صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

چرا نباید خودرو ساخت آمریکا وارد شود؟ / از تفسیر وزیر و مدیران دولتی تا استدلال رئیس انجمن صنفی

یکی از اتفاقاتی که در روزهای اخیر در صدر اخبار خودرویی کشور قرار گرفته است، عدم شماره‌گذاری خودروهایی است که برند غیرآمریکایی داشته اما در خاک ایالات متحده آمریکا تولید می‌شود.
کد خبر : 133629

به گزارش گروه اقتصادی آنا به نقل از میزان، واردات و شماره گذاری خودروهای ساخت آمریکا به یکی از موضوعات مهم صنعت خودرو کشور تبدیل شده و هر کس از مدیران دولتی و خصوصی گرفته تا کارشناسان این حوزه، در این مورد اظهار نظرهای متفاوتی داشتند که قاطبه آنها اعتقاد به لزوم جلوگیری از واردات خودروهای غیر آمریکایی ساخت آمریکا بودند.
در این بین شاید نظر نعمت‌زاده، وزیر صنعت معدن و تجارت که بعد از تاکید مقام معظم رهبری پیش قدم جلوگیری از واردات خودروهای امریکایی شد بسیار حائز اهمیت باشد، آن هم حالا که جدای از واردات خودروهای آمریکایی، بحث خودروهای غیر آمریکایی که در آمریکا تولید می شوند بسیار داغ شده است.
نعمت زاده در پاسخ به سوال خبرنگاران در مورد مشکل خودروهای برند آسیایی و اروپایی که در آمریکا ساخته می‌شود، گفت: من در این مورد نمی توانم نظری بدهم! زیرا این نظر شخصی خواهد بود و فایده ای ندارد.
امیرحسین قناتی مدیرکل صنایع خودرو و نیرو محرکه وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز در مورد این خودروها با اعلام این مطلب که از نظر بنده چیزی به نام خودروی آمریکایی در کشور وجود ندارد، گفت: تعریف ما از خودروی آمریکایی این است که برند آن خودرو آمریکایی باشد و بر اساس این تعریف چنین خودرویی در کشور وجود ندارد.
وی ادامه داد: بر اساس قانون ورود خودروهای آمریکایی به ایران ممنوع است یعنی باید روی آن خودرو برندی باشد که متعلق به ایالات متحده بوده و بر روی آن نوشته شده باشد ساخت کشور آمریکا، همچین موردی نداریم و مشکلات اخیر تنها به خاطر برداشت های شخصی رخ داده است.
قناتی در مورد برخی محصولات مانند خودروهای هوندا، تویوتا کمری هیبرید و ... که با مشکل شماره گذاری روبه رو شده است، گفت: تمام خودروسازان دنیا در نقاط مختلف جهان سایت تولید خودرو می زنند و در قوانین کشور ما هیچ حرفی از این زده نشده که محل تولید خودرو در سایت ثبت سفارش باید ذکر شود بلکه تنها برند نوشته می شود.
مدیر کل صنایع خودرو و نیرو محرکه وزارت صنعت تاکید کرد: چنانچه ضوابط تغییر کرده است به ما نیز اعلام کنند تا رعایت کنیم اما در حال حاضر برای منع ورود خودروهایی که برند غیر آمریکایی داشته اما در ایالات متحده تولید می شود قانونی وجود ندارد.
محسن صالحی‌نیا معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز در این مورد گفته است: از چند و چون کار اطلاع خاصی ندارم اما از لحاظ کلی عرض می کنم که خودروسازهای مختلف در نقاط گوناگون جهان خودرو می سازند حتی ما در سودان و سوریه خودرو تولید می کنیم و این نباید مشکلی برای عرضه ایجاد کند.
وی ادامه داد: با توجه به قوانین کشور باید این مشکل بررسی و بهترین راه حل برای آن اتخاذ شود.
تولید ناخالص داخلی آمریکا را ناخواسته افزایش ندهیم
در همین راستا میثم رضایی، رئیس انجمن صنفی واردکنندگان خودرو معتقد است: به لحاظ مفاهیم اقتصادی چند نکته در موضوع واردات خودروهای ساخت آمریکا حائز اهمیت است، اول اینکه خودروهای برند تویوتا، هوندا یا بنز و ... که در آمریکا تولید می شود در محاسبات GDP یا تولید ناخالص داخلی آمریکا محاسبه می شود.
به گفته رضایی، چنانچه به عنوان مثال یک شرکت آمریکایى در ایران یا مالزى خودرو تولید کند، میزان ارزش افزوده حاصل از تولید این خودرو به حساب GDP ایران یا مالزى منظور مى شود و این تولید فقط جزء GNP یا تولید ناخالص ملی آمریکا محسوب می گردد.
رئیس انجمن صنفی واردکنندگان خودرو ادامه داد: به این ترتیب چنانچه می خواهیم از طریق خرید این دسته از خودروها، تولید ناخالص داخلی آمریکا را منتفع نکنیم، باید مانع ورود خودروهای غیرآمریکایی ساخت آمریکا شویم و با همین استدلال هم می توان چشم بر واردات خودروهای آمریکایی تولید شده در دیگر کشورها(موضوع شورولت های کره ای) بسته شده است.
آمریکایی ها اگر راست می گویند به جای خودرو، هواپیما به ایران بفروشند
وی سپس گریزی به موضوع فروش هواپیماهای بوئینگ و ایرباس زد و افزود: مردم ما باید امکان استفاده از بهترین کالاهای جهان به خصوص محصولاتی که مشابه تولید داخلی را ندارند، داشته باشند و اما چگونه است که آمریکایی ها در این سال ها همواره از فروش هواپیما به ایران امتناع ورزیده اند بطوریکه در دور جدید فروش بوئینگ شاهد سنگ اندازی های گوناگون در این مسیر هستیم.
رضایی ادامه داد: در شرایطی که ورود هواپیماهای بوئینگ و ایرباس همچنان در گیر و دار اما و اگرهاست می بینیم که سال هاست خودروهای غیر آمریکایی ساخت آمریکا بدون هیچ مشکلی وارد کشور می شده است و چنانچه تذکر رهبر معظم انقلاب در سال جاری نبود، امروز خودروهای آمریکایی هم در خیابان های کشور تاخت و تاز می کرد!
وی تاکید کرد: بهتر نیست از خودمان بپرسیم دلیل اجازه دولت آمریکا به ورود خودروهای ساخت این کشور به ایران چیست حال می خواهد با برند امریکایی باشد یا غیر امریکایی؟
رئیس انجمن صنفی واردکنندگان خودرو سپس با ذکر چند عدد و رقم از وضع تولید خودروهای غیر آمریکایی در آمریکا اعلام اضافه کرد: بررسی تولید خودروهای با برند غیر آمریکایی تنها در 5 ایالت امریکا نشان می دهد که این خودروسازان اروپایی و آسیایی برای 420 هزار و 738 آمریکایی اشتغال زایی داشته اند.
وی افزود: ایالت های آلاباما، جورجیا، ایندیانا، می سی سی پی و تنسی از فعالیت خطوط تولید خودروسازان غیر امریکایی سالانه افزون بر 47.7 بیلیون دلار درآمدزایی برای کشور امریکا به دنبال داشته اند!
رضایی در پایان پیشنهاد داد با توجه به اینکه موضوع واردات خودروهای غیر آمریکایی ساخت آمریکا، اولین و آخرین محل مناقشه بین برخی مسئولان دولتی، مجلس و بخش خصوصی نیست و بهتر است به جای این حجم اظهار نظرهای متفاوت، یک تیم کارشناسی متشکل از بخش صنعت و اقتصاد کشور به همراه دولت و مجلس تشکیل و تصمیم نهایی در این باره گرفت.


انتهای پیام/

ارسال نظر