صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۲:۱۴ - ۲۹ فروردين ۱۳۹۴
کنفرانس خبری وزیران خارجه ایران و استرالیا

ظریف: تجارت انسان از موارد نگرانی تهران و کانبراست/بیشاپ: درباره همکاری برای سرنگونی داعش گفت‌وگو کردیم

وزیر امور خارجه ایران با بیان اینکه با استرالیا همواره روابط سیاسی و اقثصادی داشتیم، گفت: زمان آن رسیده روابط را به سطح بالاتری افزایش دهیم.
کد خبر : 13332

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، محمدجواد ظریف وزیر امورخارجه کشورمان پیش از ظهر امروز (شنبه) پس از دیدار و گفت‌وگو با «جولیا بیشاپ» وزیر امور خارجه استرالیا در نشست خبری مشترک گفت: امروز درباره موضوعات مختلف دوجانبه و منطقه‌ای گفت‌وگو کردیم و این گفت‌وگوها را ادامه خواهیم داد. نگرانی مشترک ما از افراط و ترورسیم در منطقه نگرانی است که به آن پرداخته شد. نحوه برخورد با پدیده بسیار خطرناک داعش در این منطقه و نگرانی خانم بیشاپ از حضور شهروندان غربی و استرالیایی در بین تروریست‌های داعش مورد بررسی قرار گرفت، نیاز به هماهنگی و همفکری و حتی همکاری در حوزه‌های مختلف برای مقابله با این پدیده را بررسی کردیم و همین‌طور فرصتی داشتیم در مورد مسائل دوجانبه و ضرورت افزایش تعاملات دو کشور در حوزه‌های مختلف گفت‌وگو کنیم.


رئیس دستگاه دیپلماسی ادامه داد: یکی از موضوعاتی که مورد نگرانی ما و استرالیاست، سوءاستفاده گروه‌های غیرقانونی که در حوزه تجارت انسان فعالیت می‌کنند،همچنین سوءاستفاده از شهروندان ما برای انتقال به استرالیا و نحوه برخورد آنهاست که قرار شد در این زمینه همکاری‌ها را ادامه دهیم و گفت‌وگوهای کنسولی دو کشور در این زمینه ادامه یابد که با این معضل برخورد شود.


وی گفت: همچنین در خصوص حمایت از حقوق بشر و نحوه تعامل در این حوزه حساس گفت‌وگو کردیم.


وزیر امور خارجه گفت: امیدوارم با ادامه همکاری‌ها و تعاملات و تبادل‌های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی بین ایران و استرالیا بتوانیم زمینه را برای بهبود وضع پناهجویان و جلوگیری از سوءاستفاده از قاچاقچیان از این افراد فراهم کنیم.


وزیر امور خارجه کشورمان در پاسخ به سوال خبرنگار روزنامه استرالیا درباره نقش ایران در آموزش گروه‌های نظامی شیعه تصریح کرد: مبارزه با داعش و تروریسم در عراق باید توسط دولت عراق مدیریت شود و به نظر دولت عراق احترام می‌گذاریم.








ظریف: امیدوارم با ادامه همکاری‌ها و تعاملات و تبادل‌های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی بین ایران و استرالیا بتوانیم زمینه را برای بهبود وضع پناهجویان و جلوگیری از سوءاستفاده از قاچاقچیان از این افراد فراهم کنیم

وی با بیان اینکه هر کاری که ایرانی‌ها در عراق انجام می‌دهند با همکاری دولت عراق است، تصریح کرد: در حمایت بین‌المللی از دولت عراق برای مبارزه با افراط و تروریسم نباید گزینشی عمل کنیم، مباحث سیاسی نباید دخیل شود و این مبارزه باید در هماهنگی با دولت عراق و احترام به تصمیمات این دولت باشد.


رئیس دستگاه دیپلماسی ایران با بیان اینکه بمباران‌ها به تنهایی کافی نیست، خاطرنشان کرد: برای حل مشکل افراط و تروریسم نیاز به کمپین بزرگی است. هر گونه تلاش علیه غیرنظامیان برای ما و دولت عراق قابل قبول نیست و ما این پیام را به گروه‌های مختلف در عراق ارسال کردیم. امیدواریم جنایات و بی‌رحمی‌ها توسط داعش متوقف شود.


وزیر امور خارجه در پاسخ به سؤالی در خصوص اظهارات برخی مقامات آمریکایی مبنی بر اینکه گزینه نظامی در مورد ایران روی میز است، تصریح کرد:‌ چنین گزینه‌ای وجود ندارد و تنها راه برای آنها این است که حق ایران را به رسمیت بشناسند و بر اساس احترام متقابل عمل کنند تا استراتژی بهتری در مذاکرات داشته باشند.



بیشاپ: درباره گروه‌های قاچاق انسان و داعش با طرف ایرانی گفت‌وگو کردیم


«جولیا بیشاپ» وزیر امور خارجه استرالیا نیز در نشست خبری مشترک با ابراز خرسندی از حضور در ایران عنوان کرد:‌ این اولین سفر وزیر امور خارجه استرالیا بعد از 12 سال به ایران است.


وی ابراز امیدواری کرد که گفت‌وگوها و تعاملات بین دو کشور ادامه یابد.








بیشاپ: این سفر به دعوت آقای ظریف انجام شده و من در پاسخ به دعوت وزیر امور خارجه فوق‌العاده شما به تهران آمدم.

وزیر امور خارجه استرالیا موضوع داعش را از جمله مواردی برشمرد که با ظریف درباره آن گفت‌وگو کرده است و افزود: ما در عراق به آموزش نظامی نیروهای عراقی می‌پردازیم و درباره کمک و همکاری برای سرنگونی داعش و پایان بخشیدن به رنج مردم سوریه و عراق با یکدیگر گفت‌وگو کردیم.


وزیر امور خارجه استرالیا با بیان اینکه 10 هزار ویزا برای اتباع ایرانی و 8 هزار ویزای موقت هم برای سفرهای توریستی و دیدار با خانواده‌ها صادر می‌شود، خاطرنشان کرد: ما در مورد مبارزه با گروه‌های قاچاق انسان صحبت کردیم و قرار است در این زمینه گفت‌وگوهای کنسولی صورت گیرد. به همین خاطر ما از مقامات ایرانی برای گفت‌وگو در این خصوص و سفر به استرالیا دعوت کردیم.


بیشاپ ادامه داد: ما درخصوص حقوق بشر گفت‌وگوهای سازنده‌ای داشتیم.


وی در پاسخ به سؤالی در خصوص حضور نظامی استرالیا در عراق با بیان اینکه ما معتقدیم که دولت عراق باید ثبات داشته باشد تا بتواند از خود دفاع کند، عنوان کرد: حضور نظامی برای مدت محدودی است تا دولت عراق با ثبات‌تر شود و این با رضایت دولت عراق انجام شده است. امیدواریم با تلاش‌های دولت ایران و ائتلاف و حمایت‌های به عمل آمده بتوان توانایی‌های عراقی‌ها را افزایش داد.


وزیر امور خارجه استرالیا درباره حضور شهروندان استرالیایی در بین داعش با بیان اینکه از 80 و 90 کشور به این منازعه کشیده شده‌اند، خاطرنشان کرد: به نفع امنیت ملی ماست که جلوی آنها را بگیریم و مانع از پیوستن اتباع استرالیایی به آنها شویم.


وی در خصوص دلایل سفرش به تهران و اینکه آیا این سفر منجر به فصل جدیدی از روابط با تهران خواهد شد،‌ گفت: این سفر به دعوت آقای ظریف انجام شده و من در پاسخ به دعوت وزیر امور خارجه فوق‌العاده شما به تهران آمدم.


وی با اشاره به حضور نیروهای استرالیایی در عراق گفت: موضوعات مختلفی وجود دارد که می‌خواهیم در خصوص آن گفت‌وگو کنیم و امیدوارم که دیدار و سفر باعث تعامل بیشتر بین دو کشور شود.


او با ابراز خرسندی از پیشرفت حاصل‌شده در مذاکرات ایران با گروه 1+5 یادآور شد: البته این مذاکرات باید متعادل باشد و برای دو طرف سود و منفعت به همراه داشته باشد.



انتهای پیام/

ارسال نظر