صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

کریمان: ایجاد فرهنگ تولید یک شاخص با اهمیت بالاست

مدیر گروه اجتماعی شبکه سه سیما گفت: ساحت «ایجاد فرهنگ تولید» به عنوان یک شاخص بسیار مهم، تاکنون در هیچ حوزه‌ای مورد توجه جدی واقع نشده اما در جشنواره «ایران ساخت»، حائز اهمیت بالا است.
کد خبر : 130719

به گزارش گروه فرهنگی آنا و به نقل از ستاد خبری جشنواره ایران ساخت؛ ناصر کریمان، مدیر گروه اجتماعی شبکه سه سیما نقش جشنواره ملی فرهنگی و هنری ایران‌ساخت را در اصلاح فرنگ عمومی جامعه گفت: اصصلاح فرهنگ مصرف و تولید دارای خلأها و ریشه‌های عمیق فرهنگی است که این جشنواره می‌تواند با شناخت این خلأها و ریشه‌ها، اصلاح شیوه نگرش و در تغییر الگوی فرهنگی جامعه منجر شود


کریمان نقش گفتمان‌سازی در اصلاح اکولوژی فرهنگی جامعه را سازنده ارزیابی کرد و افزود: اگر رویکرد قاطبه‌ی جامعه را از راه گفتمان سازی،جامعه را به سمت و سویی سوق دهیم که دغدغه‌ی توانمندی داخلی پیدا کنند قطعا به تولبدات داخلی روی آورند و نیازی به تبلغات گسترده و پرهزینه نخواهد بود.


مدیر گروه اجتماعی شبکه سوم سیما، توجه به دو ساحت مهم «ایجاد فرهنگ تولید» و «توجه بخشی و فرهنگ‌سازی از راه اطلاع‌رسانی» را بخش‌ مهمی از سازو کار جشنواره ایران‌ساخت عنوان و گفت: ساحت «ایجاد فرهنگ تولید» به عنوان یک شاخص بسیار مهم، تاکنون در هیچ حوزه‌ای مورد توجه جدی واقع نشده اما در این جشنواره، حائز اهمیت بالا است.


وی با بیان این‌که اگر کالایی داخلی از بعد کیفیت و قیمت دارای ضعف‌هایی است، باید فرهنگ تولید اصلاح شود، افزود: در مقاطع گوناگون و مکررا توسط بسیاری از اقشار و بخش‌ها در خصوص فرهنگ مصرف سخن گفته شده است که طبیعتاً اثر وضعی خود را در حوزه مصرف نشان می‌دهد، ولی تاکنون کم‌ترین اقدام در حوزه فرهنگ تولید صورت گرفته است که جشنواره «ایران ساخت» به این فرهنگ توجهی جدی دارد.


وی ادامه داد: وجود محصولی با کیفیت پایین که ممکن است نارضایتی‌هایی را به دنبال داشته باشد، قطعا در مقطع یا مقاطعی فرهنگ کار و تولید مورد بی‌توجهی قرار گرفته است بر همین اساس ایران‌ساخت باید تلاش کند نقش خود را در این عرصه یعنی فرهنگ تولید با کیفیت ایفا کرده که اتفاقا اثرگذار نیز خواهد بود.


کریمان، اطلاع‌رسانی و توجه بخشی را یکی دیگر از ضرورت‌های مورد نیاز برای نشان‌سازی و برندسازی دانست و افزود: امروزه خیلی از نشان‌های برتر دنیا بر تولیدصرف متمرکز نیستند و نشان یا برند آن‌ها راه‌گشای فروش موفق کسب موفقیت آن‌هاست.


وی با بیان مثالی ادامه داد: محصول یکی از شرکت‌های بزرگ تولیدکننده کفش آمریکا در کشور چین و با متوسط قیمت 6 تا 10دلار تولید می‌شود در حالی‌که در بازار اصلی خودش بین 28 تا 50 دلار فروخته می‌شود، این شرکت تولید را از دایره تمرکز خود خارج کشرده و سود اصلی را در نشان‌سازی و برندسازی محصول خود یافته است، موضوع مهمی که مورد توجه صنعت ما نبوده و نیست.


این مدیر رسانه‌ای، با بیان این‌که اقتصاد کشورمان هرقدر هم تولیدزا باشد و تولیدات خوبی به بازار عرضه کند ، مادامی که به نشان‌سازی و برندسازی نیاندیشد نمی‌تواند بازار فروش موفقی را در داخل و خارج از کشور کسب کند.


کریمان همچنین شناخت صحیح از اکولوژی فرهنگی جامعه در گفتمان‌سازی را حائز اهمیت دانست و افزود: این‌که چه ساختار فرهنگی حاکم بر جامعه چیست، این غلبه فرهنگی تحت چه شرایطی به وجود آمده، متأثر از چه عواملی است و چه تأثیراتی بر جامعه نهاده است، از موارد مهمی هستند که بدون شناخت آن‌ها، ایجاد گفتمان و اصلاح فرهنگی ممکن نخواهد بود.


مدیر گروه اجتماعی شبکه 3 سیما اتصال ایده‌های نوآورانه به سرمایه‌گذاری را حلقه مفقوده دیگری دانست که با کمک ایران‌ساخت می‌تواند به‌طور ریشه‌ای حل شود.


وی با بیان این‌که تلاش و خواست بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری هست، اعتماد وجود دارد، اما حلقه مفقوده اتصال میان این بخش‌ها باید رفع شود و مسئولان به طور جدی به ان حوزه‌ها توجه کنند، اظهار کرد: مشکلات جدی بر سر راه تولید دانش‌بنیان وجود دارد که این جشنواره می‌تواند با کار فرهنگی و اطلاع‌رسانی خود به رفع این چالش‌ها کمک کند.


وی در پایان گفت: ایران‌ساخت با ایجاد یک کارگروه تخصصی و دایمی ، نخست به شناخت و طرح این چالش‌ها پرداخته و با هدایت رسانه برای کانالیزه کردن تولیدات فرهنگی، توجه و تمرکز روی حوزه‌های مهم و اولویت‌دار معطوف می‌کند و به همین ترتیب روند مصرف مردم و فرهنگ تولید با اصلاح فرهنگ را بر مبنای اهداف جشنواره محقق می‌سازد.


جشنواره ملی فرهنگی هنری «ایران ساخت» با اهداف «جریان سازی و تولید محتوا برای فضای مجازی مرتبط با چرخه تجاری سازی، کارآفرینی و اقتصاد دانش بنیان»، «حمایت از خدمات و تولیدات دانش بنیان ساخت ایران»، «ساماندهی واردات بی‌رویه و ارج نهادن به کالاها و محصولات ایرانی با کیفیت» و همچنین «کمک به برجسته سازی (نشان تجاری) کالاهای مرغوب ایرانی»، در بخش ادبیات، هنرهای تجسمی، رسانه های دیداری و شنیداری، رسانه های دیجیتال و ایده بازار به همت ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان معاونت علمی و فناوری و به دبیر کلی پرویز کرمی و با شعار «فناوری ایرانی، کسب و کار ایرانی» از 16 تا 18 دی‌ماه سال جاری برپا می‌شود. آخرین مهلت ارسال آثار به جشنواره «ایران ساخت»، اول آذرماه 1395 است.


انتهای پیام/

برچسب ها: ایران‌ساخت
ارسال نظر