خودروهای خودران همچنان به هدایت انسان نیازمند خواهند بود
به گزارش گروه علم و فناوری آنا به نقل از فارس، یافتههای جدید گارتنر نشان میدهد که تا سال 2020 ماشینهای هوشمند که از توان یادگیری خودکار برخوردارند به یکی از پنج حوزه مهم سرمایهگذاری 30 درصد از مدیران ارشد فناوری شرکتهای بزرگ مبدل میشوند.
این ماشینها که قادر به کسب تجربه و واکنش مناسب در صورت وقوع شرایط پیشبینی نشده هستند، بدون کنترل انسان میتوانند وظایف محوله را انجام دهند و لذا استفاده از آنها به سود شرکتهای تجاری است.
اما به گفته برایان پرنتیس، معاون ارشد گارتنر، تمامی اینها به معنای خودمختاری کامل ماشینهای هوشمند نیست و چنین امری نه مطلوب است و نه ممکن.
به گفته این مدیر شرکت گارتنر انسانها هنوز هم آخرین و مهم ترین نقطه اتکای این محصولات هستند. بنابراین یک خودروی خودران هنوز هم به فرمان نیاز دارد تا در شرایط حاد یک انسان آن را کنترل کند. البته در این خودروها راننده دیگر کنترل فعال و دائمی اتومبیل را بر عهده ندارد و تنها ناظر منفعلی است که به مشاهده شرایط بسنده میکند و در صورت لزوم برای دخالت خودرو وارد عمل میشود.
وی میافزاید که به هر حال شرایط محیطی به طور صددرصد و کامل توسط ماشینهای هوشمند قابل پیش بینی نخواهد بود و لذا نیاز به مداخله انسان در چنین شرایطی برطرف نمی شود. لذا شرکتهای فناوری باید مشخص کنند که چه عواملی در چه شرایطی قابل کنترل نخواهند بود تا در چنین شرایطی انسانها برای جلوگیری از وقوع فجایع غیرقابل جبران و مقابله با آسیب دیدن انسانها وارد عمل شوند.
انتهای پیام/