کتاب مبانی سواد رسانهای به چاپ دوم رسید
به گزارش گروه فرهنگی آنا و به نقل از روابط عمومی همایش ملی سواد رسانه ای و مسئولیت اجتماعی، این کتاب که توسط صدیقه ببران و همکاران او افسون حضرتی و مهران بهروز فغانی ترجمه شده است، تلاشی برای معرفی مبانی و مفاهیم نظری و عملیاتی سواد رسانهای است.
این مجموعه سعی دارد با ارائه چشم اندازی وسیع و روشن، مخاطبان را در تمیز «دنیای واقعی» از «دنیای رسانهای» راهنمایی کند.
با عنایت به ضرورت تبیین مبانی نظری نوین حوزه علوم ارتباطات و رسانه، «کتاب مبانی سواد رسانه ای» ترجمه ای است از فصول برگزیده کتاب «سواد رسانهای» دکتر جیمز پاتر که ویرایش پنجم آن توسط انتشارات سیج در سال 2010 میلادی انتشار یافته است. این کتاب در 6 فصل، مبانی اساسی سواد رسانه ای را مورد بررسی قرار می دهد.
در فصل اول، ضرورت و علل نیاز سواد رسانه ای و ضرورت افزایش آن تشریح و تبیین شده است. فصل دوم با بیان تفاوت های اساسی در مفاهیم حوزه رسانه، به تعریف سواد رسانهای، اهداف، ویژگی ها و ابعاد آن میپردازد.
در فصل سوم، مدل سواد رسانه ای به همراه اجزاء و عناصر آن مورد تجزیه و تحلیل قرار می گیرد. فصل چهارم به تشریح چگونگی نیل به توسعه و رشد سواد رسانه ای پرداخته و توسعه مهارتهای سواد رسانهای را همگام با مراحل و ابعاد رشد و توانایی های طبیعی افراد از کودکی تا بزرگسالی تشریح می کند.
در فصل پنجم با هدف تبیین تفاوتهای دنیای واقعی از دنیای رسانه ای، به تشریح واقعیت و ابعاد آن و ویژگیهای دنیای رسانه ای از دیدگاه مخاطبان و برنامه سازان پرداخته و در نهایت به اهمیت سواد رسانهای پی می بریم. با توجه به اینکه کتاب حاضر قرار است به عنوان یک مرجع در اختیار دانشپژوهان حوزه رسانه قرار گیرد، فصل ششم با رویکرد به بکارگیری مؤثر مهارت های سواد رسانه ای در حوزه خبر، تدوین شده است.
انتهای پیام/