دبیر کل هیات مؤسس دانشگاه آزاد اسلامی: محیط رقابتی آموزش عالی نیاز به رصد مستمر دارد
به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، علیمحمد نوریان در نشست هماندیشی دبیر کل هیات موسس دانشگاه آزاد اسلامی با روسای واحدها و مراکز دانشگاهی هیات عالی نظارت منطقه 9 استانهای همدان، لرستان و مرکزی که به میزبانی واحد همدان برگزار شد، گفت: «آموزش عالی در دنیا بهصورت یک صنعت معرفی میشود که در این صنعت دانشگاهها بهصورت یک بنگاه اقتصادی اداره میشوند و دارای بودجه دولتی نیستند، مدل کسبوکار آنها مشابه بوده و برای جذب دانشجو رقابت میکنند و درآمد شهریهای سهم اصلی درآمدهای آنهاست.»
دبیر کل هیات موسس دانشگاه آزاد اسلامی، افزود: «صنعت آموزش عالی در دنیا، آموزش عالی را بهصورت یک خدمت به خریداران واسط (دانشجویان) و خریداران نهایی (کارفرمایان) میفروشند.»
نوریان اظهار کرد: «دو دانشگاه استنفورد و امآیتی از منظر اقتصادی جایگاه دهم و یازدهم را در اقتصاد جهانی به خود اختصاص دادهاند دانشگاه استنفورد بر اساس آمار منابع معتبر تا به امروز 5 میلیون و 400 هزار شغل، 39 هزار و 900 شرکت و 30 هزار موسسه غیرانتفاعی با اقتصاد 2700 میلیارد دلاری و دانشگاه امآیتی با اقتصاد 2 هزار میلیارد دلاری تا به امروز 3 میلیون شغل و 25 هزار و 800 شرکت راهاندازی کردهاند.»
وی اظهار کرد: «این در حالی است که در دانشگاه امآیتی 2 هزار و 982 عضو هیات علمی، 11 هزارو 67 دانشجو مشغول به فعالیت هستند و در دانشگاه استنفورد 4 هزار و 140 عضو هیات علمی، 15 هزارو 845 دانشجو مشغول به تحصیل هستند.»
دبیر کل هیات موسس دانشگاه آزاد اسلامی افزود: «سه موج تاریخساز در 50 سال گذشته در دنیا رخداده است، موج اول در دهه 70 – 60 میلادی که عصر کامپیوتر و اتوماسیون در دنیا فراگیر شد و رشد بهرهوری را شاهد بودیم، موج دوم در دهه 90 -80 میلادی، اینترنت و عصر ارتباطات که موجب هماهنگی و یکپارچهسازی در دنیا شد و موج سوم از 2014 تاکنون اینترنت اشیا و تارنمای اشیا که از آن به عنوان عصر محصولات هوشمند و متصل نامبرده میشود.»
نوریان گفت:«عصر محصولات هوشمند یا همان تارنمای اشیا، موجب کاهش هزینه، افزایش کارآمدی، افزایش کیفیت، مصرف انرژی کمتر و امنیت بیشتر شده است.»
وی بیان کرد: «در این عصر فضای رقابتی شدیدتر شده و موجب میشود که محیط رقابتی در همه چیز به وجود بیاید بهطور مثال در تهدید ورود رقبای جدید، شدت رقابت بین رقبای موجود، تهدید کالاهای جایگزین، قدرت چانهزنی خریداران، قدرت چانهزنی تامینکنندگان از این دست محیط رقابتی است.»
دبیر کل هیات موسس دانشگاه آزاد اسلامی، تصریح کرد: «صنعت آموزش عالی همچون صنایع دیگر یک محیط رقابتی دارد که سودآوری و موفقیت دانشگاه آزاد اسلامی وابسته به این محیط رقابتی است و این محیط رقابتی مانند خود دانشگاه آزاد اسلامی نیاز به رصد مستمر و بلادرنگ دارد.»
نوریان اظهار کرد: «نیروی تاسیس دانشگاههای جدید، نیروی رقابت بین دانشگاههای موجود، نیروی روشهای جایگزین آموزش عالی، نیروی قدرت چانهزنی دانشجویان و کارفرمایان، نیروی قدرت چانهزنی اساتید، پنج نیروی تشکیلدهنده محیط رقابتی در صنعت آموزش عالی در عصر حاضر هستند.»
دبیر کل هیات موسس دانشگاه آزاد اسلامی، گفت: «دانشگاههای جدید با ورود خود به صنعت آموزش عالی ظرفیت جدید برای پذیرش دانشجو میآفرینند و تمایل دارند سهمی از بازار را به خود اختصاص دهند و با تاسیس دانشگاههای جدید، یا شهریهها تحتفشار کاهشی قرار میگیرند یا هزینه دانشگاههای موجود رو به افزایش میرود و در هر حال تاسیس دانشگاههای جدید باعث کاهش سودآوری صنعت آموزش عالی و دانشگاه آزاد اسلامی میشود.»
وی تاکید کرد: «هفت عامل صرفهجویی مقیاس، تمایز محصول، نیاز به سرمایه، هزینه جابجایی، دسترسی به کانالهای توزیع، معایب هزینهای به غیر از مقیاس و مقررات دولتی موانع تاسیس دانشگاههای جدید در دنیا هستند.»
نوریان ادامه داد: «صرفهجویی مقیاس، موجب کاهش هزینه تمامشده انجام یک کار است، کسی که میخواهد دانشگاه جدید تاسیس کند یا باید با مقیاس بزرگ شروع کند که ریسک کارش بالا میرود و یا باید با مقیاس کم شروع کند که در این صورت هزینه تمامشده او بالا خواهد بود و در هر دو حالت کار برای کسی که برای اولین بار میخواهد وارد صنعت آموزش عالی شود سخت خواهد شد و صرفهجویی مقیاس ابزار استراتژیک و بسیار مهمی برای دانشگاه آزاد اسلامی محسوب میشود اما سؤال اینجاست که آیا دانشگاه آزاد اسلامی توانسته است از هزینه تمامشده بهعنوان یک استراتژی اصلی خود استفاده کند؟»
دبیر کل هیات موسس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه تمایز محصول از طریق نام تجاری، مانعی بزرگ برای ورود به هر صنعتی است، گفت: «در صنایعی که مارک تجاری قدرت زیادی داشته دارند، ورود به آن صنایع بسیار سخت است اما در صنعت آموزش عالی غیردولتی متاسفانه هنوز تمایز محسوسی بین فارغالتحصیل دانشگاه آزاد اسلامی و دانشگاههای رقیب غیردولتی وجود ندارد و این موضوع باید بهعنوان یک استراتژی بازدارنده مدنظر قرار گیرد تا مانع جدی ورود دیگران به صنعت آموزش عالی شود.»
وی افزود: «نظارت و ارزیابی داخلی یعنی رصد مستمر و بلادرنگ دانشگاه آزاد اسلامی، نظارت و ارزیابی محیطی، رصد مستمر و بلادرنگ محیط رقابتی دانشگاه آزاد اسلامی، نظارت و ارزیابی استراتژیک، ترکیب نظارت و ارزیابی داخلی و محیطی و اندازه گیری مستمر قدرت رقابتی دانشگاه آزاد اسلامی از وظایف اصلی دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد اسلامی است.»
نوریان بیان کرد: «بسیاری سؤال میکنند که آیا نگرش صنعتی به آموزش عالی باعث افت کیفیت در آموزش عالی نمیشود؟ نگرش صنعتی با تاکید بر نیروهای رقابتی باعث افزایش نوآوری و افزایش کیفیت میشود. رقابت در همه صنایع علت اصلی نوآوری است. رقابت برای کاهش هزینهها باعث افزایش کیفیت میشود. بهعبارتدیگر افزایش کیفیت یکی از روشهای مهم کاهش هزینههاست.»
دبیر کل هیات موسس دانشگاه آزاد اسلامی تصریح کرد: «در نگرش صنعتی، دانشگاه آزاد اسلامی یک بنگاه علمی اقتصادی (Business) در نظر گرفته میشود که در محیط رقابتی عمل میکند و باید با استراتژی سعی در افزایش قدرت رقابتی خود کند. بنابراین سبک مدیریتی دانشگاه آزاد اسلامی هم تحت تاثیر قرار میگیرد.»
وی عنوان کرد: «با توجه به توسعه سریع تکنولوژی و برنامههای استراتژیک آموزشی در دو دهه گذشته و نقش پیشرو دو دانشگاه استنفورد و امآیتی بهعنوان بنگاههای علمی، فناوری و اقتصادی بزرگ دنیا، آیا دانشگاه آزاد اسلامی توانسته است بهعنوان یک جنبش بینظیر علمی در بعد از انقلاب با تکیهبر پتانسیلهای مردمی (و نه دولتی) به عنوان بزرگترین دانشگاه حضوری دنیا، نقش مناسب در توسعه علم، فناوری و اقتصاد پایدار کشور و منطقه ایفا نماید؟»
نوریان بیان کرد: «متاسفانه نظام آموزشی در کشور ما هنوز در بیشتر موارد در حوزه نسل اول و دوم گرفتار است هیچ ارتباط منطقی بین نیاز جامعه در مشاغل مختلف با آموزشهای دانشگاه آزاد اسلامی وجود ندارد و اراده هیات موسس و بهویژه ریاست آن بر کیفیسازی آموزش و پژوهش در دانشگاه آزاد اسلامی است.»
دبیر کل هیات موسس دانشگاه آزاد اسلامی تاکید کرد: «تا زمانی که نگاه کشور و نهادهای مسئول آن و دانشگاه آزاد اسلامی منطبق بر آخرین یافتههای جهان نشده است بهعنوان یک نگاه واقعگرایانه به وضعیت و شرایط موجود برمیگردیم و وظیفه دبیرخانه هیات موسس را بر اساس قوانین، مقررات و مصوبات موجود پی میگیریم هرچند که به نظر میرسد تغییر اساسی و غالب شدن بر مشکلات دانشگاه نیاز به تغییر نگرش و استراتژی دارد.»
به گزارش آنا، علیمحمد رنجبر رئیس هیات عالی نظارت منطقه 9، سید علیاصغر تروهید معاون هیات عالی نظارت این منطقه و رؤسای واحدها و مراکز دانشگاه آزاد اسلامی در استانهای لرستان، مرکزی و همدان در این نشست حضور داشتند.
انتهای پیام/