هم تیم‌های قوی و ضعیف داریم، مثلا کره‌جنوبی با اختلاف گوام را برد یا چین‌تایپه ٥ بر صفر هنگ‌کنگ را شکست داد.
از غرب آسیا هم نماینده‌ای برای داوری در مسابقات حضور دارد؟
بله، داورانی از کشورهای چین، کره‌شمالی، ازبکستان و تایلند در این مسابقات حضور دارند.
از نظر حجاب که مشکلی ندارید؟
خیر، اصلا به خاطر حجاب مشکلی نداریم، AFC حجاب را قبول کرده و حتی داوران دیگر هم من را همراهی می‌کنند و لباس آستین بلند می‌پوشند.
اتفاق افتاده که به‌خاطر حجاب از مسابقاتی حذف شوید؟
این اتفاق رخ نداده ولی ما که حجاب داریم باید بیش از آن‌هایی که حجاب ندارند، تلاش کنیم. مطمئنا اگر داوری که حجاب ندارد با ما که حجاب داریم، در یک رده باشیم، AFC ترجیح می‌دهد آنها که حجاب ندارند را به مسابقات فیفا بفرستند.
قضاوت کردن دو بازی پشت‌سر هم برای کره‌جنوبی عجیب نیست؟
اینجا در مجموع ما ٤ داور و ٥ کمک داور داریم و اگر برای بازی کره‌جنوبی و هنگ‌کنگ قضاوت نمی‌دادند مجبور بودم بازی دیگری را برای گوام قضاوت کنم.
الگوی داوری‌تان در داخل و خارج از کشور کیست؟
ساچیکو از ژاپن که ٥‌سال به‌عنوان بهترین داور فوتبال بانوان انتخاب شدند و یکسال است بازنشسته شده را خیلی دوست دارم، الگوی داخلی هم ندارم ولی از افتخارات داوری فغانی در سطح بین‌المللی خیلی خوشحالم. در پایان از داوران بانوی دیگری که در این مسابقات بودند، تشکر ویژه دارم. خصوصا خانم‌ها نوروزی، مافی‌نژاد و محسنی که از بهترین داوران ایرانی هستند و در مسابقاتی که من رفتم هم حضور داشتند.



انتهای پیام/

برچسب ها: کرهجنوبی
ارسال نظر