صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

انتقادها از هزینه تراشی ها برای زائران اربعین

اسمش را چه باید گذاشت؟ کج سلیقگی مسئولان دست اندرکار یا خدای نکرده سودجویی و کیسه دوختن برای کسب درآمد از زائران اربعین. مسئولان برگزار کننده در بخش های مرتبط با سفر زائران اربعین، دوسالی است که به اشکال گوناگون برای زائران اربعین هزینه تراشی می کنند. هزینه 25 هزارتومانی بیمه و هلال احمر، هزینه کارگزار روادید، هزینه روزانه5 هزار تومان برای پارکینگ(بیابان های مرزی)، افزایش دوبرابری قیمت بلیت اتوبوس های بین شهری از مرزها برای بازگشت زائران، همچنین بلیت پروازها که شنیده شده گاهی تا حدود دو میلیون هم به فروش رفته است.
کد خبر : 132563

به گزارش گروه رسانه های دیگر خبرگزاری آنا به نقل از خراسان، این گونه اعداد و ارقام و هزینه تراشی ها برای سفر معنوی اربعین که مهم ترین هدفش، به تصویر کشیدن شکوه و عظمت جریان فرهنگ اسلامی است، نه تنها توجیهی منطقی برایش نمی توان متصور شد، چه بسا ذهنیت زائران و مردم را به این نکته متوجه کرده است که نکند مسئولان می خواهند از سفر این صدها هزار زائر پیاده اربعین کیسه ای برای درآمدزایی بدوزند. همه این ها در شرایطی است که فرهنگ و سنت دیرینه پذیرایی و خدمت خالصانه به زائر کربلا از زیباترین و باشکوه ترین آیین های زیارت حضرت اباعبدا... الحسین(ع) است.


بسیاری از مردم در مسیرهای منتهی به مرزها، به ویژه بسیاری از مردم عراق چه فقیر و چه غنی، روزها و ماه ها انتظار می کشند که به هر نحو ممکن خودشان را به مسیر انبوه زائران پیاده اربعین برسانند و با افتخار نان و آبی به دست زائران بدهند. مگر ندیدیم آن پیرزن فقیرعراقی را که مبلغی را قرض کرده بود و در مسیر زائران می ایستاد و به آن ها التماس می کرد که برای استراحت و صرف غذا به خانه اش بروند. این است آن عظمت عشق و آن حماسه زائران و خادمان اربعین.در حال حاضر 25 هزار تومان بابت هزینه هلال احمر و بیمه از زائران دریافت می شود(حالا بماند که توجیه این میزان مبلغ برای بیمه و هزینه هلال احمرچیست؟) درصورتی که بسیاری از مردم با صرف همین مقدار هزینه خود را به مرز می‌رسانند. یا روزانه 5 هزار تومان برای پارکینگ (البته بیابان) دریافت می شود. چه رویکردی برای این نوع نگاه می‌توان متصور شد جز این که برخی از این طریق به فکر درآمدزایی افتاده اند.



کار فرهنگی و بودجه فرهنگی

اگر دولت و بخش هایی که بودجه های کلان فرهنگی در اختیار دارند بخشی از سرفصل هزینه های خود را به این مسیر گسیل کنند چه اتفاقی می افتد؟ مگر کار فرهنگی موفق جز یک پروژه هدفمند و اثرگذار است؟

اگر مسئولان کمی منطقی تر در رویدادهای فرهنگی و اثربخشی آن تامل کنند به طور قطع نوع نگاهشان به آنچه اکنون برای سفرهای اربعین درحال رخ دادن است، تغییر خواهد کرد. البته این بی سلیقگی ها در هزینه تراشی برای زائران اربعین انتقادهایی را از جانب برخی نمایندگان مجلس و ائمه جمعه در پی داشته است. در این رابطه نماینده‌ ولی‌فقیه در استان البرز با گلایه از برخی تصمیمات در حوزه‌ خدمت‌رسانی به زائران اربعین حسینی در داخل کشور خواستار شور و اهتمام جهان تشیع در برپایی هر چه باشکوه‌تر این اجتماع بین‌المللی شیعه شد.

آیت‌ا... سیدمحمدمهدی حسینی‌همدانی در جلسه ستاد احیای امر به‌ معروف و نهی از منکر استان البرز گفته است: «افزایش قیمت خدمات داخل کشور در ایام اربعین در صورتی‌که کشور میزبان، تمام توانایی‌ها و امکانات خود را برای پذیرایی رایگان از زائرین اباعبدا... الحسین(ع) در این ایام بسیج کرده است چه معنایی می‌تواند داشته باشد. می‌بینید که در عراق قیمت‌ها را پایین می‌آورند در خانه‌ها را باز می‌گذارند و تمام امکانات را به‌طوری گسترش می‌دهند که همه تشویق به این حرکت شوند، از آن‌ طرف در داخل کشور ناگهان هزینه‌ها به شکل عجیبی دو یا چند برابر می‌شود.افزایش هزینه‌ها و ایجاد موانع مالی برای زائران اربعین بیانگر نوعی سودجویی و منفعت‌طلبی است که برای یک جامعه‌ اسلامی و شیعی شایسته نیست. این افزایش‌ها راه را برای سودجویان در مرزها و مسیرهای رفت و برگشت نیز باز می‌گذارد تا با خیال راحت اقدام به دریافت هزینه‌های بی‌دلیل و سنگین از زائران کنند.»

انتقاد از اقدامات غیرقانونی

حسینعلی حاجی‌دلیگانی نماینده مردم شاهین‌شهر در مجلس شورای اسلامی نیز با بیان این که هر ساله راهپیمایی اربعین حسینی با شکوه‌تر از سال قبل برگزار می‌شود، گفته است: «اعلام شده است اگر هر فردی می‌خواهد به سفر اربعین برود باید 25 هزار تومان بیمه اجباری به هلال احمر پرداخت کند. سؤال بنده این است که بر چه اساسی باید این مقدار پول از مسافران اربعین دریافت شود؟ بعضی از مردم با همین 25 هزار تومان تا دم مرز می‌آیند و پس از آن به خیل راهپیمایان و مسافران اربعین می پیوندند. از هیئت رئیسه مجلس درخواست دارم دستور داده شود تا کمیسیون فرهنگی این موضوع را پیگیری کند چون مبنای قانونی ندارد.»به هر روی این سوال مطرح است که چرا دولت و بخش هایی که بودجه های کلان فرهنگی در اختیار دارند در این مسیر گام های جدی‌تر بر نمی دارند. این هراس وجود دارد که نکند این گرایش به درآمدزایی از زائران اربعین در سال های آینده جدی تر شود و کم کم سفر اربعین به یک سفر گران تبدیل شود.


انتهای پیام/

ارسال نظر