ساخت موتور جت با 35 درصد قطعات پرینتی
به گزارش گروه علم و فناوری آنا به نقل از GE Aviation، پرینترهای سهبعدی راهی طولانی را از ورود به صنعت تا امروز طی کردهاند اما این راه طولانی در مدت کمی پشت سر گذاشته شد. عمر پرینترهای سهبعدی هنوز به یک دهه نرسیده است اما راه خود را به صنایع هوا-فضا که از جمله پیشرفتهترین و سختگیرترین صنایع است گشودهاند.
شرکت جنرال الکتریک و آزمایشگاه پیشرانههای توربوی پیشرفته (ATP) در این شرکت طی اعلامیهای خبر از آزمایش موفقیت آمیز موتور a-CT7 دادند. این موتور که 35 درصد از آن توسط پرینترسهبعدی ساخته شده است، پنج درصد سبکتر از نمونههای مشابه و دارای علکرد سوخت یک درصد بهتر از دیگر نمونههاست.
توان این موتور 1240 اسب بخار است و مهندسان جنرال الکتریک موفق شدند 900 قطعه از آن را تنها در 16 قطعه پرینتی خلاصه کنند. رمز موفقیت وزنی و بازدهی این موتور در این است که به جای استفاده از پرچها و جوشهای فولادی برای اتصال قطعات موتور، از پرینتر سهبعدی برای ساخت یکتکه قطعات پیچیده استفاده میشود.
نکته بسیار مهم دیگری که موجب توجه جنرال الکتریک به طراحی و ساخت با پرینتر سهبعدی شده است، مساله زمانبندی و کاهش هزینههای مرتبط با زمان است. بنابر اعلامیه، مرحله آزمون نخستین این موتور شش ماه زودتر از موعد با موفقیت انجام شده است و این پیروزی را مدیون ساخت مهمترین قطعات موتور با استفاده از پرینتر سهبعدی آن هم طی مدت دو روز است.
پرینترهای سهبعدی نیاز به طراحیهای مرحلهبندی شده، تست آلیاژهای مختلف و تلاش برای همسان کردن اتصالات را از بین میبرند و حتی قطعاتی مانند یاتاقان، مخازن روغن و پوشش اگزوز نیز توسط پرینتر و در مدتی اندک ساخته شده است. از آنجایی که کار با پرینترهای سهبعدی به صورت یکپارچه و تقریبا بدون نیاز به همسانسازیهای بعدی قطعات انجام میشود، در آینده این وسایل پیشرفت و سرعت تکنولوژی را به شدت تغییر میدهند.
مترجم: محمدرضا احمدینیا
انتهای پیام/