صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
گزارش آنا از نمایشگاه پوشاک؛

رقابت پوشاک ایرانی و ترک زیر یک سقف

دومین نمایشگاه تخصصی پوشاک ایران در حالی با اعلام تحریم تعدادی از تولیدکنندگان داخلی در اعتراض به امضای تعرفه ترجیحی واردات پوشاک ترکیه آغاز شد که دست‌کم 43 برند ایرانی در این نمایشگاه حضور دارند.
کد خبر : 1298

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری آنا، تولیدکنندگان نخ، پارچه و پوشاک داخلی با حضور در این نمایشگاه سعی داشتند قدرت رقابتپذیری کالاهای خود را با مشابه ترک به نمایش بگذارند. این در حالی بود که نمایشگاه ترکیه نیز به صورت همزمان در نمایشگاه بین‌المللی تهران آغاز به کار کرده است و در آن اکثریت قریب به اتفاق تولیدکنندگان البسه ترک با برندهای مطرح خود حضور دارند.


با وجود آنکه هیچ فروشی در این نمایشگاه انجام نمی‌شد، استقبال مردم از این نمایشگاه بسیار بالابود، به گونه‌ای که بار‌ها این جمله از سوی غرفه‌داران و تولیدکنندگان ترک به مردم گفته می‌شد که "فروش نداریم".


یکی از بازدیدکنندگان این نمایشگاه با اصرار از غرفه‌دار ترک خواستار تسریع در تاسیس نمایندگی برند آن در ایران بود. غرفه‌دار ترک نیز با تشکر از استقبال بازدیدکنندگان غرفه‌اش، از آنها می‌خواست تا زمان باز شدن نمایندگی برند مورد نظر در تهران و سایر شهرهای ایران که یک ماه آینده است، صبر کنند.


آنچه در نمایشگاه پوشاک ترکیه کاملا مشهود بود، این بود که ترک‌ها با تمام قدرت در این نمایشگاه حاضر شده بودند و ظاهرا برای به دست آوردن سهم بیشتری از بازار پوشاک ایران از مدت‌ها پیش برنامه‌ریزی کرده‌اند. موید این مطلب عرضه البسه و پوشاکی بود که به سلیقه و حتی پوشش مرسوم در ایران بود بسیار نزدیک است.


در این نمایشگاه انواع لباس‌های زنانه مجلسی و غیر مجلسی، مردانه و بچگانه عرضه شده‌ است که البته قیمت‌های بسیار بالایی داشت. به طور مثال یک مانتوی زنانه مجلسی ۵۲۳ هزار تومان و یک لباس بسیار ساده راحتی ۴۰ هزار تومان قیمت گذاری شده بود.


گشت و گذار در نمایشگاه پوشاک ترکیه این موضوع را نیز به خوبی نشان می‌دهد که البسه ترک به لحاظ کیفیت، تفاوت چندانی با پوشاک اصل و برنددار ایرانی ندارد، بلکه تنها مزیت لباس‌های ترک در تنوع طراحی و رنگ آمیزی شاد‌تر آن است.


در سالن نمایشگاه پوشاک ایرانی نیز مانند نمایشگاه پوشاک ترکیه، فروش کالا وجود ندراد، اما استقبال بازدیدکنندگان از آن بسیار قابل توجه است.


یکی از تولید کنندگان پوشاک ایرانی حاضر در نمایشگاه در پاسخ به این پرسش که آیا برپایی نمایشگاه پوشاک ترکیه و نیز تخفیف تعرفه‌ای که از این به بعد بر واردات پوشاک از ترکیه اعمال می‌شود، می‌تواند به تولید البسه وطنی آسیب بزند، گفت: اگر تولید پوشاک ایرانی رقابتی باشد، نگرانی از این بابت وجود ندارد.


وی افزود: پوشاک برنددار ایرانی به لحاظ کیفیت قابل رقابت با پوشاک ترک است و همان‌طور که می‌بینید پوشاک ایران چیزی از پوشاک ترکیه کم ندارد.


یکی از تولیدکنندگان ایرانی پالتو و بارانی که در نمایشگاه تخصصی پوشاک شرکت کرده بود نیز با بیان اینکه تولیدکنندگان داخلی پوشاک، در صورت مساعد بودن شرایط تولید در کشور قدرت رقابت بالایی با انواع پوشاک خارجی از جمله ترکیه و ایتالیا دارند، به پالتوهای دوخته‌شده واحد خود اشاره کرد و گفت: تمامی این محصولات هم اکنون با قمیت‌های مناسب به کشورهای دیگر از جمله آسیای میانه صادر می‌شود.


وی افزود: ما نمی‌توانیم درهای کشور را بر تولیدات خارجی ببندیم، ولی می‌توانیم به گونه‌ای واردات را مدیریت کنیم که مرغوب‌ترین کالا‌ها به ویژه پوشاک وارد کشور شود تا هم زمینه ارتقای کمی و کیفی تولیدات داخلی فراهم شود و هم مردم بتوانند بر اساس قدرت خرید خود، کیفیت مورد نظرشان را انتخاب کنند.


در نمایشگاه پوشاک ایران عموما برند‌هایی شرکت داشتند که بسیار ناشناخته بودند. مدیر یکی از این برندها به خبرنگار ما گفت: متاسفانه ما ایرانی‌ها هنگام خرید پوشاک ایرانی بر خلاف پوشاک خارجی، توجه کمتری به مارک آن می‌کنیم و از سوی دیگر به دلیل بالا بودن هزینه تبلیغات، ‌تولید کننده پوشاک داخلی انبوه اجناس تولیدی خود را بدون آن که به صورت گسترده معرفی کند، به بازار عرضه می‌کند.


در همین ارتباط یکی از تولیدکنندگان داخلی البسه ورزشی گفت: عمده تولیدات ما به خارج صادر می‌شود، چرا که معمولا مردم با مشاهده پوشاک ایرانی حتی با کیفیت بالا، کمتر تمایل دارند آن را با قیمت‌های مناسب و یا نسبتا بالا بخرند. از این رو میزان قابل توجهی از تولیدات ما صادر می‌شود که البته در صادرات نیز بسیار موفق هستیم.


به نظر می‌رسد پس از برپایی نمایشگاه پوشاک ایران و ترکیه به صورت همزمان، این آگاهی برای مردم به وجود می‌آید که با مشاهده و مقایسه پوشاک ایرانی برنددار و پوشاک ترکیه، امکان انتخاب دقیق‌تری داشته باشند.


برپایی نمایشگاه پوشاک ترکیه این فرصت را هم به تولید کننده وطنی می‌دهد تا بداند برای کسب سهم بیشتری از بازار داخلی و نیز بازارهای بینالمللی چه نقاط ضعفی دارد. البته توجه به رفع این نقاط ضعف هم از وظایف تولیدکنندگان است و هم از وظایف دولت و مسئولان، چراکه آنچه در اظهارات و سخنان تولیدکنندگان داخلی پوشاک به کرات شنیده می‌شد این بود که اگر شرایط تولید و فضای کسب و کار در ایران مانند شرایط طرف ترک و یا طرف‌های خارجی ایران مساعد باشد، پوشاک وطنی حرف‌های زیادی در بازارهای داخلی و خارجی برای گفتن دارد.


گزارش از الهام نرجه‌پور


انتهای پیام/

برچسب ها: پوشاک نمایشگاه
ارسال نظر