صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۶:۳۳ - ۱۵ آبان ۱۳۹۵
مشاور وزیر علوم :

رشد کیفیت، بین‌المللی شدن و حرکت به سوی دانشگاه کارآفرین، اولویت‌های وزارت علوم بعد از برجام

دکتر عبدالحسین فریدون، مشاور وزیر علوم و مدیرکل دفتر وزارتی وزارت علوم در نشست هم‌اندیشی مشاور وزیر با دبیران کانون‌ها و انجمن‌های دانشجویی، استادان و صاحبان شرکت‌های فناور دانشگاه فناوری‌های نوین سبزوار، ارتقای کیفیت و حرکت به سوی دانشگاه کارآفرین و نسل سوم را مهترین سیاست‌های دولت در حوزه آموزش عالی بهد از برجام دانست.
کد خبر : 131913

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا به نقل از روابط عمومی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، عبدالحسین فریدون، مشاور وزیر علوم و مدیرکل دفتر وزارتی وزارت علوم در این نشست به سیاست‌های دولت در حوزه آموزش عالی بعد از برجام اشاره کرد و گفت: «ارتقای کیفیت در آموزش عالی، توجه به دانشگاه‌های نسل سوم و کارآفرین، بین‌المللی شدن دانشگاه‌ها، تبدیل علم به ثروت و ایجاد دانشگاه‌های با نشاط از جمله این سیاست‌هاست.»


فریدون به بالابودن نرخ بیکاری بین فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها و سهم پایین آنها در ایجاد اشتغال اشاره کرد و گفت: «در سال‌های گذشته بیشتر بحث توسعه کمی در آموزش عالی مورد توجه بود اما اکنون باید توجهات به کیفیت این آموزش‌ها باشد و حرکت دانشگاه‌ها باید به سوی دانشگاه‌های کارآفرین و نسل سوم باشد و تربیت دانش‌آموختگان کارآفرین، داشتن همکاری با مراکز علمی جهان و تنوع‌بخشی به درآمدهای اختصاصی باید به طور جدی مدنظر قرار گیرد.»


او دانشگاه‌ها را موتور محرکه توسعه هر کشور دانست و افزود: «دانشگاه‌ها نقش اساسی در پیشبرد کشور به سوی توسعه دارند و بنابراین دانشگاه‌هایی که بتوانند مسائل منطقه‌ای و ملی را حل کنند می‌توانند بازوی توانمندی برای جامعه باشند.»


مشاور وزیر علوم گفت: «شرکت‌های دانش‌بنیان و پارک‌های علم و فناوری می‌توانند در انجام این رسالت کمک کار دانشگاه‌ها باشند و با تولید و صادرات تولیدات علمی منابع درآمدی جدیدی را در دانشگاه‌ها ایجاد و در ارتباط دانشگاه با صنعت نقش مهمی ایفا کنند.»


فریدون عمده‌‌ترین مسئله‌ای که باعث رشد و توسعه اقتصادی می‌شود را تغییر در کیفیت آموزش و توجه به علوم بین‌رشته‌ای در دانشگاه‌ها دانست و گفت: «آنچه در شرایط کشور بیش از پیش احساس می‌شود پرداختن به مقوله کارآفرینی است، زیرا مسلما کارآفرینان با توجه به خصوصیات ممتاز و برجسته خود قادرند در چنین شرایطی منابع را برای ایجاد رشد و توسعه در زمینه‌های تولید و منابع انسانی فراهم و اشتغال و کسب و کار جدید ایجاد کنند.»


مدیرکل دفتر وزارتی به صندلی‌های خالی در دانشگاه‌ها اشاره کرد و افزود: «آموزش عالی در بعد کمی رشد بالایی داشته است و ارتقای کیفیت از اهداف پیش‌روی آموزش عالی است و امروزه دانشگاه‌هایی در دنیا موفق‌اند که از ایده‌های جدید حمایت و آن‌ها رابه عمل تبدیل می‌کنند.»


او گفت: «یکی از سیاست‌های اصلی وزارت علوم در دولت یازدهم ارتقای کیفی آموزش عالی است و در این زمینه هم تاکنون طرح آمایش در شورای انقلاب فرهنگی به تصویب رسیده است.»


او به تشکیل کارگروه‌های طرح ملی آمایش اشاره کرد و افزود: «بازبینی برنامه‌های درسی در تعداد زیادی از رشته‌های دانشگاهی در دستور کار وزارت علوم قرار گرفته است و با اجرای طرح‌های آموزشی و پژوهشی شرایطی ایجاد شده است تا دانشجویان پس از اتمام دوران تحصیل در سطح جامعه بتوانند عملکرد مناسبی داشته باشند.»


مشاور وزیر علوم یکی از اولویت‌های این وزارتخانه را کارآفرینی دانشجویان فارغ‌التحصیل دانست و گفت: «تغییرات در دروس همه روش‌ها می‌تواند سبب افزایش کیفیت آموزش عالی شود.»


انتهای پیام/

ارسال نظر