صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۲:۰۱ - ۱۹ آبان ۱۳۹۵
قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر:

کمپ شفق جای نگهداری زنان معتاد نبود/ افزایش 13 درصدی کشفیات مواد مخدر در مرزهای کشور

قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به تعطیل شدن کمپ شفق (محل نگهداری زنان معتاد) در توضیح علت این موضوع گفت: این کمپ بنا به دلایلی محل مناسبی برای نگهداری زنان معتاد نبود.
کد خبر : 132954

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری آنا، علی مویدی قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر در نشست خبری خود که در نمایشگاه مطبوعات برگزار شد، با اشاره به منویات مقام معظم رهبری در خصوص کاهش آسیب‌های اجتماعی اظهار کرد: در راستای این رویکرد این روزها شاهد عزم ملی و بسیج همگانی در جهت کاهش آسیب‌های اجتماعی به ویژه اعتیاد هستیم. یک سال پیش مقام معظم رهبری بر کاهش آسیب‌های اجتماعی تاکید داشتند و به دنبال این موضوع ستاد مبارزه با مواد مخدر در یک آماده‌باش جدی قرار گرفت و اقدامات مهمی را در این زمینه انجام داد.


وی با اشاره به گزارش عملکرد دستگاه‌ها در خصوص کاهش آسیب‌های اجتماعی در محضر مقام معظم رهبری عنوان کرد: در آغاز آبان‌ ماه جلسه‌ای برگزار شد و همه دستگاه‌ها گزارشات خود را به محضر ایشان ارائه دادند و حضرت آقا ضمن تقدیر از دستگاه‌ها در خصوص اقدامات به عمل آمده فرمودند تا این سیاست و عزم ملی استمرار داشته باشد.


مویدی با بیان اینکه ستاد مبارزه با مواد مخدر در تلاش است تا در بحث کاهش آسیب‌های اجتماعی اتفاقات بهتری رقم بخورد، تصریح کرد: بخشی از گزارشات این ستاد توسط رئیس جمهوری در صحن علنی مجلس ارائه شد و ما در امر مبارزه با مواد مخدر با رویکرد اجتماعی شدن از بروز اعتیاد پیشگیری خواهیم کرد.


قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به نقش سایر دستگاه‌ها در پیشگیری از اعتیاد عنوان کرد: دستگاه‌های فرهنگی، دانشگاه‌ها، آموزش و پرورش همگی در این زمینه اقدامات ویژه‌ای را انجام داده‌اند همچنین در حوزه‌های امنیتی، وزارت اطلاعات و دستگاه قضا اقدامات مناسبی انجام شد و مسئولان در حوزه درمان نیز به ساماندهی معتادین متجاهر و معتادینی که باید ترک اعتیاد کنند پرداختند. هدف‌گذاری‌های انجام شده در این سه حوزه باعث سرعت عمل بخشیدن به پیشگیری از اعتیاد شده است.


مویدی در پاسخ به این سوال که چرا کمپ شفق (محل نگهداری زنان معتاد) تعطیل شد و امروز زنان در کجا نگهداری می‌شوند، گفت: در بحث ساماندهی معتادین زنان جزو اهداف و اولویت‌های ما هستند اما شفق به دلایلی با توجه به شرایط روحی، فکری و جسمی زنان مناسب نگهداری آنها نبود به همین منظور زنان معتاد را به سه مرکز دیگر توزیع کردیم و در صدد هستیم تا با همکاری شهرداری تهران و دستگاه‌های دیگر مرکز خاصی را با امکانات و تجهیزات مناسب برای زنان راه‌اندازی کنیم اما جمع‌آوری زنان معتاد در سطح شهر متوقف نشده و ادامه دارد.


وی در پاسخ به سوال دیگری در خصوص واگذاری مراکز ماده 16 به سازمان بهزیستی توضیح داد: ستاد مبارزه با مواد مخدر اخیرا مصوبه‌ای داشت که بر اساس آن مراکز ماده 16 به سازمان بهزیستی واگذار شود مصوبه ابلاغ شده است و در حال تعریف ساز و کار آن هستیم.


کشف 450 تن انواع مواد مخدر طی 7 ماه گذشته


مویدی در پاسخ به سوال خبرنگار آنا در خصوص میزان کشفیات مواد مخدر طی 7 ماه گذشته عنوان کرد: تا به امروز 450 تن انواع مواد مخدر در کشور کشف شده است که 75 درصد کشفیات در مرزها و حاشیه مرزها اتفاق افتاده است. با توجه به هدف‌گذاری انجام شده در شرق کشور شاهد افزایش 13 درصدی کشفیات در مرزهای شرقی هستیم.


وی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار آنا مبنی‌بر اینکه افزایش کشفیات نشان دهنده این است که میزان مواد مخدر ورودی به کشور ما افزایش پیدا کرده است یا تلاش پلیس در این زمینه موفق‌تر بوده است، گفت: آمار کشفیات نشان می‌دهد که هم تلاش پلیس افزایش پیدا کرده و هم قاچاق‌چیان مواد مخدر تلاش می‌کنند تا مواد بیشتری را وارد کشور کنند.


تجهیزات تغییر محسوسی نداشتند


قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر در پاسخ به سوالی در خصوص تغییر تجهیزات پس از برجام توضیح داد: تغییرات محسوسی در این خصوص اتفاق نیفتاده است ما آمادگی هر گونه تبادل اطلاعات و تجهیزات را داریم البته شرایط نسبت به گذشته رو به بهبود است اما تا به امروز کمک خارجی دریافت نکردیم.


اختصاص 66 میلیارد ریال به بودجه بیمه اعتیاد


وی در خصوص بودجه اختصاص یافته به بحث بیمه اعتیاد اضافه کرد: در این خصوص 33 میلیارد ریال بودجه در نظر گرفته شده بود که اخیرا با جلسه‌ای که در ستاد عالی مواد مخدر برگزار شد این بودجه به دو برابر افزایش پیدا کرده است و تا پایان امسال این بودجه 66 میلیارد ریالی تخصیص داده می‌شود.


اجرای طرح کرامت در دو شهرستان


مویدی با اشاره به اجرای طرح پایلوت کرامت در دو شهرستان فلاورجان اصفهان و ملایر توضیح داد: با همکاری بسیج این طرح به صورت پایلوت در حال اجرا است و در صدد هستیم در صورت موفقیت طرح آن را در تمام استان‌ها اجرایی کنیم.


وجود سرب در تریاک را تایید نمی‌کنم


قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر در پاسخ به سوال خبرنگاری در خصوص مرگ و میر معتادان بر اثر مصرف تریاک آلوده به سرب توضیح داد: وجود سرب در مواد مخدر را تایید نمی‌کنم البته تریاک به ذات خود مقداری سرب دارد اما اینکه این موضوع مرگ را تشدید کند یا خیر در مراکز علمی هنوز به نتیجه نرسیده است.


انتهای پیام/

ارسال نظر