صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۱:۵۱ - ۱۶ آبان ۱۳۹۵
در حاشیه بازدید از غرفه آنا در نمایشگاه مطبوعات:

زرهانی: طرح کرسی‌های آزاداندیشی در مدارس سما اجرا می‌شود/ باید از ظرفیت استادان دانشگاه آزاد اسلامی در مدارس سما استفاده کنیم

دکتر سیداحمد زرهانی، رئیس سازمان سما دانشگاه آزاد اسلامی از راه‌اندازی طرح کرسی‌های آزاداندیشی در مدارس سما و آموزش فلسفه به کودکان در این مدارس خبر داد.
کد خبر : 132084

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، دکتر سیداحمد زرهانی، رئیس سازمان سما دانشگاه آزاد اسلامی صبح امروز با حضور در غرفه رسانه‌های دانشگاه آزاد اسلامی در بیست و دومین نمایشگاه مطبوعات در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا گفت: «انسان‌های جوان فکر باز و مهیای ایده‌پردازی دارند و اگر زمینه‌ دانش‌افزایی و تحقیق برایشان فراهم شود، یعنی بتوانیم میدانی را فراهم کنیم که دانش‌آموزان در معرض اندیشه‌های استادان قرار بگیرند و استادان نیز بتوانند با کالبدشکافی مسائل اجتماعی، صنعتی، علمی، فرهنگی، فناوری و غیره افق‌های نو را در آنها ایجاد کنند، در این صورت است که آنها می‌توانند ایده‌های خوب بدهند.»


زرهانی گفت: «در حال‌حاضر در همه حوزه‌ها جوان‌ها به مراتب از ما پیشتازتر هستند. دکتر حمید میرزاده در ابتدای سال تحصیلی زنگ یکی از مدارس سما را به صدا درآورد و در آنجا دو پیشنهاد داد تا سازمان سما بر روی آنها کار کند. اول پیدا کردن راهکارها برای حفظ محیط‌زیست بود و پیشنهاد دوم تشویق دانش‌آموزان به راه‌اندازی بانک ایده‌پردازی بود. دستورالعمل این مهم را تنظیم و به 600 مدرسه سما در سراسر کشور ارسال کرده‌ایم و دانش‌آموزان هم‌اکنون در حال ارسال ایده‌های خود به سازمان هستند.»


او افزود: «از دانش‌آموزان خواسته‌ایم متناسب با هر موضوعی در جامعه ایده‌های خود را ارسال کنند. ما به آنها اجازه‌ داده‌ایم تا به صورت آزاد در هر موضوعی ایده‌های خود را به ما بدهند. توقع ما این بوده است که دانش‌آموزان در معیت استادان قرار بگیرند و فکر آنها باز شود، اما اخیرا در زابل استادان در مدارس سما تدریس هم می‌کنند. ما قصد داریم این ایده‌ها را مدون و در اختیار حوزه‌های پژوهشی دانشگاه قرار دهیم. مسلما خیلی از تحولات جهان علم مبنایش تخیل بوده است، یعنی عده‌ای فکرشان را پرواز داده‌اند و توانستند یک افق را ترسیم کنند و خود یا دستگاه‌های بعدی براساس آنها ابداعات، اختراعات و اکتشافات را انجام داده‌اند و امروز ما از آنها بهره‌برداری می‌کنیم.»


رئیس مدارس سما ادامه داد: «در کنار جمع‌آوری ایده‌های دانش‌آموزان، ما سه کار مهم دیگر را انجام می‌دهیم. اول آموزش فلسفه به کودکان است؛ دوم راه‌اندازی پژوهش‌سراهای دانش‌آموزی و سوم که کار بسیار جدیدی است و با الهام از رهنمودهای مقام معظم رهبری و ریاست هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی آیت‌الله هاشمی رفسنجانی ایجاده که طرح راه‌اندازی کرسی‌های آزاداندیشی در مدارس سما است. ما معتقدیم دانشگاه برای آزاداندیشی خوب است و اصلا جای آزاداندیشی در دانشگاه است، اما پایه‌های آن باید در دوره کودکی بلکه در پیش‌دبستانی و حتی در محیط خانه ایجاد شود تا آنها از انجماد فکری، تعصب، استبدادپذیری، سلطه‌پذیری و سلطه‌گری نجات پیدا کنند و یاد بگیرند با هم گفت‌وگو کنند، در حل مشکلات به هم کمک کنند، کار گروهی انجام دهند و انتقادپذیر باشند. البته ما در آغاز راه هستیم ولی چارچوب آن را آماده کرده‌ایم و ادامه می‌دهیم.»


زرهانی به مشکلاتی که در نظام تعلیم و تربیت ایران وجود دارد اشاره کرد و افزود: «ما آفاتی را در نظام تعلیم و تربیت داریم. نسل من دو کتاب خوانده‌اند؛ اول کندوکاوی در مسائل تربیتی ایران و دوم مدیر مدرسه جلال آل احمد؛ این دو کتاب نقد آموزش و پرورش پهلوی است. ما وقتی حدود 40 سال پیش این کتاب‌ها را خواندیم، متوجه شدیم آفات عمیقی در آموزش و پرورش ایران وجود دارد. امروز که نزدیک چهار دهه از آن دوران گذشته است، خیلی از تحولات در نظام آموزشی ما به وجود آمده است. سبک مدرسه‌داری ما عوض شده است و خیلی پیشرفت کرده‌ایم، اما متاسفانه سایه‌روشنی از آن آفات هنوز هم وجود دارد. از جمله تنبیه بدنی که در گوشه و کنار ایران هست و این یک آفت است. به نظر من این نشانه نوعی استبداد در روابط اجتماعی ما است و اینها را باید با کار فرهنگی، فکری و با اصلاح روش‌ها برطرف کنیم.»


او گفت: «ما در آزاداندیشی فقط دنبال راه‌اندازی کرسی نیستیم و یکی از کارهایمان این است که بچه‌ها را در یک فضای سالم نگه داریم تا با هم گفت‌وگو کنند. مهم‌تر از آن اصلاح سازوکارهاست که ما بر روی آنها کار می‌کنیم. ما به دانشگاه آزاد اسلامی با 36هزار عضو هیات علمی متصل هستیم و در دانشگاه آزاد اسلامی فقر علمی وجود ندارد و تنها مشکل ما دریافت این دانش از استادان و انتقال آن به سماست. این یک کار تدریجی و نسبتا میان‌مدت است که اگر اتفاق بیفتد رویکردها عوض می‌شوند.»


رئیس سازمان سما در پایان به سند دانشگاه اسلامی و اجرای آن در دانشگاه‌ها اشاره کرد و گفت: «تلاش زیادی در دانشگاه آزاد اسلامی برای اجرای سند دانشگاه اسلامی وجود دارد. در هیات‌رئیسه دانشگاه، معاونت فرهنگی و حتی در بین دانشجویان براساس گزارش‌هایی که ارائه می‌شود روند بسیار خوبی وجود دارد. اخیرا همایش بزرگ دانشگاه آزاد اسلامی با عنوان امام‌حسین‌(ع) از دیدگاه اهل سنت در زاهدان برگزار شد و هم اهل سنت و جماعت و هم اهل تشیع از این ابتکار دانشگاه آزاد اسلامی استقبال کردند. ما باید از دانشجویان و دانش‌آموزان بیشتر استفاده کنیم و ابتکار و عمل را به دست آنها بدهیم. اگر این کار انجام شود، ظرفیت‌های خوبی برای اسلامی شدن به وجود می‌آید. فقط نصیحت کردن کفایت نمی‌کند؛ ما باید میدان‌های عملی را طراحی کنیم که سازنده و خوش‌بازده باشد تا استعدادها شکوفا شود.»


انتهای پیام/

ارسال نظر