صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

سیدرضا صالحی امیری: مهمترین نیاز جامعه فرهنگی، امنیت فرهنگی است

سیدرضا صالحی امیری در مراسم معارفه‌اش به عنوان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، گفت: «ما آمدیم تا شما احساس آرامش و امنیت کنید و هیچ شأن و رسالتی جز این برای خود قائل نیستیم.»
کد خبر : 132545

به گزارش خبرنگار فرهنگی آنا، سید رضا صالحی امیری حوزه فرهنگ را به مثابه اقیانوسی دانست که همه انسان‌های تشنه می‌توانند از آن سیراب شوند و گفت: «امروز ما و شما به این باور رسیدیم که فرهنگ روح تعالی، فضیلت، انسانیت، اخلاق و کرامت است. جامعه بی‌فرهنگ جامعه بدون روح و احساس است و از این منظر ما در کنار خوراک و پوشاک به فرهنگ نیاز داریم که بتوانیم حیات معنوی داشته باشیم. انسان‌های بی‌فرهنگ مرده متحرک هستند و از این منظر دولت روحانی به عنوان پرچمدار دولت فرهنگی شعار اعتدال، دیانت، عقلانیت را مطرح کرد. حضور شما نیز در این جمع در کنار اسحاق جهانگیری دو پیام دارد: پیام شما به اسحاق جهانگیری که ما دولت را در مسیر حرکت فرهنگی حمایت می‌کنیم و دوم پیام دکتر جهانگیری و ما به شما این است که قطار در حال حرکت فرهنگ را به سمت قله‌های توسعه و پیشرفت با سرعت و نشاط بیشتری به حرکت درمی‌آوریم.»


وی ادامه داد: «ما آمدیم تا شما احساس آرامش و امنیت کنید و هیچ شأن و رسالتی جز این برای خود قائل نیستیم. دولت و دستگاه فرهنگی و تمام کارکنان نیز هیچ شأنی جز خدمت به اصحاب فرهنگ و هنر برای خود قائل نیستند و دستور ریاست جمهوری به من این است که راه روشن حرکت فرهنگی را با سرعت و نشاط بیشتر ادامه دهم که این یک دستور و یک باور است که از همین باور به این نتیجه می‌رسیم که این کشتی امروز به ثبات نیاز دارد و ما برای رسیدن به ثبات به شما نیازمند هستیم، چرا که به تنهایی قادر به حرکت در این مسیر پرتلاطم نخواهیم بود.»


وی مهمترین نیاز جامعه فرهنگی را امنیت فرهنگی دانست و ادامه داد: «امنیت فکر، امنیت قلم، امنیت بیان امری است که همه انسان‌ها به آن نیاز دارند و فرهیختگان بیشتر. برای رسیدن به امنیت نیاز به اخلاق داریم و اخلاق اکسیر نجات‌بخش در شرایط فعلی است و در مقابل بداخلاقی، معرفت و انسانیت را زایل می‌کند.»


وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: «ما به دنبال گفت‌وگو هستیم، گفت‌وگو یک نیاز عاجل در جامعه است و باعث کاهش عصبیت می‌شود و در مقابل اشتراکات بیشتری را به وجود می‌آورد. ما از این منظر گفت‌وگوی فرهنگی را آغاز می‌کنیم.»


وی در سخنانش اعلام کرد: «در کتابخانه ملی به این نتیجه رسیدیم که با برگزاری 551 گفت‌وگوی فرهنگی توانستیم قلب‌ها را به هم نزدیک‌تر کنیم و چالش‌ها را کمتر.»


وی در ادامه بیان کرد: «به میزان ملت ایران تنوع و تکثر وجود دارد و ما نمی‌توانیم خودانگاری و مطلق‌انگاری داشته باشیم. ما باید تمام نحله‌ها را به رسمیت بشناسیم، به خصوص فرهنگ‌های بومی و سنتی. ما باور داریم که باید عرصه فرهنگی را از اجبارسازی و انکارسازی دور کنیم. عرصه فرهنگی، عرصه باورهاست و نه بایدها. از این منظر همه ما در همه سطوح باید تلاش داشته باشیم که جوانان و جامعه‌ را نسبت به باورهای درونی تقویت کنیم و از رویکردهای اجباری و مکانیکی پرهیز کنیم. ما باید با عقلانیت و واقع‌گرایی، جامعه‌نگری، همه‌جانبه‌نگری و پرهیز از شتاب‌زدگی و درک واقعیت‌های جامعه تصمیم صحیح را سرلوحه کار قرار دهیم. باید بپذیریم که مبانی نظری و گفتمان فرهنگی غالب بر نظام، گفتمان مقام معظم رهبری است و از این منظر است سیاست‌ها و برنامه‌ها و عملکرد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در مسیر گفتمان باید جاری و ساری باشد. ما بر این باور هستیم که روح حاکم بر فرهنگ و هنر در جامعه باید دینی باشد و بر این اساس باید تلاش کنیم که دغدغه مراجع و مقام معظم رهبری با اقدامات و برنامه‌هایی که در راستای تعالی فرهنگی است، رفع کنیم.»


انتهای پیام/

ارسال نظر