صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۰۹:۰۸ - ۳۰ فروردين ۱۳۹۴
در گفت‌وگو با آنا

بیوک ملکی: گرانی کتاب دلیل پایین بودن مطالعه کودکان نیست/ نهادها کوتاهی می‌کنند

شاعر و نویسنده کودک و نوجوان می‌گوید: «فشارهای اقتصادی بر خانواده‌ها دلیل اصلی پایین بودن سرانه مطالعه بین کودکان و نوجوانان نیست، بلکه دلیل این بحران را باید در کوتاهی سازمان‌ها و نهادهای مرتبط جست‌وجو کرد.»
کد خبر : 13407

بیوک ملکی، شاعر و نویسنده با سابقه کشورمان در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی آنا درباره شرایط نابسامان مطالعه در کودکان و نوجوانان گفت: «درست است که فشارهای اقتصادی باعث شده کتاب از سبد خرید خانواده‌ها خارج شود اما مشکل اصلی پایین بودن سرانه مطالعه در کشور، کوتاهی نهادهای مختلف، به خصوص آموزش و پرورش است.»


وی افزود: «درست است که قیمت کتاب در کشور دستخوش تورم زیادی بوده،‌ اما مگر مطالعه تنها از طریق خریدن کتاب شکل می‌گیرد؟ اگر واقعا کودکان و نوجوانان علاقه‌مند به مطالعه هستند و استطاعت مالی برای خرد کتاب ندارند، پس چرا این‌همه کتابخانه در کشور خالی از اهالی مطالعه است؟»


ملکی ادامه داد: «متاسفانه به جز اقداماتی که معمولا به واسطه برخی از معلمان دلسوز به صورت شخصی در رابطه با افزایش میل به مطالعه در مدارس اتفاق می‌افتد، هیچ سیاست‌ روشنی طی دهه‌های اخیر در آموزش و پرورش در این خصوص وجود نداشته است.»


وی با اشاره به اظهارات اخیر وزیر آموزش و پرورش گفت: «اخیرا خواندم که آقای وزیر گفته‌اند برای تجهیر کتاب‌خانه‌ مدارس از کانون پرورش فکری کودک و نوجوان کتاب می‌خرند. سوال من این است که چرا فقط از کانون؟ درست است که کانون باید بهترین کتاب‌های کودک و نوجوان را منتشر کند، اما آیا در سال‌های اخیر تمام کتاب‌های کانون، کتاب‌های خوبی بوده؟ مگر نه این است که بسیار از کتاب‌های خوب و مفید توسط ناشران دیگر منتشر می‌شود؟»


این شاعر ضمن بیان این مطلب که ترویج فرهنگ مطالعه در کشور، همیشه در حد یک شعار مطرح بوده، خاطرنشان کرد: «کتاب‌خوانی در هیچ دوره‌ای در کشور ما نهادینه نشده است. سیاست‌های موجود در این باره نیز معمولا باری به هر جهت بوده‌اند که با تغییر مسوولان، با تصمیمات و سلیقه‌های مختلفی بی‌نتیجه مانده‌اند.»


وی گفت: «باید بررسی شود که آموزش و پرورش در سال‌های گذشته و حتی دوره‌های قبل‌تر، چقدر در بالا بردن نرخ مطالعه در کشور تاثیرگذار بوده است؟ به نظر من که پاسخ روشن و قابل قبولی برای این سوال وجود ندارد. دلیلش هم این است که عرصه فرهنگ در کشور ما همواره به دلیل جهت‌گیری‌های سیاسی و عدم مشارکت نهادهای مربوطه لطمه خورده است.»


ملکی در پاسخ به سوال خبرنگار درباره فعالیت‌های اخیر و آثارش گفت: «چاپ جدید کتاب «در پیاده‌رو» که توسط نشر امیرکبیر منتشر می‌شود، در نمایشگاه امسال ارائه خواهد شد. گزیده‌ای از شعرهای نوجوان من هم با نام «روزهای بادبادک» توسط نشر مروارید در حال آماده‌سازی‌ است که امیدوارم به نمایشگاه برسد.»


انتهای پیام/

ارسال نظر