صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۰:۳۹ - ۱۳ بهمن ۱۳۹۳

استفاده از ریزماهواره‌ها برای پیش‌بینی دقیق‌تر وضع هوا

یک شرکت نوپای آمریکایی به تازگی ریزماهواره‌هایی را طراحی کرده است که با اندازه‌گیری پارامترهای مهم هواشناسی، پیش‌بینی وضعیت آب‌وهوا را 100 برابر دقیق‌تر می‌کنند.
کد خبر : 1325

به گزارش خبرگزاری آنا به نقل از Gigom، در بعضی کشورها، شرایط آب‌وهوا آنقدر متغیر است که شهروندان آن زمانی که می‌خواهند از خانه بیرون بیایند، باید دقیقا بدانند که هوا تا ساعاتی بعد چگونه خواهد بود. آیا چتر یا کاپشن همراه خود ببرند؟


معمولا مراکز هواشناسی و به ویژه بخش پیش‌بینی این مراکز با استفاده از داده‌های 20 ماهواره‌ای که دور کره زمین می‌چرخند و سیستم‌های هوایی را مانیتور می‌کنند، شرایط آب‌وهوایی را برای چند ساعت تا چند روز آینده تخمین می‌زنند. اما این اطلاعات همیشه هم برای پیش‌بینی دقیق کافی نیستند.


به همین دلیل «اسپایر» (Spire)، ‌یک شرکت نوپای سانفرانسیسکویی در حال آزمایش گروهی از ریزماهواره‌هایی است که برای جمع‌آوری اطلاعات بیشتر هواشناسی مورد استفاده قرار خواهند گرفت.


اسپایر قرار است 20 تا از این ریزماهواره‌ها را تا پایان امسال میلادی وارد مدار زمین کند. البته هدف نهایی این شرکت، قرار دادن 100 ریزماهواره تا سه سال و نیم دیگر است.


محققان این شرکت معتقدند که در صورت تکمیل این پروژه، ریزماهواره‌ها 100 برابر بیشتر از وضعیت کنونی اطلاعات در اختیار مراکز هواشناسی قرار خواهند داد و به همین میزان نیز دقت پیش‌بینی‌ها بیشتر خواهد شد.





پیتر پلاتزر، مدیرعامل شرکت اسپایر گفت: «ما قصد داریم از تمامی مزیت‌ها و امکانات فناوری‌های کنونی در بخش هواشناسی بهره ببریم. فناوری که توسعه داده‌ایم موجب خواهد شد که پیش‌بینی شرایط آب‌وهوا دقیق‌تر شده و بیشتر به واقعیت نزدیک شود».


این ریزماهواره‌ها سه پارامتر مهم پیش‌بینی هوا یعنی رطوبت، دما و فشار را در جو زمین اندازه‌گیری می‌کنند. این ماهواره‌ها مجهز به حسگرهایی هستند که فقط چند سال عمر دارند و طراحان معتقدند که هر چند سال یکبار می‌توانند حسگرها را با حسگرهای پیشرفته‌تر و به‌روزتر جایگزین کرد.


مترجم: نسترن صائبی



انتهای پیام/

ارسال نظر