صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۴:۰۸ - ۱۱ آبان ۱۳۹۵
میرزاده در اختتامیه بیست‌یکمین مسابقات قرآن و عترت و جشنواره شیخ طبرسی تأکید کرد

برخورد با قرآن در محیط‌های دانشگاهی باید علمی و عمیق باشد/ درخواست از آیت‌الله هاشمی برای راه‌اندازی کرسی تفسیر قرآن کریم در دانشگاه آزاد اسلامی

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی تأکید کرد در محیط‌های دانشگاهی برخورد با قرآن باید علمی و عمیق باشد. او خواستار راه‌اندازی کرسی تفسیر قرآن کریم از سوی آیت الله هاشمی رفسنجانی برای دانش پژوهان و قرآن پژوهان در دانشگاه آزاد اسلامی شد.
کد خبر : 130800

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، دکتر حمید میرزاده رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در اختتامیه بیست‌و‌یکمین دوره مسابقات قرآن و عترت و جشنواره شیخ طبرسی که صبح امروز با حضور آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، رئیس هیأت مؤسس و هیات امنا در دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد، با درود و سلام بر امام راحل و شهیدان انقلاب و آرزوی سلامتی برای مقام معظم رهبری، گفت: «بسیار خوشحالم که با راهنمایی‌های آیت‌الله هاشمی رفسنجانی و کوشش‌های خستگی‌ناپذیر و دلسوزانه دکتر سیدطه هاشمی، بحث قرآن و عترت در دانشگاه آزاد اسلامی جایگاهی ویژه و والا پیدا کرده است.»


او افزود: «در حال حاضر بیش از 500 کانون قرآن و عترت در واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی وجود دارد، خوشبختانه استادان، کارکنان و دانشجویان این دانشگاه اقبال بسیار خوبی برای حضور در این کانون‌ها و فعالیت‌های قرآنی دانشگاه دارند.»


قرآن سرچشمه همه دانش‌ها است


میرزاده به نقل از مرحوم علامه طبرسی، گفت: «قرآن معدن تمامی علوم و سرچشمه همه دانش‌هاست. این کتاب عظیم الهی نه تنها بیانی برای همه مردم، بلکه یک کتاب علمی برای تذکر اولوالالباب است که در خود قرآن هم بر آن تأکید شده است.»


او افزود: «از دوران نوجوانی به واسطه معلم شهید مهدی نصیری با قرآن انس و الفت داشته‌ام، قرآن کتاب تدبیر برای صاحبان عقل است. قرآن نه فقط کتابی برای عوام مردم بلکه یک کتاب هدایت است که انسان را به تفکر و تدبر درباره خلقت و آفرینش و انواع و اقسام علوم وا می‌دارد.»


رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: «قرآن کریم انسان را به کشف حقایق آفرینش بیشتر راغب می‌کند و بر این اساس انسان بیشتر با قرآن مأنوس می‌شود.»


او تاکید کرد برخورد با قرآن باید علمی و عمیق باشد و گفت: «همه اصناف ملزم به استفاده از آموزه‌های قرآن کریم هستند اما از آنجا که ما یک محیط علمی و آکادمیک و دانشگاهی هستیم، باید برخورد دانشگاه با قرآن علاوه بر قرائت قرآن، یک برخورد عمیق و علمی نیز باشد.»


رئیس دانشگاه آزاد اسلامی افزود: «باید جلسات علمی مشترک با دانشمندان رشته‌های مختلف علمی و دانشمندان و قرآن‌پژوهان برگزار شود تا درباره مقولات پیچیده مطرح شده در قرآن بحث و نتیجه‌گیری شود. این مسئله همچنین انس و علاقه ما را به قرآن بیشتر می‌کند.»


سپس او درباره مقولات علمی مطرح شده در قرآن کریم، از آیت‌الله هاشمی رفسنجانی به عنوان یکی از مفسران قرآن، سوالاتی مطرح کرد.


مقدمه همه کشفیات از علوم الهی گرفته شده است


میرزاده به آیه 30 و 31 سوره بقره و بحث خلقت انسان در این آیه اشاره کرد و گفت: «در این آیه آمده که قبل از حضرت آدم، خداوند از ملائک خواسته به آدمی سجده کنند چرا که او حامل علم الهی بوده است. آیا می‌شود نتیجه گرفت که قبل از حضرت آدم، کس دیگری آفریده شده یا نه؟ آیا در زمین یا سایر کرات آسمانی موجوداتی شبیه آدم وجود داشته‌اند؟»


او افزود: «انسان‌ها علم را خلق نمی‌کنند بلکه آن را کشف می‌کنند، هیچ چیزی از علوم غیر از علوم الهی وجود ندارد و انسان‌ها نیز همه کشفیات خود را از علوم الهی گرفته‌اند. هرچند این کشفیات در مقابل علم الهی بسیار اندک است ولی می‌بینیم که همین مقدار اندک چه عظمت و وسعتی در تحولات علمی روبروی بشر قرار داده است.»


رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: «یکی از پیچیده‌ترین تکنولوژی‌ها که در قرآن به آن اشاره شده هنوز از سوی بشر عملی نشده است، در قرآن صحبت از انتقال تخت ملکه سبا در کسری از ثانیه یعنی انتقال جرم است، آیا این همان تکنولوژی تبدیل جرم به انرژی با سرعت نور نیست؟ این بحث از سوی بشر تنها در حد انتقال پیام انجام شده و امروز انسان می‌تواند در کسری از ثانیه یک پیام را در فاصله 20هزار کیلومتری منتقل کند اما تکنولوژی انتقال جرم با سرعت نور که در آیه 37 و 40 سوره نمل به آن اشاره شده، هنوز عملی نشده است.»


او بر این اساس، از آیت‌الله هاشمی رفسنجانی خواست درباره آیه توضیحاتی ارائه کند.


میرزاده به یکی از صحبت‌های مرحوم علامه جعفری، اشاره کرد و گفت: «او در یکی از سخنرانی‌های خود مطرح کرد که دو مسئله زمان و نسبیت برای من حل نشده است. زمان یک مسئله بسیار پیچیده است که آیه 25 سوره کهف شاهد این موضوع است.»


رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: «دائمی بودن خلقت و آفرینش و زمان و نسبیت یک موضوع بسیار عجیب و مهم است،خوب است که قرآن‌پژوهان در این زمینه تفکر و تدبر کنند تا این مسائل روشن شود.»


آیت‌الله هاشمی کرسی قرآن‌پژوهی برگزار کند


او افزود: «بزرگترین و تکان‌دهنده‌ترین پیش‌بینی علمی در تطابق با آیه «کل نفس ذائقه الموت» است، براساس این آیه، زمین از بین خواهد رفت و خورشید خاموش خواهد شد. هیچ آفریننده‌ای به پای خداوند نمی‌رسد و همه جز خداوند از بین می‌روند. حال جای این سوال است که چه ارتباطی بین نیستی جهان و اصل دوم ترمودینامیک وجود دارد؟»


میرزاده گفت: «همه هستی همواره در حال تسبیح خداوند هستند، هستی و آفرینش و همه ذرات هستی در حال نوسان در یک فضای سه‌بعدی و شناور است که در حقیقت تسبیح خداوند را می‌گویند آیا این همان پدیده مکانیک کوانتومی نیست که قائل به حرکت الکترون‌ها روی هسته اتم با سرعت نور است؟»


او تأکید کرد که آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در سال‌های زندان به صورت علمی و متدیک و مانند یک دانشگاهی آکادمیک برجسته، تفسیر قرآن را انجام داده است و از ایشان خواست با اطلاعات گسترده خود یک کرسی تفسیر قرآن برای دانش‌پژوهان و دانشگاهیان دانشگاه آزاد اسلامی برگزار کند.


میرزاده گفت: «مطمئناً این کرسی قرآن‌پژوهی، بسیار مورد استقبال دنشگاهیان قرار خواهد گرفت، روش آکادمیک آیت‌الله هاشمی رفسنجانی یک دنیای جدید پیش پای نسل جوان باز می‌کند تا با قرآن به عنوان یک کتاب تدبیر و هدایت کننده و یک کتاب دینی و علمی، انس بیشتری پیدا کنند.»


انتهای پیام/

ارسال نظر