صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۵:۱۵ - ۰۹ آبان ۱۳۹۵

رونمایی از اختراع عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج

«دستگاه خستگی سایشی تحت بار تماسی نوسانی» اختراع عضو جوان هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج در جشنواره اختراعات و ابتکارات رویش زاگرس رونمایی شد.
کد خبر : 130136

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، اختراع فرشاد عباسی با عنوان «دستگاه خستگی سایشی تحت بار تماسی نوسانی» در جشنواره اختراعات و ابتکارات رویش زاگرس که روزهای ۵ و ۶ آبان ۹۵ در دانشگاه بوعلی سینا همدان برگزار شد، رونمایی شد و برای اخذ امتیاز در معرض داوری قرار گرفت.


عضو هیات علمی گروه آموزشی مهندسی مکانیک واحد سنندج درباره اختراع خود می‌گوید: «این دستگاه که برای نخستین‌ بار در دنیا به‌صورت کاملا بومی طراحی و با راهنمایی دکتر غلامحسین مجذوبی ساخته شده است، برای تخمین عمر خستگی سایشی قطعات مکانیکی در موتورهای جت و بدنه هواپیما‌ها، توربوماشین‌ها، اتصالات دم چلچله‌ای توربین‌ها، قطعات مکانیکی خودرو‌ها و غیره کاربرد دارد.»


وی اضافه کرد: «براساس گزارش انجمن ایمنی حمل و نقل آمریکا موسوم به NTSB بیش از یک ششم سوانح هوایی بعلت خستگی سایشی در قطعات موتور و بدنه هواپیما اتفاق می‌افتد.»


این مخترع سنندجی درباره مزایا و نحوه عملکرد این دستگاه افزود: «مهم‌ترین مزیت این اختراع، استفاده از یک سیستم الکترومکانیکی ساده برای اعمال نیروی تماسی نوسانی است که قادر است با ایجاد حداکثر فرکانس ۲۰۰ هرتز، شرایط واقعی بارگذاری در موتورهای جت و توربین‌ها را با دقت بسیار بالا شبیه سازی کند. در این دستگاه از یک طرح ابتکاری برای سنکرون کردن نیروهای دو طرف نمونه آزمایش استفاده شده است که می‌تواند نیروهای متقارن و سنکرون را با دقت بسیار بالا و خطای صفر ایجاد کند.»


عباسی گفت: «دستگاه‌های خارجی که برای این منظور در دو دانشگاه معتبر آمریکایی و انگیسی ساخته شده است با استفاده از سیستم‌های بسیار گرانقیمت و پیچیده هیدرولیکی قادر به ایجاد حداکثر فرکانس ۴۰ هرتز است که با شرایط عملکرد واقعی موتورهای جت فاصله زیادی دارد و به تبع آن قابلیت اعتماد نتایج آزمایش را کاهش می‌دهد. همچنین بعلت استفاده از سیستم‌های هیدرولیکی، امکان سنکرون کردن دقیق نیروهای دو طرف در این دستگاه‌ها وجود ندارد.»


این عضو مخترع هیات علمی واحد سنندج تاکید کرد: «درصد حساسیت این نوع اختراعات برای کشورهای رقیب آنچنان بالاست که از انعکاس نتایج تحقیقات در این زمینه‌ها حتی در مقالات علمی دانشگاهی نیز ممانعت می‌شود.»


به گزارش آنا، بیش از ۸۲ طرح در بخش ارزیابی علمی و داوری و تعداد ۲۰ طرح در بخش تجاری‌سازی به مدت دو روز در جشنواره اختراعات و ابتکارات رویش زاگرس که در راستای تشویق به تولید ناخالص ملی از طریق معرفی تولیدات دانش بنیان برگزار شد، به رقابت پرداختند. از میان طرح‌های ارائه شده در این جشنواره، ۱۰ طرح به‌عنوان طرح برگزیده انتخاب خواهد شد تا با حمایت بنیاد ملی نخبگان بتوانند اختراع خود را به محصول فناورانه مورد نیاز صنعت کشور تبدیل کنند و برای رفع نیازهای داخلی گام بردارند.


انتهای پیام/

ارسال نظر