صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۶:۲۲ - ۲۶ فروردين ۱۳۹۴

آمریکا، کوبا را از فهرست حامیان تروریسم خارج می‌کند

کاخ سفید اعلام کرد رئیس‌جمهوری آمریکا کوبا را از فهرست کشورهای حامی تروریسم خارج خواهد کرد. این تصمیم با استقبال «هاوانا» مواجه شده است.
کد خبر : 12995

به‌گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا به‌نقل از شبکه خبری «بی‌بی‌سی»، «جوزفینا ویدال» دیپلمات ارشد کوبایی که مسئول تعامل با آمریکاست، گفت: دولت کوبا از تصمیم عادلانه «باراک اوباما» رئیس‌جمهوری آمریکا برای حذف کوبا از فهرستی که هرگز نباید در آن گنجانده می‌شد، استقبال می‌کند.


«ویدال» افزود: کوبا خود قربانی صدها عمل تروریستی بوده است که جان ۳۴۷۸ نفر را گرفته و ۲۰۹۹ نفر را در این کشور قطع عضو کرده است.


در عین حال، «مارکو روبیو» سناتور جمهوری‌خواه تصمیم کاخ سفید را محکوم کرد و گفت که کوبا همچنان از تروریسم حمایت می‌کند.


«روبیو» که یک آمریکایی کوبایی الاصل است و به تازگی نامزدی در انتخابات مقدماتی ریاست‌جمهوری در حزب جمهوری‌خواه را اعلام کرده است، افزود:‌ کوبا به افراد متواری از دستگاه قضایی آمریکا از جمله کسی که ۳۰ سال پیش افسر پلیسی را در نیوجرسی کشته بود، پناه داده است.


«باراک اوباما» در ماه دسامبر از شکستن یخ روابط آمریکا و کوبا خبر داد ولی تحریم‌های تجاری آمریکا علیه هاوانا باقی است و فقط کنگره می‌تواند آن را لغو کند.


«اوباما» در پیامی برای کنگره گفت که دولت کوبا در شش ماه گذشته هیچ کمکی در اختیار تروریسم بین‌المللی نگذاشته است و اطمینان داده است که در آینده هم از اقدامات تروریستی در جهان حمایت نخواهد کرد.


کوبا در سال ۱۹۸۲ به‌وسیله وزارت امور خارجه آمریکا حامی تروریسم شناخته شد. آمریکا معتقد است که کوبا از دیرباز مأمنی برای جدایی‌طلبان باسک، اتا، و چریک‌های فارک کلمبیا فراهم کرده است.


انتهای پیام/

برچسب ها: کوبا آمریکا
ارسال نظر