صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۰۹:۴۸ - ۱۲ آبان ۱۳۹۵
عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ماهشهر:

مهندسان فرهنگی جامعه به دنبال فرهنگ‌سازی درباره ازدواج سالم و آگاهانه هستند

جامعه‌شناس و عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ماهشهر گفت: «مهندسان فرهنگی جامعه با نگرانی به دنبال فرهنگ‌سازی درباره ازدواج سالم و آگاهانه هستند چراکه سلامت اجتماعی یک جامعه در گرو سلامت نهاد خانواده است.»
کد خبر : 131012

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، دکتر لیلا حاجی‌‌آقایی در همایش یک‌روزه انتخاب آگاهانه در ازدواج که با همکاری مرکز مشاوره حوزه معاونت دانشجویی و فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ماهشهر و شبکه بهداشت و درمان این شهرستان در سه محور کاهش آسیب‌های اجتماعی، عقلانیت در انتخاب همسر و تداوم طول زندگی مشترک در سالن اجتماعات واحد دانشگاهی ماهشهر برگزار شد، بزرگ‌ترین دغدغه انتخابی جوانان را پیرامون مسئله ازدواج دانست و اظهار کرد: «مدتی است که در جامعه نهاد خانواده دچار تزلزل شده و شاهد انواع طلاق‌ها هستیم، از طلاق‌های قانونی گرفته تا طلاق عاطفی و خاموش در بطن خانواده که نگرانی‌هایی را به وجود آورده است.»


جامعه‌شناس و عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ماهشهر با بیان اینکه براستی چرا بنیان مقدس خانواده در جامعه ما، رو به سستی و تضعیف گراییده است، تصریح کرد: «ریشه همه‌ این مسائل در خودآگاهی است. آدمی تا ابعاد وجودی خودش را نشناسد و کشف نکند، نمی‌تواند دیگری و دیگران را بشناسد، چراکه شرط شناخت دیگری، شناخت خویشتن است. جوان باید به مرحله‌ای از رشد برسد که اول ظرف وجودی خودش را بشناسد تا ظرف وجود طرف مقابل را بفهمد.»


وی با بیان اینکه تصمیم‌گیری برای انتخاب همسر بی‌شک یکی از مهم‌ترین تصمیمات زندگی هر فرد است، خاطرنشان کرد: «تعهد(بعد شناختی)، میل و هوس (بعد جسمانی) و صمیمیت (بعد عاطفی) سه ضلع مثلث یک عشق کامل در یک خانواده و زندگی پایدار است.»


میرزایی:‌ ازدواج سالم، راهی به سوی ارتقاء سبک زندگی جوانان است. پول، خانه‌ خوب، زیبایی، پست و مقام، ماشین و . . . زمانی خوب و مفید است که به محبت و در یک نگاه کلی به تشکیل یک خانواده خوب و پایدار منتهی شود. بنابراین عزت نفسی که یک انسان در جامعه بزرگ‌تر به نام اجتماع پیدا می‌کند قبل از آن در یک جامعه کوچک‌تر به نام خانواده بدست می‌آید که خود یک دنیای متفاوت دارد

حاجی‌آقایی با بیان اینکه ازدواج تنها، نهادی است که پاسخگوی بسیاری از نیازهای جسمانی، روانی، عاطفی، اجتماعی، والد شدن و بقای نسل است، بیان کرد: «ازدواج و انتخاب همسر ابعاد و معیارهایی دارد که رعایت این ابعاد و معیارها تا حدود زیادی سلامت ازدواج را تضمین می کند.»


مدیر فرهنگی و اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ماهشهر نیز اظهار کرد: « ازدواج یکی از مهمترین رخدادهای زندگی در انسان است که انتخاب آگاهانه آن باعث ثمربخشی آن می‌شود. ازدواج قبل از آن که یک بحث دینی باشد یک بحث انسانی است که البته دین هم در حوزه ازدواج حرف‌های فراوانی برای گفتن دارد.»


حجت‌الاسلام غلامحسن حیاتی با توجه به آیه ۲۱ سوره روم که خداوند ثمرات ازدواج را آرامش و عشق معرفی می‌کند، بیان کرد: « این عشق واقعی و آرامش در قالب یک ازدواج آگاهانه صورت می‌گیرد، بنابراین جوانان عزیز در انتخاب همسر خود باید نهایت دقت را داشته باشند که اگر انتخاب عاقلانه باشد هم آرامش، هم عشق و هم صمیمیت را به دنبال خواهد داشت.»


رئیس شبکه بهداشت و درمان بندرماهشهر هم ازدواج آگاهانه را عامل اصلی صیانت نفس و سلامت روانی انسان از دید جامعه‌شناسان دانست و گفت: «برای ایجاد یک رابطه عاطفی و خانوادگی باید حساسیت داشت و تحقیقات بسیاری را انجام داد، اما نباید سخت گرفت، باید کمک کرد و راهنمایی و مشاوره داد تا به تشکیل یک خانواده خوب و پایدار منجر شود.»


دکتر پرویز میرزایی با بیان اینکه در مراکز بهداشت و درمان خدمات مشاوره‌ای و درمان بصورت رایگان به شهروندان عزیز ارائه می‌شود، خاطرنشان کرد: «ازدواج سالم، راهی به سوی ارتقاء سبک زندگی جوانان است. پول، خانه‌ خوب، زیبایی، پست و مقام، ماشین و . . . زمانی خوب و مفید است که به محبت و در یک نگاه کلی به تشکیل یک خانواده خوب و پایدار منتهی شود. بنابراین عزت نفسی که یک انسان در جامعه بزرگ‌تر به نام اجتماع پیدا می‌کند قبل از آن در یک جامعه کوچک‌تر به نام خانواده به دست می‌آید که خود یک دنیای متفاوت دارد.»


انتهای پیام/

ارسال نظر